توافقی را که به حضور اشغالگران مشروعیت ببخشد، نمی‌پذیریم

صدا و سیما جمعه 16 شهریور 1403 - 07:17

   به گزارش­ سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما، به نقل از خبرگزاری شهاب، خلیل الحیه یکی از اعضای دفتر سیاسی حماس و رئیس هیئت مذاکره کننده درباره آخرین تحولات مذاکرات آتش بس گفت: جهان در مورد دلایل اخلال در روند مذاکرات به این باور رسید که طرف مانع توافق کیست و چه کسی مدام برای خنثی کردن تلاش‌ها برای دستیابی به توافق استدلال و بهانه‌تراشی می‌کند و این همان چیزی است که بایدن خود دو روز پیش تایید کرد که (نتانیاهو به اندازه کافی برای تکمیل یک توافق تلاش نمی‌کند).

خلیل الحیه گفت: موضع رئیس جمهور آمریکا در قبال نتانیاهو اگرچه دیرهنگام است، اما به وضوح موضوع را روشن می‌کند و به مسئولیت کابینه افراطی و فاشیست صهیونیستی برای تزلزل در این مسیر اشاره می‌کند.

عضو دفتر سیاسی جنبش حماس افزود: مشخص شده است که نتانیاهو و کابینه فاشیستی او مانع اصلی و تنها مانع روند مذاکرات مبادله زندانیان هستند و سیاست تشدید نظامی برای آزادی زندانیان با زور سلاح شکست خورده و منجر به کشته شدن زندانیان بیشتر به دست ارتش خودشان شده است.

خلیل الحیه افزود: دولت آمریکا و رئیس جمهور آن بایدن، اگر واقعاً می‌خواهند به آتش بس برسند و توافق تبادل اسرا را کامل کنند، باید تعصب کورکورانه خود را نسبت به اشغالگری صهیونیستی کنار بگذارند، فشار واقعی بر نتانیاهو و کابینه او اعمال کنند و آنها را به آنچه قبلاً مورد توافق قرار گرفت ملزم کنند.

رئیس هیئت مذاکره کننده حماس افزود: ما به صراحت می‌گوییم که آنچه لازم است ارائه شیوه‌ها و طرح‌های جدید نیست و نه چرخیدن در یک دور باطل و نه بازگشت به نقطه صفر، بلکه آنچه لازم است این است که بر تمام تلاش‌هایی که انجام شده است، بپردازیم. اجرای آنچه که بر سر آن توافق شده است و اجرای آنچه که در سخنرانی بایدن و قطعنامه شورای امنیت آمده بود، که حماس با آن موافقت کرد.

خلیل الحیه تصریح کرد: مجموعه‌ای از طفره رفتن‌ها و فریبکاری‌هایی که نتانیاهو برای فرار از دستیابی به توافق آتش بس انجام می‌دهد، کاملاً در معرض دید میانجی ها، دولت آمریکا، افکار عمومی بین المللی و حتی افکار عمومی رژیم صهیونیستی قرار گرفته است.

عضو دفتر سیاسی جنبش حماس افزود: ما تأکید می‌کنیم که هر توافقی باید شامل توقف همه جانبه تجاوز علیه مردم فلسطین، خروج کامل از نوار غزه، از جمله محور فیلادلفیا، آزادی بازگشت آوارگان، کمک به مردم ما و بازسازی آنچه که اشغالگران ویران کرده اند، باشد تا منجر به تکمیل یک معامله جدی و واقعی برای تبادل زندانیان شد.

خلیل الحیه خاطرنشان کرد: ما بر پایبندی خود به آنچه پس از طرح رئیس جمهور بایدن در پایان ماه مه گذشته برسرآن توافق شد و قطعنامه شماره ۲۷۳۵ شورای امنیت که جنبش حماس در دوم ژوئیه گذشته با آن موافقت کرد تاکید می‌کنیم.

رئیس هیات مذاکره کننده حماس گفت: ما نیازی به ابتکار جدید نداریم و هر پیشنهادی از هر طرفی باید در درجه اول به دنبال الزام نتانیاهو و کابینه فاشیستی اش به اجرای آنچه که بر سر آن توافق شده است باشد، نه بازگشت به نقطه صفر و نه دور زدن در همان دور باطلی که نتانیاهو می‌خواهد. 

 

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.