افزایش علوفه در مراتع، پس از باران‌های فصلی

صدا و سیما شنبه 17 شهریور 1403 - 10:56

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، بهزاد، مدیرکل مراتع سازمان منابع طبیعی اعلام کرد امسال پس از بارش‌های زمستان و بهار ۲.۵ میلیون تن بیشتر از پارسال علوفه در مراتع رشده کرده است.
وی با بیان اینکه با چرای مدیریت شده و تحت کنترل می‌توان علاوه بر استفاده از علوفه از مراتع نیز حفاظت کرد، اظهار داشت: کل بودجه‌ای که برای حفظ مراتع طی این سال‌ها هزینه شده، ۵۳۰ میلیارد هکتار است که برای بیش از ۸۰ میلیون هکتار مرتع، ناکافی است.

بیگدلی، معاون دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی نیز با بیان اینکه گیاهان بوته‌ای و چند ساله پوشش گیاهی مراتع را بوجود می‌آورند، کاهش بارندگی‌ها در سال‌های اخیر را یکی از عمده‌ترین عوامل کاهش پوشش گیاهی مراتع خواند و گفت: حجم بارش‌ها در دهه‌های اخیر از ۲۵۰ میلیمتر به ۱۸۰ میلیمتر در سال کاهش یافته که همین امر به مراتع آسیب جدی می‌زند.

وی با بیان اینکه ۲۲ میلیون هکتار از مراتع ایران پوشش گیاهی گون دارند، افزود: اکنون حتی مراتعی که گیاه مقاومی مانند گون دارند نیز تحلیل می‌روند و این درحالی است که مراتع علاوه بر علوفه و گیاهان فصلی و یک ساله، محل رشد و نمو انواع گونه‌های گیاهی هستند که پوشش گیاهی مراتع را تشکیل می‌دهند و باعث حفظ آب و تغذیه سفره‌های زیرزمینی شده و از بروز سیل و فرسایش خاک جلوگیری می‌کنند.

گلزاری، کارشناس محیط زیست نیز معتقد است که عامل انسانی بزرگترین تهدید علیه مراتع، بعد از بی آبی است. وی در این باره گفت: حتی پسماند‌های به ظاهر کم اهمیت مانند بطری پلاستیکی یا شیشه‌ای می‌توانند باعث بر افروختن آتش شده و هزاران هکتار مرتع را نابود کنند.

مراتع در ایران علاوه بر مزایای زیست محیطی، فواید اقتصادی فراوانی دارند که تولید یک سوم گوشت مورد نیاز کشور و همچنین نیمی از عسل زنبورداران ایران از جمله آنهاست.
بر اساس تاکیدات برنامه هفتم توسعه قرار است در گام نخست ۲۰ میلیون هکتار از مراتع کشور احیا شوند.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.