بحران محور فیلادلفیا؛ قاهره در حال بررسی فراخواندن سفیر خود از تل‌آویو است

خبرگزاری ایسنا شنبه 17 شهریور 1403 - 10:57
در سایه پافشاری نخست وزیر رژیم صهیونیستی بر ماندن نیروهای این رژیم در محور فیلادلفیا، منابع اعلام کردند مصر در حال بررسی چند سناریو است که از جمله آنها فراخواندن سفیر این کشور از تل‌آویو است.

به گزارش ایسنا، بسیاری در مصر معتقدند بازدید «احمد خلیفه» رئیس ستاد نیروهای مسلح مصر از مرزهای مصر و نوار غزه در شامگاه پنجشنبه ممکن است پیامی برای تشدید تنش از سوی قاهره باشد، به ویژه اینکه این بازدید پس از شدت گرفتن اظهارات بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اشغالگر علیه مصر و متهم کردن مصر به شکست در حفظ امنیت مرزها انجام شد.

طبق گزارش العربی الجدید، «مصری‌ها از پاسخ آمریکا به درخواست‌های قاهره برای تحت فشار قرار دادن نتانیاهو و وادار کردن او به ترک محور مرزی فیلادلفیا خشمگین شده‌اند زیرا از نظر قاهره این اقدام نقض توافق‌ها و معاهدات امضا شده بین مصر و اسرائیل است. نتانیاهو در پاسخ به درخواست‌های آمریکا مبنی بر تنظیم برنامه زمانی مشخص برای خروج از محور فیلادلفیا ضمن ارائه تضمین‌های لازم در خصوص امنیت اسرائیل و همچنین تضمین عدم استفاده از این کریدور در عملیات قاچاق اسلحه برای مقاومت در غزه برای اینکه نقش مصر را از دست ندهد، گفته است که دیگر به نقش مصر در مرحله بعدی نیازی نیست. این پیام که توسط مقامات آمریکایی به مصر منتقل شد، مقامات این کشور را خشمگین کرد.»

طبق اطلاعات به دست آمده محافل دیپلماتیک و امنیتی، «مصری‌ها در حال حاضر در حال بررسی چندین سناریو برای دوره آتی هستند، از جمله امکان فراخواندن خالد عظمی، سفیر مصر از تل آویو و درخواست از شورای امنیت برای صدور توصیه‌ای به تل آویو جهت عقب نشینی از این محور زیرا توافقنامه کمپ دیوید در سازمان ملل ثبت شده است و پیشنهادات شورای امنیت در آن اجرا می‌شود. بر اساس این اطلاعات، مقامات قاهره با توجه به قصد اسرائیل برای آوردن مجدد پیمان صلح کمپ دیوید به صحنه و سپس انجام اصلاحاتی در آن برای تدوین شرایط آن در محور فیلادلفیا و بازگشت به متون قدیمی که در اصلاحیه کپی شده بود با احتیاط در این زمینه حرکت می‌کنند. این چیزی است که قبلا قاهره در جریان مذاکرات مشترک بین مقامات مصری، اسرائیلی و آمریکایی با آن مخالفت کرده بود.»

برخی در مصر تمایل قاهره برای استقرار تانک‌های مصری و سلاح سنگین در ایست بین رفح مصر و رفح فلسطین طی بازدید احمد خلیفه از مرزها را پیامی برای رژیم صهیونیستی و نقض معاهده کمپ دیوید و پیوست امنیتی آن می‌دانند که ورود سلاح سنگین را به نوار مرزی که در متن‌های توافق‌نامه در منطقه «ج» تعریف شده است، منع می‌کند. اما کارشناسان صحبت درباره تنش نظامی در این راستا را بعید دانستند به ویژه اینکه نیروهای موجود در منطقه ج درحال حاضر براساس یک توافق قانونی وارد این منطقه شده‌اند و مصر از طریق آن حضور نظامی در منطقه شرق رفح در شمال جزیره سینا را بعد از اصلاح ترتیبات امنیتی در پیوست معاهده صلح امضا شده بین مصر و رژیم صهیونیستی در ۲۶ مارس ۱۹۷۹ تقویت می‌کند.

تحلیلگران معتقدند پیام‌های اخیر مصر چه در سطح نظامی که شامل مانورهای ارتش و افزایش قدرت دفاع هوایی برای پوشش کامل منطقه ج است و چه در سطح دیپلماتیک در راستای تلاش برای آرام کردن مردم مصر است که از زورگویی تل‌آویو و اظهارات نتانیاهو به خشم آمده‌اند به ویژه اینکه دوره اخیر شاهد خشم سربازان و افسران مصری در شمال سینا در سایه کشته شدن فلسطینی‌ها توسط رژیم صهیونیستی است.

در این راستا عمرو هاشم ربیع، کارشناس مرکز پژوهش‌های استراتژیک و عضو شورای دبیران مذاکرات ملی مصر به العربی الجدید گفت: توقف عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر و توقف میانجیگری و کاهش هیئت دیپلماتیک یا حتی اخراج دیپلمات‌ها و تهدید به لغو کمپ دیوید همه این‌ها می‌تواند زنگ هشداری برای تل‌آویو باشد.

حسین هریدی، معاون سابق وزیر خارجه مصر گفت: موضع مصر جدی است و از آن کوتاه نمی‌آید و همواره بر مخالفت قاطعانه با حضور نظامی اسرائیل در محور فیلادلفیا و گذرگاه رفح تأکید دارد.

اصرار نتانیاهو بر ابقای نیروهای اسرائیلی در محور فیلادلفیا مانعی در برابر توافق آتش‌بس و تبادل اسرا بین رژیم صهیونیستی و حماس است. مصر و حماس بر عقب نشینی کامل نیروهای اسرائیلی تاکید دارند.

پنجشنبه یک منبع مصری اعلام کرد اظهارات نتانیاهو واقعی نیست و از این طریق می‌خواهد مسؤولیت شکست در اهداف خود در غزه را بر دوش کشورهای دیگر بگذارد. تبلیغات نتانیاهو مبنی بر اینکه سلاح از مصر به دست حماس در غزه می‌رسد دروغ دیگری برای توجیه شکست کابینه رژیم صهیونیستی در ممانعت از ورود سلاح به نوار غزه است.

در حالی که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی همچنان به لجاجت خود و پافشاری بر ماندن نیروهای اسرائیلی در محور فیلادلفیا ادامه می‌دهد، یک نظرسنجی در اراضی اشغالی نشان داد که ۴۸ درصد صهیونیست‌ها از خروج ارتش رژیم صهیونیستی از این محور با هدف معامله تبادل اسرا با مقاومت فلسطین حمایت می‌کنند.

همچنین اخیرا منابع گزارش دادند مسئولان قاهره و دوحه به دولت آمریکا اطلاع داده‌اند که نقش آنها در پرونده میانجی‌گری برای مذاکرات آتش بس در غزه در سایه لجاجت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و عدم توجه وی به فشارها برای ارائه امتیازاتی جهت تحقق معامله تبادل اسرا و آتش بس با حماس هر لحظه ممکن است به پایان برسد.

مصر و قطر تاکید کرده‌اند که نمی‌توانند در سایه جنگ ویرانگر کنونی رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه و عدم وجود هرگونه امیدی به امکان نرمش در موضع نتانیاهو و قبول معامله‌هایی که از سوی طرف آمریکایی مطرح می‌شود تا مدتی بی‌پایان به میانجی‌گری ادامه بدهند.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.