اتفاق ویژه برای ترکیه/ آنکارا در منطقه اثرگذار شد

اقتصادنیوز پنج شنبه 15 شهریور 1403 - 14:03
اقتصادنیوز: ترکیه با بهره‌مندی از زیرساخت‌های توسعه‌یافته و موقعیت جغرافیایی مناسب، به عنوان هاب اصلی انتقال غلات در منطقه شناخته شده است. دسترسی به آب‌های آزاد این کشور به پلی برای جابجایی محصولات کشاورزی بدل کرده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران،‌ ترکیه در دهه گذشته به قطب اصلی محصولات کشاورزی انتقالی مانند «دانه‌های روغنی»، «غلات» و «حبوبات» تبدیل شده و ثمره سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های بندر داخلی و مشارکت عمیق‌تر در سیستم‌های تجاری منطقه‌ای و جهانی را برداشت کرده است.

به گزارش انجمن غلات ایران و بر اساس گزارش وزارت کشاورزی ایالات متحده، «بازارهای خاورمیانه»، «آسیای مرکزی» و «آفریقا» به عنوان مقاصد اصلی از نقش فزاینده حمل و نقل ترکیه سود برده‌اند. در سال ۲۰۲۲، ارزش محصولات کشاورزی انتقالی نسبت به سال قبل دو برابر شد و به رکورد تخمینی ۴ میلیارد دلار رسید و انتظار می‌رود در سال‌های آینده رشد قابل‌توجهی داشته باشد، اگرچه در سال ۲۰۲۳ به ۳.۸ میلیارد دلار کاهش یافت.

بر اساس تجزیه و تحلیل وزارت کشاورزی ایالات متحده، پنج محصول برتر انتقال یافته از نظر ارزش و حجم در سال گذشته «دانه‌های روغنی»، «غلات»، «حبوبات»، «آجیل» و «آب میوه» بودند. این محصولات انتقال یافته از کشورهای مختلفی منشا گرفته‌اند، برخی از آن‌ها از کشورهای مانند اوکراین و روسیه و برخی دیگر از کشورهای دورتر مانند ایالات متحده و آرژانتین هستند.

این نهاد رسمی اعلام کرده که «در دو سال گذشته، با جنگ در اوکراین وعدم اطمینان در دریای سیاه، ترکیه به یک مرکز انتقال مهم‌تر برای دانه‌های روغنی و غلات از روسیه و اوکراین تبدیل شده است.» مشکلات اخیر در دریای سرخ همچنین ترکیه را به عنوان مرکزی برای جابجایی محموله‌های انتقال‌یافته به خاورمیانه و آفریقا تقویت کرده است.

در طول ۱۰ سال گذشته، حجم حمل و نقل با گسترش زیرساخت‌های لجستیکی ترکیه و افزایش ظرفیت دریای سیاه برای صادرات غلات و دانه‌های روغنی افزایش یافته است. براساس این گزارش، از سال ۲۰۱۳ تا ۲۳، حمل و نقل این کالاهای فله پنج برابر شده و از حدود ۵۰۰ هزار تن به ۲.۵ میلیون تن رسیده است.

روسیه بزرگترین صادرکننده گندم در جهان است، در حالی که اوکراین یکی از صادرکنندگان پیشرو «گندم»، «ذرت»، «جو» و «روغن آفتابگردان» به بازارهای جهانی است، حتی در شرایطی که این دو کشور از فوریه ۲۰۲۲ در جنگ بوده‌اند.

منبع خبر "اقتصادنیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.