مسکو با زنگزور گروکشی می‌کند تا تهران به آمریکا نزدیک نشود

نامه نیوز شنبه 17 شهریور 1403 - 08:26
تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: آمریکایی ها چه دموکرات و جمهوری خواه دیگر دنبال دشمنی و تنش با ایران نیستند چون دشمن اصلی خود را روسیه می بینند.
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز - ایران هر گونه تغییر در ژئوپلیتیک و مرزهای قفقاز را مغایر منافع ملی خود می داند و بارها مخالفت خود را با این مسئله اعلام کرده است اما روسیه با علم به این موضوع درباره کریدور زنگزور به سمت باکو تغییر موضع داد که این مسئله با واکنش هایی در ایران مواجه شد.

حشمت الله فلاحت پیشه در گفت‌وگو با خبرنگار نامه نیوز درباره تغییر موضع مسکو به نفع باکو در موضوع کریدور زنگزور گفت: روسیه می داند که آمریکایی ها چه دموکرات و جمهوری خواه دیگر دنبال دشمنی و تنش با ایران نیستند چون دشمن اصلی خود را روسیه می بینند؛ حتی ترامپ نیز این را به صراحت اعلام کرد که «اگر ایران دنبال بمب اتم نباشد، با آن توافق می کنم». از این رو مسکو می خواهد در زنگزور گروکشی کند تا مانع نزدیکی تهران به آمریکا شود. در واقع زنگزور، حمله پیشدستانه پوتین برای جلوگیری از احتمال شکل‌گیری کانال‌های ارتباطی دولت جدید ایران و آمریکا است.

جلیلی در کمین است تا پای پزشکیان بلغزد

بخش دیگری از این گفتگو درباره موضوعات تغییر معادلات عرصه سیاست داخلی بود. آرایش سیاسی کشور بعد از انتخابات ریاست جمهوری تیرماه دست خوش تغییر شده است. امروز سه گرایش میانه‌رو، تکنوکرات و سنتی اصولگرایی علنی و روشن از مسعود پزشکیان حمایت می کند اما رادیکال های اصولگرا همچون پایداری و جلیلیون با نقدهای تند تلاش دارند که قطب مقابل دولت چهاردهم تعریف شوند. جلیلی و حامیانش این تصور را دارند که 4 سال دیگر پزشکیان کارنامه قابل قبولی برای عرضه نخواهد داشت، از این رو سبد رأی‌اش ریزش سنگینی را تجربه خواهد کرد و آنها می توانند با تکرار 13.5 میلیون رأی پاستور را فتح کنند.

حشمت الله فلاحت پیشه درباره تلاش جلیلیون برای مرزبندی پر رنگ با پزشکیان به نامه نیوز گفت: دولت سایه جلیلی در کمین است تا پای پزشکیان بلغزد و همین استارت کمپین انتخاباتی دولت سایه جلیلی برای انتخابات ریاست جمهوری 1407 شود. مهمترین عامل بالقوه این اتفاق را نیز می توان در اصلاح قیمت ها و جراحی اقتصادی دید.

وی افزود: حامیان آقای جلیلی در زمان انتخابات مصاحبه رئیس ستاد آقای پزشکیان را دستاویز کردند تا این طور وانمود کنند که پزشکیان دنبال گرانی و ایجاد فشار اقتصادی بر مردم است. امروز نیز همین گروه دولت پزشکیان را تحریک می کنند تا وارد پروسه گران سازی شود چون اگر این اتفاق بیفتد پاشنه آشیلی برای پزشکیان در انتخابات 1407 خواهد شد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه دولت سایه سعید جلیلی می خواهد سوار بر موج نارضایتی های اقتصادی شود، اظهار کرد: این موضوعی است که باید مورد توجه دولت آقای پزشکیان قرار گیرد. البته مجموعه هایی از جریان اصولگرا مثل آقای قالیباف موفقیت دولت پزشکیان را موفقیت نظام توصیف کردند چون برای نخستین بار است که مجلس و دولت یک چهار سال را باید با هم سپری کنند؛ پس هر اتفاقی بیفتد این اتفاق به نام مجلس دوازدهم و دولت چهاردهم نوشته خواهد شد.

وی جریان جلیلی خیلی زود وارد کمپین انتخاباتی برای 1407 خواهد شد، ادامه داد: هم اکنون جریاناتی از اصولگرایی از دولت پزشکیان حمایت می کنند که بیشترین نقش را در چینش کابینه و مدیران ارشد اجرایی به نفع خودشان داشتند، پس طبیعتا این کابینه فقط کابینه پزشکیان نیست. در واقع دولت وفاق، وفاقی بین دو جریان اصلی فعال در انتخابات ریاست جمهوری ایجاد نکرد چون رقیب اصلی آقای پزشکیان، آقای جلیلی و جریان پشتیبان او بود که آنها وفاق مطرح شده را تبانی بین پزشکیان و قالیباف می دانند.

این نماینده ادوار مجلس گفت: اگر دولت آقای پزشکیان به سمت جراحی اقتصادی حرکت کند و این جراحی را به جای نهادهای بلعنده بودجه از سمت مردم جلو ببرد؛ خیلی زود جریانات حامی پزشکیان از او دور خواهند شد چون نتیجه چنین جراحی اقتصادی، نارضایتی مردمی است.

فلاحت پیشه گفت: در نهایت این کشور است که تاوان عدم شفافیت در حوزه سیاسی را می دهد. مردم در انتخابات به تغییر رأی دادند، اگر آقای پزشکیان تغییر و تحول ایجاد کند رضایت مردم حتی آنها که رأی ندادند جلب می شود اما اگر به اصرار عده ای برای عدم تغییر گوش کند، این مسئله به مشارکت سیاسی مردم در آینده لطمه می زند که نفع آن به جلیلی و جریان پشتیبان او می رسد.

 

منبع خبر "نامه نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.