زایمان با گاز، چگونگی و مزایای آن

نی نی بان دوشنبه 12 شهریور 1403 - 09:36
گازی که برای زایمان استفاده می‌شود، مخلوطی از نیتروژن اکسید و اکسیژن است که در هنگام انقباضات می‌توانید آن را تنفس کنید و درد خود را کاهش دهید. روی این مقاله کلیک کنید تا با همه چیز درباره زایمان با گاز آشنا شوید.

زایمان با گاز، چگونگی و مزایای آن

زایمان با گاز روشی است که در آن، تنفس گاز نیتروژن اکسید مخلوط با اکسیژن می‌تواند به تسکین درد شما در هنگام زایمان کمک کند. زایمان با گاز انتونوکس به این شکل انجام می‌شود که هنگام انقباضات خود از طریق ماسک این گاز را تنفس می‌کنید تا درد زایمان برایتان قابل تحمل‌تر باشد.

در این مقاله می‌خوانید:

زایمان با گاز چیست؟

یکی از راه‌های تسکین درد زایمان، استفاده از گاز نیتروژن اکسید مخلوط با اکسیژن است که به آن گاز انتونوکس، گاز خنده یا فقط «گاز» نیز می‌گویند. در این نوع زایمان، شما گاز را از طریق دهانک یا ماسکی که توسط لوله به منبع گاز متصل است تنفس می‌کنید تا شدت اضطراب و دردتان در طول انقباضات کاهش بیابد و آرامش بیشتری داشته باشید.


بیشتر بخوانید: مراحل زایمان طبیعی، قدم به قدم


زایمان با گاز برای چه کسانی مناسب است؟

اگر از درد زایمان می‌ترسید و اضطراب شدید دارید، زایمان با گاز می‌تواند برایتان کمک کننده باشد. البته همه گزینه‌های تسکین درد در میزان مؤثر بودن‌شان متفاوت هستند و چیزی که برای شخص دیگری مؤثر است، ممکن است برای شما مفید نباشد. گاز انتونوکس نیز تمام درد زایمان را از بین نمی‌برد، اما می‌تواند آن را تا حد قابل تحمل‌تری کاهش دهد.
علاوه این، تنها کسی که واقعاً می‌تواند تشخیص دهد این روش برای شما مناسب است یا نه، متخصص یا مامای شما است. اگر این گاز به خودی خود عملکرد موثری نداشته باشد، می‌توان از آن در ترکیب با سایر اشکال تسکین درد نیز استفاده کرد که متخصص‌تان این گزینه‌های جایگزین را به شما معرفی می‌کند.

زایمان با گاز، چگونگی و مزایای آن


بیشتر بخوانید: انقباضات رحم برای شروع زایمان چگونه است و چه زمانی شروع می‌شود؟


مزایای زایمان با گاز

همان‌طور که گفتیم، گاز نیتروژن اکسید مخلوط با اکسیژن می‌تواند شدت درد ناشی از انقباضات زایمان را کاهش دهد و هم‌چنین، در کاهش اضطراب حین زایمان و افزایش آرامش شما نیز موثر است. پس زایمان با گاز انتونوکس می‌تواند با مزایای زیر همراه باشد:

  • تسکین درد
  • امکان استفاده در هر مرحله از زایمان
  • عدم تاثیر روی کودک
  • عدم ماندگار شدن در بدن
  • امکان کنترل میزان گاز مصرفی
  • امکان حرکت کردن و تغییر موقعیت دادن در بین انقباضات
  • امکان استفاده با برخی از اشکال دیگر تسکین درد

زایمان با گاز، چگونگی و مزایای آن


بیشتر بخوانید: آمادگی برای زایمان در روزهای پایانی بارداری


روش انجام زایمان با گاز

اگر می‌خواهید برای برای تسکین درد خود از گاز استفاده کنید، باید وسیله دهانی یا ماسک متصل به لوله حاوی این گاز را به سمت دهان خود بگیرید و نفس عمیق بکشید. معمولاً از گاز فقط در هنگام انقباضات استفاده می‌شود. پس می‌توانید همزمان با شروع انتقباضات خود، نفس کشیدن در این گاز را نیز آغاز کنید. با این حال، اگر به دنبال بهترین تاثیر و نتیجه هستید، حدود 30 ثانیه قبل از شروع انقباضات خود تنفس گاز را آغاز کنید.
هنگام زایمان طبیعی بدون درد با گاز باید با سرعت طبیعی (نه سریع‌تر از حد معمول) نفس عمیق بکشید و هر موقع احساس کردید که انقباض شما کاهش می‌یابد، استفاده از گاز را متوقف کنید. به طور کلی نیز می‌توانید هر زمان که خواستید، از تنفس این گاز دست بکشید. توصیه می‌کنیم ماسک یا وسیله دهانی را با دستان خود نگه دارید تا بتوانید بلافاصله استفاده از آن را متوقف کنید. لازم به ذکر است که در صورت مشاهده عوارض جانبی، دیگر به تنفس این گاز نیازی ندارید و نباید خود را مجبور کنید.

