فرانسه، ۵۰ روز بدون دولت

صدا و سیما پنج شنبه 15 شهریور 1403 - 11:48

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ ماجرا از آنجا آغاز شد که با پیروزی حزب راست افراطی فرانسه در انتخابات مجلس اروپا؛ امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه ضمن احساس خطر، اقدام به انحلال مجلس ملی کرد تا از طریق انتخابات زودهنگام مجلس؛ قدرت خود و حزبش را در داخل بازیابی کند.  


اما نتیجه انتخابات مجلس عکس آن چیزی شد که مکرون انتظار داشت؛ از طرفی حزبش شکست خورد و از طرف دیگر جبهه جدید مردمی شامل احزاب چپ، اکثریت را به دست آورد؛ در اثر این سونامی گابریل اَتَل نخست وزیر و اعضای دولتش مجبور به استعفا شدند.

طبق قانون نانوشته و البته مرسوم در فرانسه، نخست وزیر را باید احزاب اکثریت مجلس معرفی کنند؛ و اینگونه جبهه جدید مردمی خانم لوسی کاسته را گزینه خود برای راهیابی به کاخ ماتینیون (محل نخست وزیری فرانسه) معرفی کرد. اما مکرون تن به خواسته اکثریت نداد و از آن روز تاکنون بیش از ۵۰ روز می‌گذرد.

با بالا گرفتن این بحران سیاسی، امانوئل مکرون برای اینکه خود را حامی دموکراسی جلوه دهد بازی با زمان را پیش گرفت؛ رایزنی با احزاب مختلف، روسای جمهور سابق نیکولا سارکوزی و فرانسوا اولاند و نیز روسای مجالس ملی و سنا به منظور پیداکردن فرد مورد نظر جهت پست نخست وزیری از قسمت‌های اصلی بازی او به شمار می‌رود.

در حال حاضر اگزاویه برتراند وزیر اسبق از طیف راست و برنارد کَزنوو نخست وزیر اسبق از طیف چپ بیش از دیگران به صندلی نخست وزیری فرانسه نزدیک شده اند.

نکته جالب اینکه مخالفان مکرون در مجلس به ویژه جبهه جدید مردمی اعلام کرده اند در هر صورت نخست وزیر جدید را استیضاح خواهند کرد.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.