وضعیت خوابگاه‌های ‌دانشجویی‌ خوزستان در آستانه سال تحصیلی جدید

خبرگزاری ایسنا شنبه 17 شهریور 1403 - 12:58
خوابگاه یا سرای دانشجویی به عنوان خانه دوم دانشجوهای غیربومی، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. بدون شک فراهم‌آوری امکانات رفاهی دانشجویی از جمله خوابگاه‌های مناسب و مجهز، به صورت مستقیم و غیرمستقیم در افزایش کیفیت تحصیلی هر دانشگاه تاثیر دارد. خوابگاه‌ها همواره جزو بخش‌های مهم هر دانشگاه است به گونه‌ای که برخی از دانشگاه‌ها، معاونت دانشجویی مستقل از معاونت فرهنگی تشکیل داده‌اند که صرفا به مسائل رفاهی دانشجویی می‌پردازد.

به گزارش ایسنا، فضای جدید، زندگی مستقلی، دوری از خانواده، سازگار نشدن با افراد جدید، تجربه زندگی خوابگاهی با دیگر افراد و آشنایی با فرهنگ‌های متفاوت، می‌تواند از چالش‌های شیرین و تلخ دوران دانشجویی به حساب آید. بدیهی است در چنین شرایطی، فراهم آوردن فضای آرام، با امکانات مناسب برای دانشجویان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 هر ساله بازه تابستان و تعطیلی دانشگاه‌ها، فرصت مناسبی برای بازسازی، تعمیر و احداث خوابگاه‌های جدید و فراهم کردن زیرساخت‌های رفاهی است. در این زمینه با مسئولان دانشجویی دانشگاه‌های استان در خصوص آخرین وضعیت آماده‌سازی خوابگاه‌ها و اقدامات انجام شده در زمینه خوابگاه‌ها و امور رفاهی پیش از آغاز سال تحصیلی جدید گفت‌گو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

نوسازی ۱۵ خوابگاه ‌دانشگاه‌ علوم پزشکی اهواز از سال گذشته تاکنون

به گزارش ایسنا، مهدی بیژن‌زاده، معاون دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اقدامات انجام شده برای بازسازی و بهسازی سراهای دانشجویی در دانشگاه علوم پزشکی اهواز، اظهار کرد: با توجه به اینکه بازه تابستان فرصت مناسبی برای انجام بهسازی و تعمیر خوابگاه‌ها و زیرساخت آن‌ها است، در حال حاضر در ۵ خوابگاه فعالیت‌های عمرانی زیرساختی در حال انجام است که با محاسبه نوسازی‌های انجام شده در تابستان سال گذشته تاکنون ۱۵ خوابگاه از ۱۶ خوابگاه دانشجویی علوم پزشکی اهواز بازسازی و نوسازی شده‌اند.

وی ادامه داد: به منظور افزایش ظرفیت خوابگاه‌های دانشجویی، طی سال تحصیلی گذشته، یک بلوک از ۴ بلوک خوابگاه دانشجویی پسرانه خریداری و با حضور وزیر بهداشت با ظرفیت ۱۲۰ دانشجوی پسر راه‌اندازی شد.

اضافه شدن دو خوابگاه دانشجویی متاهلی

معاون دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به ظرفیت خوابگاهی متاهلی، گفت: در حال حاضر، یک خوابگاه متاهلی فعال است و یک خوابگاه دیگر نیز تا شروع سال تحصیلی آینده افتتاح خواهد شد و در مجموع تعداد خوابگاه‌های متاهلی دانشگاه به ۲ خوابگاه افزایش خواهد یافت.

بیژن‌زاده عنوان کرد: سال گذشته حدود ۹۰ میلیارد ریال برای بهسازی و نوسازی خوابگاه‌ها و خرید تجهیزات جدید هزینه شد. برای امسال نیز این میزان هزینه انجام شده است.

وی عنوان کرد: حوزه مدیریت دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در دولت سیزدهم با سه رویکرد اصلی، مسیر خود را پیش‌بینی و اجرا کرد که می‌توان به برنامه‌ریزی‌های کوتاه مدت و بلندمدت اشاره کرد.

بازسازی کامل خوابگاه‌ها

معاون دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به اینکه حل موضوعات فوری و مشکلات جاری موجود در حوزه خدمات صنفی رفاهی دانشجویان در برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت انجام شد، افزود: یکی از چالش‌های اساسی، کمبود ظرفیت‌های خوابگاهی و نامناسب بودن فضای خوابگاهی بود. در بحث بهبود و بهسازی فضاهای خوابگاهی، طی ۳ سال گذشته از مجموع ۱۷ خوابگاه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، تعداد ۱۵ خوابگاه با اعتبار ۴۵۰ میلیارد ریال به طور کامل بازسازی شدند.

بیژن زاده ادامه داد: از جمله اقدامات انجام شده در خوابگاه‌های دانشجویی می‌توان به تعمیرات اساسی سیستم‌های سرمایشی، گرمایشی، آب و فاضلاب، رنگ آمیزی، زیباسازی و... اشاره کرد.

خرید ۱۵۰ کولر در سه سال گذشته

وی با اشاره به نوسازی و تکمیل تجهیزات سراهای خوابگاهی، گفت: خرید حدود ۱۵۰ دستگاه کولر، ۵۰ دستگاه ماشین لباسشویی، جایگزینی تخت‌های فرسوده با ۵۰۰ تخت نو، خرید موکت، فرش، آبسرد کن و سایر اقلام موردنیاز دانشجویان در خوابگاه‌ها طی سه سال با اعتبار ۲۰۰ میلیارد ریال از دیگر اقدامات انجام شده در خوابگاه‌ها است.

