دوستی ایران و چین از طریق کاروانسراهای حاشیه جاده ابریشم تداوم یافته است

خبرگزاری ایسنا شنبه 17 شهریور 1403 - 12:58
سفیر کشور چین در ایران گفت: دوستی ایران و چین از طریق کاروانسراهای حاشیه جاده ابریشم نسل به نسل و از گذشته‌های دور تا کنون تداوم یافته است.

زونگ پی وو امروز (۱۷ شهریور ماه) در دیدار با استاندار سمنان، اظهار کرد: سفارت چین با استان سمنان یک ارتباط بسیار نزدیک دارد. دیروز از دو کاروانسرای استان سمنان بازدید داشتم، این کاروانسراها نشان‌دهنده یک روحیه کارآفرینی‌اند. ۲۰۰۰ سال پیش، مردم با استفاده از این کاروانسراها راه ابریشم را ساختند.

وی با بیان اینکه وجود کاروانسراها نشان‌دهنده به ارث بردن دوستی قدیمی و یک نگرش باز و صمیمی است، گفت: ۹۹۹ کاروانسرا در دوره صفویه در ایران و در حاشیه جاده ابریشم ساخته شدند و بسیاری از کاروانسراها همچنان وجود دارند.

سفیر چین با اشاره به امکان استفاده مجدد از فضای این کاروانسراهای تاریخی، ادامه داد: مسافران بین‌المللی می‌توانند در این کاروانسراهای استان سمنان سکونت کنند و با یکدیگر تبادل نظر داشته باشند.

او با بیان اینکه چین با یک نگرش صمیمانه با همه کشورهای در حال توسعه ارتباط است، گفت: ایران یکی از شرکای مهم چین است، ما با ایران یک ارتباط راهبردی جامع را ایجاد کرده‌ایم و مایلیم این روابط را توسعه دهیم. ما آمادگی داریم زمینه‌های همکاری در حوزه‌های معدن و آموزش و پرورش را با استان سمنان بررسی کنیم.

وی با بیان اینکه چین سه ابتکار توسعه جهانی، عاملیت جهانی و تمدن جهانی را مطرح کرده است، به امکان توسعه روابط با استان سمنان پرداخت و در همین راستا از استاندار سمنان خواست که در آینده به چین سفر کند و زمینه‌های ایجاد روابط خواهرخواندگی استان سمنان با استان‌های چین را بررسی کنند.

او با بیان اینکه دانشگاه سمنان یک دانشگاه بسیار خوب است، گفت: تعامل با دانشگاه‌ها و از جمله با دانشگاه سمنان، یکی از الزامات گفت‌وگوی تمدن‌هاست، امید می‌رود در آینده این کار بیشتر توسعه یابد.

سفیر کشور چین در ایران با بیان اینکه در سفر به استان سمنان شاهد فضاسازی مناسب شهرهای استان بودم، ادامه داد: این مهم نشان از این دارد که مردم این استان به محیط اطراف خود اهمیت خاصی می‌دهند.

وی بیان کرد: امیدوارم سفر مسئولان چینی و دیدار با استاندار سمنان در توسعه روابط بین دو کشور راهگشا باشد.

او افزود: کمتر از ۲۴ ساعت است که در استان سمنان هستم، اما احساس می‌کنم استان سمنان، در زمینه‌های مختلف از جمله اقتصاد، جامعه و آموزش و پرورش به دستاوردهای زیادی دست یافته است.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.