تضییع حقوق داوطلبان کنکور سراسری امسال با رتبه های دو برابری و صندلی هایی که دوباره به داوطلبان سال گذشته می رسد!

شمال نیوز جمعه 16 شهریور 1403 - 14:26
متاسفانه به دلیل سطح بالاتر عملکرد، نمرات داوطلبان در آزمونهای سراسری ۱۴۰۳، این داوطلبان در ازای درصد های مشابه سال گذشته، تراز به مراتب کمتر نسبت به داوطلبان آزمون های سراسری ۱۴۰۲ کسب ....
تضییع حقوق داوطلبان کنکور سراسری امسال با رتبه های دو برابری و صندلی هایی که دوباره به داوطلبان سال گذشته می رسد!

شمال نیوز: در پی برگزاری کنکور سال 1403 و اعلام نتایج توسط سازمان سنجش کشور، باعث اعتراض جمعی از شرکت کنندگان گردید.

 

به گزارش شمال نیوز، متن نامه بشرح ذیل می باشد:

 

با احترام، اینجنابان نامبردگان فوق به نمایندگی از شرکت کنندگان در آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ بدینوسیله به استحضار میرسانند که به دلیل اجرای مصوبه ی اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال جاری، داوطلبان کنکور ۱۴۰۳ با مشکلات عدیده ای روبه رو شده اند. متاسفانه در کنکور سال جاری بنابر مصوبه ای که در بندی از آن "اعتبار دو ساله ی تراز آزمون سراسری ۱۴۰۲" قید شده بود، عده ی کثیری از داوطلبان کنکور ۱۴۰۲ پس از انتخاب رشته و ثبت نام در دانشگاه، مجددا در آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ شرکت کرده و با تراز آزمون سال گذشته که یک بار با استفاده از آن در کدرشته ی دیگری در دانشگاه پذیرفته شده بودند، در شرف انتخاب رشته ی مجدد قرار گرفتند که با تدبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، این موضوع روشن شد که دانشجویان رشته های دندانپزشکی، پزشکی و داروسازی مجاز به انتخاب رشته ی مجدد نمی باشند. با این حال بخش بزرگی از مشکل به وجود آمده برای داوطلبین ۱۴۰۳ حل نشد و با توجه به دفترچه ی انتخاب رشته، دانشجویانی که با استفاده از تراز آزمون سراسری ۱۴۰۲ در رشته هایی به جز ۳ رشته ی فوق پذیرفته شده بودند و پیش از این یک بار از تراز خود برای قبولی در کدرشته ی دیگری استفاده کرده بودند، هم چنان مجاز به انتخاب رشته ی مجدد هستند.

 

حال با توجه به موارد ذیل:

 

۱. در مصوبه ی شورای عالی انقلاب فرهنگی، "اعتبار دو ساله ی تراز کنکور" ذکر شده و هرگز حرفی از "استفاده ی مجدد" از تراز آزمون سال ۱۴۰۲ به میان نیامده است و تفاوت این دو موضوع غالبا نادیده گرفته میشود. لذا هر کس تنها یک بار مجاز به استفاده از تراز خود به منظور قبولی در دانشگاه خواهد بود و دو بار استفاده از یک تراز که موجب سوزاندن یک کدرشته و استفاده از تراز سال قبل برای قبولی در کدرشته ای دیگر، به نوعی تخلف محسوب میشود.

 

۲. متاسفانه به دلیل سطح بالاتر عملکرد، درصد ها و نمرات داوطلبان در آزمونهای سراسری ۱۴۰۳، این داوطلبان در ازای درصد های مشابه سال گذشته، تراز به مراتب کمتری نسبت به داوطلبان آزمون های سراسری ۱۴۰۲ کسب کردند که این موضوع در مقایسه ی تراز نفرات اول این آزمون ها کاملا مشهود بوده و افت ترازی معادل با بیش از ۱۰۰۰ واحد و رتبه های بسیار بدتر داوطلبان ۱۴۰۳ به نسبت داوطلبان ۱۴۰۲ ، به خوبی گواه این موضوع است.

 

خواهشمند است که این موضوع مهم و سرنوشت ساز برای هزاران دانش آموز بلاتکلیف و وامانده را با دید روشنگر خود به قضاوت گذاشته و در صورت لزوم دستور فرمایید مبادی ذیربط جهت اطمینان بخشی از اجرای دقیق این مصوبه، با استفاده از اصول هم ترازی برای ۴ کنکور دیماه ۱۴۰۱ ، تیر ۱۴۰۲ ، اردیبهشت ۱۴۰۳ و تیر ۱۴۰۳ مجددا محاسبه ی تراز کرده تا دانش آموزان با استفاده از رتبه ی جدید و عادلانه به انتخاب رشته بپردازند و از طرفی استفاده ی دوباره از یک تراز توسط یک فرد و انتخاب دو کدرشته ممکن نباشد چراکه قاعدتا موجب قبول نشدن داوطلبی دیگر در سال گذشته شده و امسال ممکن است این اتفاق باز رقم بخورد.

 

با تشکر

 

جمعی از داوطلبان آزمون سراسری ۱۴۰۳


منبع خبر "شمال نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.