سرنوشت گندمکاران در گرو قیمت جدید؛ کشاورزان چشم به راهند

رکنا شنبه 17 شهریور 1403 - 10:04
رکنا اقتصادی: وزیر جهاد کشاورزی 6 روز گذشته، یکشنبه 11 شهریور ماه 1403 و پس از برگزاری جلسه بی نتیجه شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی، وعده داد که طی یک هفته تعیین قیمت انجام شود و حالا بعد از گذشت یک هفته کشاورزان منتظر اعلام قیمت ها هستند.
سرنوشت گندمکاران در گرو قیمت جدید؛ کشاورزان چشم به راهند

به گزارش رکنا، روز یکشنبه 11 شهریور ماه 1403جلسه شورای قیمت‌ گذاری در وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شد تا قیمت 32 قلم محصول اساسی تعیین شود. بر اساس قانون شورای قیمت‌ گذاری و اعلام سیاست‌ های حمایتی تا پایان تیر ماه هر سال باید قیمت محصولات اساسی از جمله نرخ خرید تضمینی گندم تعیین می‌ شد اما باتوجه به تغییرات اخیر در کشور و انتخابات زودهنگام و از سوی دیگر اختلاف نظرهای کارشناسی بین اعضای شورا، تعیین قیمت گندم و دیگر محصولات کشاورزی به تعویق افتاد.

طبق گفته وزیر جدید جهاد کشاورزی، باید جلسه بعدی تا کمتر از یکی دو روز آینده برگزار شود تا نرخ گندم تعیین شود.

با توجه به ترکیبی که دولت مشخص کرده است، نمایندگانی از دولت، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه، بنیاد ملی گندمکاران، نمایندگانی از تشکل‌ ها و تولیدکنندگان در عضویت شورا و ناظرینی از مجلس شورای اسلامی در جلسه شورای قیمت گذاری حضور دارند.

چرا تعیین قیمت گندم به تعویق افتاد؟

در این خصوص علیقلی ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران کشور در گفتگو با خبرنگار رکنا گفت: بحث های کارشناسی درخصوص قیمت محصولات اساسی در موسسه پژوهش های وزارت جهاد کشاورزی با حضور کارشناسان اعضای شورا تشکیل شد. بررسی های کارشناسی صورت گرفت و عددی به عنوان قیمت با توافق مشخص و صورتجلسه شد تا به صحن شورا ارائه شود. روز یکشنبه 11 شهریور ماه توافقی درخصوص قیمت پیشنهادی که با نظر کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی، موسسه پژوهش ها، بنیاد ملی گندمکاران، نظام مهندسی و اتحادیه تعاون روستایی تعیین شده بود، در شورا صورت نگرفت.

ایمانی در پاسخ به اینکه نرخ پیشنهادی چه نرخی است؟ گفت: در کمیته های کارشناسی با اتفاق نظر به عدد 24 هزار و 500 تومان رسیدیم که در شورا بحث عدد 23 هزار و 500 تومان هم مطرح شد. طبق قانون، آنالیز و جمع بندی هزینه های تولید از طرف نماینده های استانی بنیاد ملی گندمکاران و سازمان های کشاورزی استان ها برای دفتر گندم وزارت جهاد کشاورزی ارسال می شود. نرخ تورم نیز یکی از اجزای قانون خرید تضمینی است و طبق آخرین گزارش بانک مرکزی، نرخ تورم 35 درصد است و با این حساب قیمت گندم از 17 هزار و 500 تومان سال قبل به حدود 23 هزار و 600 تومان می رسد، که حتی اگر این قیمت هم مصوب شود، کشاورزان راضی هستند.

به گزارش رکنا، طبق گفته ایمانی، دولت زمان پرداخت کل مطالبات گندمکاران را تا پایان شهریور ماه اعلام کرده است. مطالبات گندمکاران تا روز شنبه 10 شهریور ماه 1403 حدود 94/2 همت پرداخت شده است. کل گندم خریداری شده حدود 11 میلیون و 850 هزار تن به میزان حدود 209 همت است. در روزهای اخیر 26 هزار و 500 میلیارد تومان با اذن رهبری از صندوق توسعه ملی پرداخت شده است و تقریبا پرداختی به 121 همت رسیده است.

در حال حاضر دولت حدود 88 همت به گندمکاران بدهکار است. این در حالی است که در مناطق سرد کشور از جمله کردستان، کرمانشاه، همدان، قزوین، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی هنوز برداشت گندم ادامه دارد و به مطالبات اضافه می شود.

بنابراین نه تنها دولت باید در پرداخت مطالبات گندمکاران که از ابتدای سال تا به امروز عقب افتاده، تسریع کند بلکه باید یکی دو روز آینده نرخ خرید تضمینی گندم را به صورت کاملا کارشناسی، منطقی و منصفانه تعیین و به کشاورزان اعلام کند زیرا باتوجه به نرخ تورم کشور و همچین افزایش قیمت کود که از سوی دولت انجام شده است، نباید انتظار داشت که کشاورزان به نرخ پایین تری راضی شوند و معیشتشان به خطر بیافتد.

طبق گفته بنیاد ملی گندمکاران، کود مناسب در اختیار کشاورز قرار نمی گیرد و در بازار وجود ندارد و اگر هم در بازار موجود باشد، بسیار گران است و هزینه های تولید کشاورز را به شدت افزایش می دهد. قیمت کود اوره در سال 1402 هر پاکت 50 کیلویی 153 هزار تومان بوده است و ابتدای سال 1403 به 195 هزار تومان و مرداد ماه به 395 هزار تومان رسیده است و به دنبال آن هزینه های دیگر کشاورزان بالا رفته است. پرسش اساسی این است که آیا این تغییرات را کشاورز باید در قیمت گذاری لحاظ کند یا نه؟

منبع خبر "رکنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.