کشف شبکه جاسوسی موساد در ترکیه

صدا و سیما پنج شنبه 15 شهریور 1403 - 11:48

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما شبکه خبری کراکس به کشف و خنثی سازی شبکه جاسوسی رژیم اشغالگر در ترکیه پرداخت.

ترکیه مقابله با جاسوسان اسرائیلی را شروع کرده است. ترکیه یک فرد را دستگیر کرده که مدیر مالی موساد خوانده شده است. او ریکسهیپی (Liridon Rexhepi) نام دارد که تامین مالی برای زیرنظرگرفتن اهداف موساد را برعهده داشت.

vوز سوم سپتامبر (دیروز)، پلیس استانبول یک فرد را بازداشت کرد که مدیریت شبکه مالی دستگاه جاسوسی اسرائیل، موساد، را در ترکیه برعهده دارد، رسانه‌های ترکیه این خبر را اعلام کردند. 

او لیریدون ریکسهیپی نام دارد که یک تبعه اهل کوزوو است. او متهم است که برای ماموران میدانی موساد در ترکیه، پول جابجا می‌کرده است. گفته می‌شود این عناصر با استفاده از پهپاد از اهدافی برای سازمان جاسوسی اسرائیل، فیلمبرداری و عملیات جنگ روانی را علیه سیاستمداران فلسطینی هدایت می‌کردند. 


در گزارش روزنامه دیلی صباح ترکیه به نقل از مقامات امنیتی ترکیه تصریح شده است که این عوامل درباره سوریه هم مرز با ترکیه نیز اطلاعات جمع آوری می‌کردند. به استناد این گزارش، سازمان اطلاعات ملی ترکیه، با مشاهده موارد غیرعادی در حساب‌های این مرد اهل کوزوو، او را شناسایی کرد. حساب‌های او نشان دهنده واریز پول‌های متعدد ازطریق شرکت «وسترن یونیون» به عوامل موساد در ترکیه است.

به استناد گزارش روزنامه مذکور، سازمان اطلاعات ملی ترکیه، ریکسهیپی را تحت نظر داشت تا اینکه او روز بیست و پنجم اوت وارد ترکیه شد. وی روز سی ام اوت در عملیات مشترک با پلیس استانبول بازداشت و روز سوم سپتامبر رسما دستگیر شد. 

به استناد گزارش این روزنامه، ریکسهیپی در بازجویی‌ها به انتقال پول اعتراف کرد. تحقیقات سازمان اطلاعات ملی ترکیه نشان می‌دهد عوامل میدانی موساد در ترکیه از کشور‌های اروپای شرقی بویژه کوزوو برای انتقال پول استفاده می‌کنند.

به استناد این گزارشها، جاسوسان موساد این منابع مالی را که از کوزوو می‌آید به منابع (اطلاعاتی) خودشان در سوریه منتقل می‌کنند که درقالب رمزارز به آنها دستمزد می‌پردازند.

ریکسهیپی نخستین مامور بلندپایه موساد است که امسال در ترکیه دستگیر شده است. در چند ماه اخیر، آنکارا بر شدت عملیات خود برای هدف قراردادن اعضای موساد در داخل ترکیه افزوده است. از ژانویه ۲۰۲۴ تاکنون مقامات ترکیه ظاهرا ده‌ها فرد مظنون به داشتن ارتباط با موساد را بازدشت کرده اند. اکثر این افراد از اتباع خود ترکیه بوده اند.

هفت فرد مظنون در ماه ژانویه بازداشت شدند. به استناد این گزارش، شش نفر در ماه مارس محکوم شدند. دو نفر نیز در ماه آوریل دستگیر شدند. 

ییلماز تونک وزیر دادگستری ترکیه به دیلی صباح گفت: اکثر این افراد به جاسوسی نظامی و سیاسی برای دستگاه اطلاعاتی اسرایئل متهم شده اند. به استناد این گزارش، مقامات اسرائیل هنوز درباره این گزارش اظهارنظر نکرده اند. گفته می‌شود مقامات ترکیه نگران آن هستند که موساد عواملی را در ترکیه برای هدف قراردادن اتباع خارجی در خاک این کشور، استخدام کرده باشد.

این اهداف خارجی ممکن است شامل اعضای خاص حماس باشد که در حال حاضر در ترکیه حضور دارند. ترکیه ارتباط خود با حماس را حفظ کرده است و از قراردادن این گروه شبه نظامی فلسطینی در فهرست سازمان‌های تروریستی خودداری می‌کند، یعنی همان کاری که کشور‌های اروپایی و ایالات متحده انجام داده اند.

گفته می‌شود موساد شماری از اتباع فلسطینی و سوری رانیز در ترکیه و درقالب عملیات علیه خارجی‌های ساکن ترکیه، جذب خود کرده است. 

خبرگزاری آناتولی به استناد گزارش‌های دادستانی ترکیه اعلام کرده است «عملیات موساد برای هدف قراردادن اتباع فلسطینی و خانواده‌های آنها در جریان جنگ جاری اسرائیل و فلسطینی ها، ادامه دارد.»

ترکیه و اسرائیل در سال ۲۰۲۳ روابط خود را بار دیگر از سر گرفتند آنهم پس از سال‌ها تنش به علت تجاوز اسرائیل به فلسطینی‌ها پس از حمله هفتم اکتبر حماس به جنوب اسرائیل که به کشته شدن ۱۲۰۰ نفر منجر شد، روابط اسرائیل و ترکیه بار دیگر تیره شد. ترکیه به شدت از عملیات نظامی اسرائیل در غزه انتقاد کرده که به کشته شدن بیش از ۴۰ هزار نفر منجر شده است که اکثر آنها از زنان و کودکان هستند. در دسامبر ۲۰۲۳ رئیس شین بت که عملیات ضدجاسوسی را در داخل اسرائیل انجام می‌دهد، اعلام کرد این سازمان آماده است اهداف حماس را در هرجایی هدف قرار دهد.

رونین بار تصریح کرد «دولت اسرائیل برای ما یک هدف مشخص کرده که به بیان ساده عبارتست از نابودی حماس. ما این کار را هرجا که لازم باشد اعم از غزه و کرانه باختری و لبنان و ترکیه و قطر انجام خواهیم داد. این کار چند سال زمان می‌برد، اما آن را انجام خواهیم داد.»

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه هشدار داد اگر اسرائیل به تهدید خودش برای حمله به مقامات حماس در خاک ترکیه عمل کند، عواقب شدیدی متوجه اسرائیل خواهد بود. 

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.