مسئولان به تعهدات خود در مورد ایجاد بلوار ایرج افشار عمل کنند

خبرگزاری ایسنا جمعه 16 شهریور 1403 - 13:41
به دنبال عمل نکردن به تعهدات سازمان‌های مربوطه در خصوص طرح بلوار ایرج افشار در محدوده دانشگاه یزد، اعضای شورای این دانشگاه ضمن بازدید از این بلوار، طی صدور بیانیه ای خواستار عمل به تعهدات مسئولان محترم استان شدند.

در این بیانیه که به امضای ۲۵ نفر از اعضای شورای دانشگاه یزد رسیده، آمده است؛ «دانشگاه به عنوان موتور پیشران جامعه، نقش مهمی در تحقق آینده مطلوب این مرز و بوم ایفا می‌کند. امروزه اقتصاد استان یزد بشدت نیازمند فناوری و نوآوری است تا جایگزینی برای توسعه‌های پر تنش موجود و آلایندگی‌های زیست محیطی و عواقب اجتماعی فرهنگی آن بیابد. دانشگاه یزد به عنوان دانشگاه مادر استان، محل پرورش بهترین فرزندان این مرز و بوم است که طی سالیان گذشته هزاران نفر متخصص در حوزه های مختلف تحویل جامعه داده است. اما متاسفانه چندی است زمزمه دو تکه شدن زمین دانشگاه و به خطر افتادن آینده آن اذهان نخبگان و فرهیختگان را به خود مشغول ساخته است. 

در حالی که نظام حمل و نقل شهری یزد روز به روز از انسان مداری فاصله می‌گیرد و خودرو محور می‌شود و به جای توسعه حمل و نقل عمومی بستر استفاده از خودرو شخصی فزونی می یابد، چندی است با فشارهای متعدد بیرونی توافقی صورت گرفته که بلوار از دل دانشگاه عبور کند و یک پل برای اتصال دو طرف دانشگاه احداث شود. که متاسفانه شواهد نشان می‌دهد خبری از ساختن پل نیست و شهرداری و سایر نهادهای متولی تصمیم دارند فقط به بخشی از توافق عمل کنند.

 موضوع عبور بلوار ایرج افشار معروف به جاده گازی از میان اراضی دانشگاه یزد معضلی است سی ساله که در سال ۱۳۹۴ مسئولان محترم وقت دانشگاه در قالب صورتجلسه ای با مسئولان استان تفاهم کردند که چنانچه ارتباط دو سمت دانشگاه به صورت هم سطح (احداث بلوار در تراز منفی) برقرار شود و مقدمات صدور سند زمین‌های دانشگاه فراهم گردد، بلوار هم عبور خواهد کرد. متعاقب آن متخصصین دانشگاه طرحی را تهیه کرده و در اختیار شهرداری قرار دادند اما شهرداری اعلام کرد که طرح دانشگاه هزینه بر است. در نتیجه دستگاه‌های نظارتی بر دانشگاه فشار آوردند که باید طرح شهرداری اجرا شود، اما اساتید متخصص دانشگاه برای حفظ یکپارچگی دانشگاه و به دلایل امنیتی و ... با عبور بلوار به صورت همسطح مخالفت و بر اجرای طرح پیشنهادی اصرار کردند.

در نهایت در راستای حل معضلات ترافیکی ادعایی، دانشگاه در مردادماه سال ۱۴۰۲ موافقت کرد، در ازای احداث بلوار، سند بخشی از اراضی دانشگاه صادر و برای احداث بلوار به نظر تخصصی دانشگاهیان توجه شود و برای ارتباط دو طرف زمینهای دانشگاه، پل زیرگذر احداث شود. علی رغم میل باطنی دانشگاهیان، مقرر گردید تفاهم نامه ای منعقد شده و پس از بازنگری طرح در شورای ترافیک، عملیات بلوار آغاز شود. 

اینک یک سال از امضا تفاهم نامه و شروع احداث بلوار می‌گذرد و شهرداری اعلام می‌کند که بلوار ایرج افشار در دهه فجر افتتاح خواهد شد؛ این در حالی است که شهرداری بجز حفر گودال به تعهد خود مبنی بر احداث سازه پل عمل نکرده است. همچنین مهمترین قول مسئولان، صدور سند زمین دانشگاه بوده است که پس از گذشت یکسال از آن زمان، از دانشگاه دولتی چند صد میلیارد تومان طلب می‌کند؛ در صورتی که راه و شهرسازی باید طبق تفاهم نامه با استفاده از ظرفیت قانون تسهیل تنظیم اسناد، سند زمین را به نام دانشگاه صادر کند.

با توجه به مطالب یاد شده شورای دانشگاه یزد ضمن درخواست از مسئولان محترم استان برای دستور فوری توقف احداث بلوار مذکور تا عمل به تعهدات نکات زیر را به استحضار مردم شریف دارالعباده یزد می‌رساند:

۱- متخصصان ترافیک کشور و از جمله متخصصان دانشگاه یزد در این حوزه بارها اعلام کرده اند که مشکل ترافیک شهر یزد با عبور بلوار از دانشگاه حل نخواهد شد و باید مشکل را از طریق  تقویت حمل و نقل عمومی، اصلاح بلوارها و میدان‌های موجود و فرهنگ سازی و ... حل کرد. برفرض که باید بلوار از دانشگاه عبور کند، لازم است با الگو قرار دادن استان‌های دیگر مانند اصفهان و تهران و با ایجاد تونل‌های زیر زمینی و پل‌های هوایی کمترین آسیب را به منظر شهری و یکپارچگی دانشگاه وارد ساخت. 

۲- حال که دانشگاهیان نتوانسته اند با دلایل علمی مسئولان را راضی کنند و احداث بلوار، دانشگاه را دوپاره کرده است، چرا از اعتماد دانشگاهیان سوء استفاده شده به تعهدات خود عمل نمی‌کند. عمل نکردن به وعده‌های داده شده، دغدغه دانشگاهیان برای حفظ اراضی دانشگاه را تقویت می‌کند.

۳-  ترافیک منطقه صفاییه عمدتا به دلیل بی تدبیری ها و مجوزهای غیر قانونی تراکم فروشی است، آیا می توان این مشکل را با چند تکه کردن دانشگاه حل کرد؟ یا باید چاره ای اصولی اندیشید. دانشگاه از خود مردم و بیش از هرکس، دلسوز مردم و خواهان حل شدن مشکلات آنان است اما برخی در فضای مجازی و حقیقی به گونه ای علیه دانشگاه هیاهو و تبلیغ می کنند که گویی دانشگاهیان در برابر مردم اند. هدف این است که با توهین به دانشگاهیان و تهمت به این که می خواهند زمینهای دانشگاه را خودشان صاحب شوند، اراده آنها را برای ایستادگی در برابر حفظ کیان مرکز علمی استان تضعیف کنند، اما دانشگاهیان که مرجع علمی جامعه اند، همیشه با منطق و استدلال از موضع خود دفاع کرده‌اند.

۴-  شورای دانشگاه یزد حمایت قاطع خود را از موضعگیری های اخیر ریاست محترم دانشگاه یزد درخصوص توقف احداث بلوار ایرج افشار تا انجام تعهدات مسئولان استان اعلام می نماید و عواقب هر گونه اتفاق ناخواسته در برابر بی توجهی به درخواست دانشگاهیان را به عهده امضا کنندگان تفاهم نامه‌های احداث بلوار می‌داند. »

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.