قدیمی‌ترین برند‌های ایران | کبریتی که ۱۰۶ سال قدمت دارد!

گسترش نیوز جمعه 16 شهریور 1403 - 10:02
یکی از رازهای موفقیت برندهای قدیمی، پایبندی به کیفیت و نوآوری است. این برندها توانسته‌اند با به‌روزرسانی محصولات و خدمات خود، نیازهای متغیر مشتریان را پاسخ دهند. بسیاری از این برند ها، در طول تاریخ خود با چالش‌ ها و بحران‌ های مختلفی مواجه شده‌ اند. اما آن‌ها با اتخاذ استراتژی‌ های مناسب و انعطاف‌پذیری، توانسته‌اند از این بحران‌ها عبور کنند.در این گزارش به بررسی ۹ تا از قدیمی ترین برند های ایران خواهیم پرداخت.

ایران دارای تاریخچه‌ای غنی از برندهای قدیمی است که بسیاری از آن‌ها با گذشت زمان، همچنان در بازار حضور دارند و حتی در دل نسل‌های جدید نیز جایگاه خاصی پیدا کرده‌اند.برندهای قدیمی  معمولاً با تاریخچه‌ای عمیق و ریشه‌ دار در فرهنگ و هنر کشور همراه هستند. این برندها به خاطر ارتباط عاطفی و فرهنگی که با مردم دارند، توانسته‌اند در دل جامعه جا باز کنند.

یکی از رازهای موفقیت برندهای قدیمی، پایبندی به کیفیت و نوآوری است. این برندها توانسته‌اند با به‌روزرسانی محصولات و خدمات خود، نیازهای متغیر مشتریان را پاسخ دهند. بسیاری از این برند ها، در طول تاریخ خود با چالش‌ ها و بحران‌ های مختلفی مواجه شده‌ اند. اما آن‌ها با اتخاذ استراتژی‌ های مناسب و انعطاف‌پذیری، توانسته‌اند از این بحران‌ها عبور کنند.گسترش نیوز در این گزارش به بررسی ۹ تا از قدیمی ترین برند های ایران می پردازد.

مینو

شرکت مینو (۶۵ سال)

گروه صنعتی مینو یک هلدینگ است که در سال ۱۳۳۸ خورشیدی توسط علی خسروشاهی، یکی از اعضای خانواده خسروشاهی، تأسیس شد. این گروه فعالیت تولیدی خود را در ۱۶ آبان همان سال با تأسیس شرکت صنعتی پارس مینو آغاز کرد. نام این شرکت از نام دختر بنیانگذار آن الهام گرفته شده است. امروزه گروه صنعتی مینو با تولید انواع بیسکوئیت، شکلات، دارو و لوازم آرایشی و بهداشتی در کشور فعالیت می‌کند.

کارخانه-آزمایش

آزمایش (۶۶ سال)

شرکت سهامی آزمایش، که به عنوان گروه صنعتی آزمایش یا کارخانه‌های صنعتی آزمایش نیز شناخته می‌شود، یک شرکت تولیدکننده ایرانی لوازم خانگی است. این کارخانه در ۱۶ اسفند ۱۳۳۷ توسط محسن آزمایش بنیان‌گذاری شد و تا سال ۱۳۵۸ مدیریت آن در اختیار وی بود.

محسن آزمایش این شرکت را با سرمایه‌ای معادل ۳۰ میلیون ریال به ثبت رساند. با رشد و توسعه کسب‌ و کار، سرمایه شرکت در سال ۱۳۴۷ به ۲۰۰ میلیون ریال افزایش یافت و پیش‌بینی فروش محصولات در آن سال ۱ میلیارد ریال بود. پس از چند سال، وی زمینی به مساحت ۱۸۵ هزار متر مربع در کیلومتر ۱۰ جاده آبعلی، سه‌راه آزمایش خریداری کرد و کارخانه‌ای در آنجا بنا نهاد. در این کارخانه، انواع یخچال، کولر، آب‌گرم‌کن، تختخواب فلزی، بخاری و اجاق گاز تولید می‌شد.

