چرای دام، عامل اصلی پیشگیری از آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع

صدا و سیما پنج شنبه 15 شهریور 1403 - 19:01

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، گلزاری کارشناس منابع طبیعی گفت: بحث دام‌ها در کشور ما که به صورت سنتی در سال‌های مختلف مسیر خودش را می‌رفت که ما دست در طبیعت بردیم خرابش کردیم ما در تهران بخشنامه‌ای دادیم برای کل کشور بدون اینکه توانمندی‌های تک تک جا‌های دیگر را در نظر بگیریم.
رهنما رئیس پژوهشگاه هواشناسی علوم جو کشور گفت در مناطق زاگرس مرکزی در مناطق البرز مرکزی در هزار مسجد و خراسان در مناطقی از ایلام، کردستان، لرستان شرایط آب و هوایی بشدت آماده برای آتش سوزی در عرصه‌های طبیعیاست.
بر اساس آمار سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری از ۱۳۴ میلیون هکتار اراضی منابع طبیعی کشور سالانه ۲۱ میلیون هکتار آن در آتش می‌سوزد.
آهنگرانی فرمانده یگان حفاظت از منابع طبیعی کشورگفت: از لحاظ مرکز بحرانی ما دو منطقه داریم یکی زاگرسی یکی هیرکانی، چون پوشش گیاهی در این دو منطقه متراکم‌تر است.
پالوج قائم مقام موسسه پژوهشکده وزارت جهاد کشاورزی درباره راهکار‌های کاهش آتش سوزی گفت: یکی از مهمترین راه‌های کاهش آتش سوزی در مراتع که کشور‌های مختلف تجربه کردند در کنار تامین تجهیزات و فن آوری‌ها و کنترل و پایش استفاده بهینه در قالب طرح‌های مصوب که دامداران و عشایر برای کاهش آتش سوزی در آن نقش اساسی ایفا می‌کنند.
بر اساس اعلام سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور هوای گرم جرقه و مواد سوختنی سه عامل آتش سوزی است.
از این سه عمل میتوان مواد سوختی را از جنگل خارج کرد تا مانع گسترش آتش سوزی شد. چرای اصولی دام‌های سنتی همچون بز با توجه به سبک تغذیه می‌تواند به این مهم کمک کند.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.