رتبه بندی فرهنگیان جامانده چقدر خرج رو دست دولت گذاشت؟

گسترش نیوز شنبه 17 شهریور 1403 - 09:01
رتبه‌بندی یکی از برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش برای ارتقاء وضعیت معلمان و بازنشستگان به شمار می‌رود. این طرح در طول مسیر خود با چالش‌های فراوانی مواجه شده و همواره با کمبود منابع مالی روبرو بوده است. در این دوره نیز نمایندگان مجلس از کمبود اعتبار مالی در خصوص قانون رتبه‌بندی خبر می‌دهند.

نائب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که حدود ۵۰ هزار و ۵۰۰ بازنشسته فرهنگی هنوز تحت پوشش رتبه‌بندی معلمان قرار نگرفته‌اند. وی افزود که احکام بازنشستگی این افراد قبل از اجرای رتبه‌بندی صادر شده و برای انجام این کار به حدود ۲ همت اعتبار مالی نیاز است.

 ابراهیم پور با بیان اینکه حدود ۵۰ هزار و ۵۰۰ بازنشسته فرهنگی مشمول رتبه بندی معلمان نشده‌اند، اظهار داشت: احکام بازنشستگی این گروه از فرهنگیان قبل از رتبه‌بندی است و حدود ۲ همت اعتبارات مالی را می‌طلبد تا این گروه از فرهنگیان که بازنشسته هستند به آنچه حقشان است در قانون رتبه‌بندی معلمان برسند.

نماینده مردم ایذه، باغ‌ملک، دزپارت و صیدون در مجلس شورای اسلامی در مورد مطالبات بازنشستگان فرهنگی‌، گفت: بازنشستگان فرهنگی طی سال‌های اخیر در دریافت کسورات خود با تاخیر مواجه شده‌اند، انتظار می‌رود قانون رتبه‌بندی معلمان که در سال ۱۴۰۰ مصوب شد مشمول حال این گروه از فرهنگیان شود.

ابراهیم پور افزود: رتبه‌بندی بازنشستگان فرهنگی به واسطه کارگزینی در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ صادر شده است، افزود: حدود ۶۲ هزار فرهنگی طی بازه زمانی تصویب قانون رتبه بندی معلمان تا صدور احکام آن  بازنشسته شده‌اند؛ اما از آنجایی که گروه‌های اداری، مالی، خدماتی و اجتماعی که مشمول قانون مذکور نبودند باید توسط مسئولان مربوطه احصا می‌شدند.

نائب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حدود ۵۰ هزار و ۵۰۰ بازنشسته فرهنگی مشمول رتبه بندی معلمان نشده‌اند،  اظهار داشت: احکام بازنشستگی این گروه از فرهنگیان قبل از رتبه‌بندی است و حدود ۲ همت اعتبارات مالی را می‌طلبد تا این گروه از فرهنگیان که بازنشسته هستند به آنچه حقشان است در قانون رتبه‌بندی معلمان برسند.

وی با تاکید بر اینکه مرکز پژوهش‌های مجلس میزان بدهی آموزش و پرورش به فرهنگیان را حدود ۴۴ همت عنوان کرده است، افزود: طبق آمار انتشاری مرکز پژوهش‌های مجلس وزارتخانه آموزش و پرورش حدود ۴۴ همت به فرهنگیان بدهکار است که این مبلغ به حدود ۱۶ درصد بودجه کل کشور را شامل می‌شود.

ابراهیم پور با بیان اینکه در آستانه آغاز سال جدید تحصیلی قرار داریم و بسیاری از مشکلات آموزش و پرورش پابرجاست، تاکید کرد: آموزش و پرورش کشور با چالش‌های عدیده‌ای در حوزه‌های مختلف آموزشی به ویژه کمبود معلم روبرو است، از دکتر پزشکیان رئیس جمهور دولت چهاردهم انتظار می‌رود همانگونه که حدود ۵ همت یارانه دارو و ۷/۵ همت مطالبات پرستاران پرداخت شد به همان شکل مطالبات فرهنگیان را نیز در این دولت بپردازند، تا مشکل بازنشستگان فرهنگی که بهترین دوران عمر خود را صرف تعلیم و تربیت فرزندان این سرزمین کرده‌اند نیز رفع شود.

 

منبع خبر "گسترش نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.