آزمایش به کارگران حقوقی بالاتر از حد معمول پرداخت و مدیران کارخانه از مزایای ویژه‌ای مانند وام مسکن، کمک‌هزینه ازدواج، یارانه خودرو و غیره بهره‌مند بودند. همچنین، آزمایش شعبه‌ های تولیدی در ساوه و مرودشت نیز افتتاح کرد.

کارخانه-آبسال

شرکت آبسال (۶۸ سال)

شرکت آبسال در سال ۱۳۳۵ با نام "شرکت اونیورسال" (سهامی خاص) در شمال شرقی تهران تأسیس شد و تا سال ۱۳۴۳ به تولید محصولاتی نظیر بشقاب، کاسه، متریال قوری و غیره مشغول بود.

سپس از سال ۱۳۴۳ با آغاز تولید اجاق گاز رومیزی، اجاق گاز فر دار، انواع بخاری‌های گازسوز و نفت‌سوز و آبگرمکن‌های گازی به جمع تولیدکنندگان لوازم خانگی پیوست.

با توجه به رشد کیفی و کمی شرکت و افزایش مداوم سرمایه و تولیدات، نام شرکت در سال ۱۳۴۵ به "اونیورسال" (سهامی خاص) و در سال ۱۳۵۵ به "اونیورسال" (سهامی عام) و نهایتاً در سال ۱۳۶۲ به "آبسال" (سهامی عام) تغییر یافت.

کفش-ملی

کفش ملی (۷۳ سال)

کفش ملی یکی از شرکت‌های تولیدکننده کفش در ایران است که در سال ۱۳۳۶ توسط محمد رحیم متقی ایروانی تأسیس شد. پس از انقلاب، این شرکت مصادره و به سازمان صنایع ملی منتقل گردید و قبل از آن جزو بنگاه صنعتی ملی بود.

در اوج فعالیت، شرکت کفش ملی بیش از ۵۲ کارخانه در صنعت کفش و چرم و بیش از ۴۰۰ فروشگاه زنجیره‌ای در سطح کشور داشت و بین ۹ تا ۱۱ هزار کارگر را به کار گمارده بود. تولیدات این شرکت به کشورهای مختلفی از جمله اتحاد جماهیر شوروی، به‌ ویژه ارتش سرخ، مجارستان، لهستان و رومانی صادر می‌شد.

شرکت-دلپذیر

برند دلپذیر (۷۵ سال)

در سال ۱۳۲۸، شرکت کدبانو به عنوان تولیدکننده محصولات دلپذیر فعالیت خود را در تهران آغاز کرد. در ابتدا، دلپذیر تنها در زمینه تولید چند نوع کمپوت و مربا فعالیت می‌کرد و به عنوان اولین تولیدکننده مربای بدون قند در ایران شناخته می‌شود.

محصولات دلپذیر شامل انواع سس‌های سرد (مانند مایونز و سس‌های سالاد)، سس‌های گرم (از جمله انواع کچاپ تند و معمولی) و همچنین محصولات کنسروی غیرگوشتی (مانند مایه ماکارونی و خوراک لوبیا چیتی)، روغن، تن ماهی، شورجات، عسل، رب و پاساتا می‌باشد.

ارج

کارخانه ارج (۸۷ سال)

ارج یکی از سازندگان لوازم خانگی در ایران است که از سال ۱۳۱۶ فعالیت خود را آغاز کرده و با قدمتی ۸۷ ساله، قدیمی‌ترین تولیدکننده لوازم خانگی در ایران و خاورمیانه به شمار می‌رود.

در آغاز، ارج به تولید صندلی‌ های تاشو مشغول بود و در دهه ۱۳۵۰ با گسترش قابل توجهی به تولید لوازم خانگی پرداخت. این شرکت محصولات خود را شامل آب‌ گرم‌کن‌ های برقی، آب‌ گرم‌کن‌ های نفتی، یخچال، بخاری، ماشین لباسشویی و کولرهای آبی توسعه داد. تا سال ۱۳۵۷، ارج تعداد کارکنان خود را به نزدیک سه هزار نفر افزایش داد و به بزرگ‌ترین کارخانه صنعتی خاورمیانه تبدیل شد.

