نوسان قیمت دلار در محدوده امن؛ حباب درهم ترکید/ خیز بازار ارز برای خروج از رکود/ پیش‌بینی قیمت دلار امروز ۱۷ شهریور 1403

اقتصادنیوز شنبه 17 شهریور 1403 - 10:57
اقتصادنیوز: برخی تحلیلگران ادعا می‌کنند «کاهش حجم معاملات» و «افزایش قدرت نرخ‌دهی فعالان فردایی»، احتمال افزایش نرخ ارز در معاملات پشت خطی را تقویت می‌کند.
عکس: اقتصادنیوز/ دانیال شایگان

به گزارش اقتصادنیوز، بازار ارز در حالی نخستین روز هفته را آغاز می‌کند که طی هفته گذشته به دلیل تعطیلات سریالی کم‌رمق بود و خلوت و بی‌معامله‌ سپری شد؛ روندی که در پی آن شاهد ثبات نسبی و نوسانات اندک قیمت‌ها بودیم. «کاهش تقاضا» و «نبود مشتریان فعال» 2 دو عاملی هستند که به عقیده معامله گران بازار ارز را در «حالت رنج» قرار دادند و تغییرات قیمتی را به حداقل رساندند. بررسی خبرنگار اقتصادنیوز نشان می‌دهد،‌ در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته، بازدهی هیچ‌ یک از اقلام بازار طلا و ارز به یک درصد هم نرسید؛ موضوعی که بر نوسانات قیمت دلار در بازار هرات هم اثرگذار بود و این اسکناس آمریکایی در روزهای پایانی هفته گذشته بین 59 هزار و 550 تا 59 هزار و 300 تومان در معامله بود. دلار تهران هم در آخرین روز کاری هفته گذشته در نیمه کانال 59 هزار تومان قرار گرفت و در شکستن مرز مهم 60 هزار تومان ناکام ماند. نوسانات دلار در بازار غیررسمی در حالی محدود به دامنه رنج بود که قیمت دلار نیمایی همچنان در بالای 45 هزار تومان نوسان داد. قیمت درهم امارات هم در روز پنج‌شنبه با 16 هزار و 300 تومان به کار خود پایان داد.

نکته جالب توجه در این هفته، رشد قابل توجه حباب درهم بود که بیش از قیمت درهم تغییر کرد. حباب درهم با افزایش ۲۴۴ تومانی نسبت به هفته گذشته به ۳۱۱ تومان رسید، در حالی که قیمت درهم تنها ۸۰ تومان افزایش یافت. به گزارش اقتصادنیوز، این افزایش قابل‌توجه حباب درهم که بیشترین میزان در یک ماه گذشته است، به احتمال زیاد از تعطیلات و غیرعادی بودن وضعیت معاملات نشات گرفته است. حباب درهم به طور معمول در محدوده مثبت و منفی ۲۰۰ تومان نوسان دارد، اما تعطیلات اخیر و کاهش حجم معاملات باعث شد که این میزان حباب رشد کند.

بازار رمز ارزها هم در پایان هفته شاهد کاهش قیمت بیت کوین بود. قیمت بیت‌کوین با کاهشی که تجربه کرد، مرز 55 هزار دلار را از دست داد و به 52 هزار دلار رسید؛ موضوعی که زمینه ساز افزایش قیمت تتر شد و ارزش این رمزارز به 60 هزار و 150 تومان رسید و بالاتر از دلار قرار گرفت.

به گزارش اقتصادنیوز، برخی تحلیلگران ادعا می‌کنند «کاهش حجم معاملات» و «افزایش قدرت نرخ‌دهی فعالان فردایی»، احتمال افزایش نرخ ارز در معاملات پشت خطی را تقویت می‌کند. با این حال، برخی کارشناسان دیگر معتقدند «کاهش ریسک‌های سیاسی» و «کمرنگ شدن درگیری‌های منطقه‌ای» که پیش‌تر به‌عنوان عوامل افزایش‌دهنده ریسک مطرح بودند، از نوسانات شدید جلوگیری کرده است. همچنین گروهی از معامله گران معتقدند با تعطیلات اخیر و کاهش معاملات کلان، تقاضای جدید قابل توجهی وارد بازار نشده و این امر به تثبیت قیمت‌ها کمک کرده است. بنابر ادعای این گروه، آزادسازی دارایی‌های بلوکه‌شده به تعادل جدید بازار در محدوده 59 تا 61 هزار تومان منجر شده که احتمال نوسانات شدید در کوتاه‌مدت را کاهش داده است.

تحلیلگران فنی معتقدند سطح حمایتی 59 هزار و 200 تومان برای دلار تهران بسیار مهم است و اگر این سطح شکسته شود، احتمال عقب نشینی قیمت دلار تا مرز 58 هزار و 400 تومان وجود دارد. این سطح حمایتی به عنوان نقطه‌ کلیدی برای حفظ قیمت در مقابل افت بیشتر شناخته می‌شود. از سوی دیگر، مقاومت 59 هزار و 800 تومان به عنوان سطح حیاتی برای صعود دلار در نظر گرفته شده است و در صورتی که دلار تهران بتواند این مقاومت را بشکند و در بالای آن تثبیت دهد، مسیر برای رسیدن به سطوح قیمتی بالاتر هموار خواهد شد.

براساس پیگیری خبرنگار اقتصادنیوز، تحلیلگران فنی همچنین معتقدند اگر قیمت دلار هرات به زیر سطح 59 هزار و 480 تومان سقوط کند، احتمال افت بیشتر تا محدوده 59 هزار و 250 تومان وجود دارد. این محدوده می‌تواند به عنوان کف قیمتی روزانه و هفتگی محسوب شود و در صورت حمایت خریداران در این سطوح، احتمال بازگشت قیمت به روند صعودی افزایش می‌یابد. به طور کلی، نوسانات قیمتی در این بازه‌های حمایتی و مقاومتی نشان‌دهنده نقاط مهمی است که تعیین‌کننده روند بازار در کوتاه‌مدت خواهند بود.

منبع خبر "اقتصادنیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.