ارسین تاتار: انگلیس و آمریکا امنیت قبرس را به خطر انداخته‌اند

خبرگزاری ایسنا جمعه 16 شهریور 1403 - 10:46
رهبر قبرس ترک‌نشین با بیان اینکه اقدامات انگلیس در دریای سرخ امنیت جزیره قبرس را به خطر می‌اندازد، گفت به آینده قبرس ترک‌نشین امیدوار است.

به گزارش ایسنا، «ارسین تاتار» رهبر قبرس ترک‌نشین گفت، افزایش استفاده انگلیس و ایالات متحده از پایگاه‌های نظامی در قبرس، به‌ویژه در جریان درگیری غزه، این جزیره را در معرض اقدامات تلافی‌جویانه قرار می‌دهد.

به گزارش اسپوتنیک، با آغاز حملات رژیم صهیونیستی علیه غزه، قبرس با واکنش‌های منفی فراوانی به دلیل استفاده نیروهای انگلیس و ایالات متحده از پایگاه‌های نظامی برای حمله به مواضع ارتش یمن مواجه شده است. این جزیره هرگونه دخالت در این درگیری را رد کرده و گفته است که انگلیس درباره استفاده خود از پایگاه‌هایش در این جزیره، اطلاع‌رسانی نمی‌کند.

ارسین تاتار گفت: «آنها در قبرس جنوبی (قبرس یونانی) ۲ پایگاه مستقل بریتانیایی دارند. آنها از این پایگاه‌ها برای نیازهای نظامی خود و احتمالاً دیگر موارد استفاده می‌کنند. آنها این پایگاه‌ها در زمینه‌های مربوط به فلسطین و غزه نیز استفاده می‌کنند و این یک واقعیت است. اکنون کشتی‌های بیشتری آمده‌اند تا در چند مایلی پایگاه‌های مستقل بریتانیا پهلو بگیرند، بنابراین آمریکایی‌ها و بریتانیایی‌ها و دیگران پایگاه‌های خود را در قبرس جنوبی افزایش می‌دهند. به همین دلیل، به نظر من خطرات در حال افزایش است.»

رهبر قبرس ترک‌نشین با بیان اینکه اقدامات انگلیس در دریای سرخ امنیت جزیره قبرس را به خطر می‌اندازد، گفت به آینده قبر ترک‌نشین امیدوار است.

کشورهای غربی از پایگاه‌های خود برای حمله به مواضع ارتش یمن و سرکوب حمایت این کشور از فلسطینیان غزه استفاده کرده‌اند. تاتار با بیان اینکه برخی گروه‌ها مانند حزب‌الله لبنان هشدار داده‌اند حمایت قبرس از رژیم صهیونیستی بی‌پاسخ نخواهد ماند، گفت: «این نگران‌کننده است، زیرا قبرس یک جزیره کوچک است و هرچه در جنوب اتفاق بیفتد، به‌طور خودکار در شمال نیز منعکس خواهد شد؛ بنابراین امیدوارم که اوضاع به‌خوبی مدیریت شود، زیرا نمی‌خواهم مردم رنج بکشند. نمی‌خواهم زنان و کودکان آسیب ببینند.»

او همچنین با اشاره به افزایش کشتی‌هایی که در قبرس لنگر انداخته‌اند، افزود گفتگوهایی درباره ساخت بنادر جدید و لجستیک برای ناوهای هواپیمابر وجود دارد.

او در پاسخ به سوالی درباره تبعات احتمالی این مسئله گفت: «نمی‌دانم، اما مطمئناً می‌دانیم که این پایگاه‌های لجستیکی از نظر اندازه، قدرت و تمام دیگر جوانب گسترش یافته‌اند؛ بنابراین واضح است که ما در قبرس ترک‌نشین باید بسیار محتاط باشیم.»

به نشست حاشیه سازمان ملل دعوت نشده‌ام

تاتار همچنین گفت که دعوت‌نامه رسمی سازمان ملل برای شرکت در مذاکرات حل‌وفصل مناقشه قبرس در حاشیه مجمع‌عمومی سازمان ملل را دریافت نکرده است، اما انتظار دارد که با «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل دیدار داشته باشد.

او در واکنش به گزارش اخیر یک روزنامه قبرسی درباره دریافت این دعوت‌نامه گفت: «نه، دعوت‌نامه رسمی دریافت نکرده‌ام، زیرا برای دعوت، ما باید بر سر اساس و چارچوب مذاکرات توافق کنیم. این یک مسئله جدی است. قبرس برای ما، برای ترکیه، بسیار مهم است... ما تاریخ و تجارب زیادی در اینجا داریم.»

او تاکید کرد همان‌طور که در سال ۲۰۲۱ اعلام شده، تا زمانی که وضعیت مستقل و حاکمیت برابر قبرس شمالی (ترک‌نشین) به رسمیت شناخته نشده، به مسئله قبرس پرداخته نخواهد شد.

با این حال، ارسین تاتار تاکید کرد بر اساس برنامه هر ساله خود، امیدوار است با دبیرکل سازمان ملل دیدار داشته باشد. او گفت: «ما هر سال می‌رویم و دیداری داریم، هرچند دیداری کوتاه، اما دیدار می‌کنیم؛ زیرا دبیرکل سازمان ملل به موضع ما احترام می‌گذارد.»

به آینده قبرس شمالی امیدوارم

این رهبر قبرس ترک‌نشین همچنین به اسپوتنیک گفت انتظار دارد قبرس شمالی در آینده در صحنه جهانی موقعیت بهتری داشته باشد، اما گفت که این امر نیاز به صبر دارد.

او گفت: «خوش‌بین هستم که در آینده به موقعیتی خواهیم رسید که نسبت به اکنون رضایت بیشتری خواهیم داشت، اما واضح است که باید صبور باشیم. ما باید سخت کار کنیم و شک ندارم که از طریق حمایت دوستانمان در بسیاری از کشورها، به موقعیت بهتر و قابل قبول‌تری دست خواهیم یافت.»

وی افزود: «ما با بسیاری از کشورها ارتباطات زیادی داریم و تجارت می‌کنیم، کسب و کار داریم. آنها در صنعت گردشگری و سایر صنایع سبک سرمایه‌گذاری دارند؛ بنابراین روابط زیادی با بسیاری از کشورها در حوزه‌های مختلفی داریم که در آینده به حمایت از (قبرس ترک‌نشین) منجر خواهد شد.»

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.