شرکت-سحرخیز

شرکت زعفران سحرخیز (۹۲ سال)

شرکت زعفران سحرخیز یک مجموعه خانوادگی است که از سال ۱۳۱۱ به‌وسیله مرحوم حاج محمد سحرخیز با هدف ارائه محصولات با کیفیت و احترام به مشتری تأسیس شد. فعالیت این شرکت تا سال ۱۳۴۲ در قالب فروشگاه‌های زعفران سحرخیز ادامه یافت.

در سال ۱۳۸۱، به منظور قدردانی از همراهی مشتریان و ادامه این مسیر با محصولات متنوع‌تر، شرکت کشاورزی تولیدی زعفران سحرخیز تأسیس شد و تعداد نیروی انسانی به ۱۰۰ نفر افزایش یافت. در این راستا، شش کالای جدید به سبد محصولات سحرخیز اضافه شد و زعفران و چای این شرکت به پنج قاره جهان صادر گردید.

شرکت-داروگر

شرکت داروگر (۹۶ سال)

هلدینگ داروگر یک شرکت ایرانی است که در زمینه تولید محصولات آرایشی و بهداشتی فعالیت می‌کند و انواع صابون، شامپو و سایر مواد شوینده را تولید می‌نماید. داروگر یکی از قدیمی‌ترین تولیدکنندگان محصولات بهداشتی در ایران است که توسط غلامرضا داروگر تأسیس شده است.شرکت اصلی هلدینگ داروگر شامل چندین زیرمجموعه است، از جمله شرکت تولی‌پرس، و در مجموع ۱۲ شرکت زیرمجموعه در بخش‌های غذایی، دارویی، بهداشتی و شوینده دارد.

غلامرضا داروگر در سال ۱۳۰۷ نخستین کارخانه تولید صابون را در شهر اصفهان تأسیس کرد. اولین محصول این کارخانه، صابون «سوبلمه» بود که قدیمی‌ترین صابون صنعتی در ایران به شمار می‌آید و به بازار ایران عرضه شد. این کارخانه در سال ۱۳۲۰ به تهران منتقل شد و دامنه محصولات خود را به انواع صابون، شامپو و سایر مواد شوینده گسترش داد.

کبریت-توکلی

کبریت توکلی (۱۰۶ سال)

کبریت توکلی اولین کبریت ایرانی ثبت‌ شده است که نخستین بار در سال ۱۲۹۷ توسط تقی توکلی در تبریز تأسیس شد.

شروع داستان توکلی به دوران قاجار و زمان عقد قرارداد ترکمنچای بازمی‌گردد. اجداد خانواده توکلی در شهر ایروان ساکن بودند و جد بزرگ آن‌ها، حاج محمد صفی ایروانی، خان ایروان بود. پس از عقد قرارداد ترکمنچای و تصرف منطقه شمال غربی ایران توسط روس‌ ها، محمد صفی ایروانی که نمی‌خواست زیر سلطه روس‌ ها برود، به تبریز مهاجرت کرد. یکی از اعضای خانواده توکلی، تقی توکلی، بود که در ابتدا مانند پدرانش به تجارت قند و شکر مشغول بود و بین تبریز و قفقاز (آذربایجان، ارمنستان و گرجستان امروزی) فعالیت می‌کرد. او مدتی به تجارت کبریت پرداخت و پس از آشنایی با فرآیند کبریت‌ سازی در قفقاز، تصمیم جدی برای تأسیس کارخانه کبریت‌سازی در ایران گرفت.

سخن آخر

امیدواریم برندهای قدیمی که در این گزارش به آن‌ها اشاره شد و دیگر برندها، سال‌ ها به حیات خود ادامه دهند و به ایجاد درآمد و اشتغال کمک کنند. این برندها نه تنها بخشی از تاریخ و فرهنگ ما هستند، بلکه از عوامل مهم توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور نیز به شمار می‌روند.

منبع خبر "گسترش نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.