زایمان با گاز، چگونگی و مزایای آن


بیشتر بخوانید: خطرات و معایب زایمان طبیعی؛ مقایسه عوارض زایمان طبیعی با سزارین


عوارض و خطرات زایمان با گاز

برخی از معایب استفاده از گاز نیتروژن اکسید مخلوط با اکسیژن عبارتند از:

  • این روش فقط تا حدی و آن هم برای برخی از افراد موثر است و درد را به اندازه کافی کاهش نمی‌دهد.
  • افراد مبتلا به برخی از بیماری‌ها اجازه ندارند از این روش استفاده کنند.

لازم به ذکر است که زایمان بدون درد با گاز انتونکس هیچ اثر بد شناخته شده‌ای روی کودک شما ندارد. با این حال، می‌تواند برای برخی از افراد عوارض جانبی زیر را ایجاد کند:

  • سرگیجه
  •  سبکی سر
  • حالت تهوع (احساس بیماری)
  • استفراغ (بیمار بودن)

به علاوه، اگر بیش از حد این گاز را تنفس کنید، ممکن است خواب‌آلود یا حتی برای مدت کوتاهی بیهوش شوید، اما معمولاً با قطع تنفس این گاز، به سرعت بهبود خواهید یافت. مسلماً اگر خودتان ماسک گاز را در دست بگیرید، بعید است از گاز بیش از حد استفاده کنید. ماما یا متخصص‌تان نیز هنگام استفاده از گاز شما را تحت نظر می‌گیرد تا مطمئن شود که از آن به طور ایمن استفاده می‌کنید.

زایمان با گاز، چگونگی و مزایای آن


بیشتر بخوانید: برای شروع درد زایمان چه باید کرد؟


پاسخ به سوالات رایج

۱- انتونوکس چقدر موثر است؟

انتونوکس در کاهش درد عملکردی متوسط دارد، اما در کمال تعجب نسبت به مواد افیونی در کاهش درد موثرتر است.

۲- زایمان با گاز برای چه کسانی مناسب نیست؟

زایمان بی درد با گاز برای زنانی که در اثر تنفس این گاز احساس بیماری می‌کنند مناسب نیست. اکسید نیتروژن می‌تواند باعث خواب دیدن و توهم شود. بنابراین، افراد مبتلا به اختلالات روانی شدید نیز باید از آن اجتناب کنند. علاوه بر این، استفاده بیش از ۲۴ ساعت از گاز انتونوکس می‌تواند ذخایر ویتامین B۱۲ بدن را تخلیه کند. پس به کسانی که در خطر کمبود این ویتامین هستند توصیه نمی‌شود.

۳- آیا انتونوکس بر زایمان یا شیردهی تأثیر می‌گذارد؟

این گاز هیچ تاثیری بر نحوه پیشرفت زایمان ندارد و هیچ نشانه‌ای مبنی بر تاثیرات این گاز بر شیردهی نیز یافت نکرده‌ایم.

۴- آیا زایمان با گاز عوارض طولانی‌مدت دارد؟

این نوع زایمان برای زنان هیچ عوارض جانبی طولانی‌مدتی به همراه ندارد، اما ممکن است بر روی محیط زیست و ماماهایی که زیاد در معرض این گاز قرار دارند خطر داشته باشد.  

۵- اثرات انتونوکس چقدر طول می‌کشد؟

همان‌طور که گفتیم، در صورت تمایل می‌توانید تنفس این گاز را در هر زمانی متوقف کنید. اثرات انتونوکس در عرض چند دقیقه از بین می‌رود.


بیشتر بخوانید: فواید زایمان طبیعی، نوزاد سالم تر دارد؟


کلام آخر

زایمان با گاز به این صورت است که شما می‌توانید با استنشاق ترکیبی از گاز نیتروژن اکسید و اکسیژن، درد ناشی از انقباضات خود را کمتر احساس کنید. این گاز که به آن انتونوکس نیز گفته می‌شود، هیچ تاثیر منفی بر انقباضات رحمی ندارد و شما و نوزادتان به سرعت آن را از بدن خود خارج می‌کنید.

برای اطلاعات بیشتر و آشنایی با متخصص زنان، به کلینیک نی نی بان سر بزنید.

منبع خبر "نی نی بان" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.