معاون دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: با توجه به سیاست‌ها و قوانین بالادستی مبنی بر افزایش پذیرش دانشجو در برخی رشته‌های علوم پزشکی و اهمیت بهبود شاخص تراکم در خوابگاه‌ها، با پیگیری مصوبات پیشین با خرید خوابگاه، موفق به اخذ تسهیلات بانکی شدیم و مجتمع خوابگاهی دی با ظرفیت ۵۰۰ نفر خریداری شد.

اضافه شدن ۴ بلوک خوابگاهی با ظرفیت ۵۰۰ نفر

بیژن‌زاده ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌های درون استان و خوابگاه‌های بلااستفاده دانشگاه‌های دیگر، قراردادی با دانشگاه شهید چمران اهواز منعقد و یکی از خوابگاه‌های بلااستفاده تحویل، بهسازی و با ظرفیت ۱۶۰ نفر از مهرماه ۱۴۰۲ راه‌اندازی شد. همچنین خوابگاه شهید رجایی، بازسازی و در اختیار دانشجویان دختر حوزه بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: در سه سال گذشته علاوه بر اضافه شدن ۴ بلوک مجتمع خوابگاهی با ظرفیت ۵۰۰ نفر، خوابگاه‌های نور و دی به مجموعه‌ خوابگاهی دانشگاه اضافه شد. در نتیجه ۶ بلوک خوابگاهی در اختیار دانشجویان قرار گرفت.

بهسازی سلف سرویس دانشگاه

بیژن‌زاده یادآور شد: در حوزه تغذیه نیز با اضافه کردن تجهیزات جدید به اداره تغذیه و سلف سرویس دانشجویی، ظرفیت پخت نسبت به قبل تا روزانه یک هزار پرس بیشتر افزایش یافت، به گونه‌ای که ظرفیت پخت روزانه به رقم ۵ هزار پرس در هر وعده غذایی رسید. همچنین امکانات سلف مرکزی دانشجویی از قبیل میز و صندلی، سیستم‌های سرمایشی و مابقی تجهیزات مورد نیاز خریداری شد.

وی گفت: احداث خوابگاه‌های جدید نیز بخشی از برنامه‌های دانشگاه بود که در دو محور خوابگاه مجردی و متاهلی در دستور کار بود. پس از تایید نقشه‌ها و اخذ مجوزهای سازمان برنامه و بودجه،  اعتبار احداث خوابگاه دانشجویی گلستان ۴ ویژه دانشجویان مجرد از سازمان برنامه و بودجه گرفته شد، مناقصه آن برگزار و با تعیین پیمانکار، پروژه کلنگ‌زنی و شروع خواهد شد.

بیژن‌زاده یادآور شد: برای دانشجویان متاهل، زمین موردنظر نهایی شده است و احداث خوابگاه متاهلی در سال ۱۴۰۳ آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: خوابگاه‌ ایثار با تبدیل کاربری از مجردی به متاهلی، تعمیر، تجهیز و نوسازی شد و طی روزهای گذشته مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

اضافه شدن ۱۶ واحد متاهلی

بیژن‌زاده گفت: در حال حاضر ۱۶ واحد متاهلی به مجموعه ۵۲ واحد موجود دانشگاه علوم پزشکی اهواز اضافه شده و امیدواریم ظرف چند ماه آینده و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، ۱۶ واحد متاهلی دیگر نیز در کنار بلوک قبلی ایثار به مجموعه خوابگاهی دانشگاه اضافه شود و مجموعا به ظرفیت ۸۴ واحد متاهلی برسیم.

وی بیان کرد: در حال حاضر ۴ هزار دانشجوی خوابگاهی مجرد در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تحصیل می‌کنند که هزار و ۸۵۰ نفر پسر و مابقی دختر هستند.

بیژن‌زاده به هزینه‌های انجام شده و پیش رو در حوزه مدیریت دانشجویی اشاره کرد و گفت: در مجموع در بخش تعمیرات و بهسازی خوابگاه‌ها ۴۵۰ میلیارد ریال، در حوزه تجهیزات خوابگاهی ۲۰۰ میلیارد ریال، خریداری خوابگاه جدید بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال و ۳ هزار میلیارد ریال نیز جهت احداث خوابگاه گلستان ۴ برآورد شده است. همچنین در بخش تغذیه نیز حدود ۱۰۰ میلیارد ریال هزینه شده و طبق مذاکراتی که با وزارت بهداشت انجام شده، اعتبارات خوبی برای پرداخت هزینه غذای دانشجویان به پیمانکار مربوطه گرفته شد که این امر به ارتقای کیفیت غذایی منجر خواهد شد.

افزایش ظرفیت ‌آموزشی‌ و خوابگاهی دانشگاه فرهنگیان خوزستان

مسعود صالحی‌شبلیزی رییس دانشگاه فرهنگیان خوزستان در گفت‌ و گو با ایسنا، اظهار کرد: با توجه به اهمیت ارائه خدمات رفاهی به دانشجویان، یک مجتمع ویژه دانشجویان دختران به زودی به مجتمع‌های رفاهی دانشگاه افزوده می‌شود. این مجتمع شامل یک ساختمان آموزشی چهارطبقه و یک ساختمان خوابگاهی با ظرفیت اسکان ۲۵۰ نفر است.

وی ادامه داد: یک زمین برای اسکان دانشجویان متاهل خوابگاهی نیز در نظر گرفته شده است که احتمالا در چهار طبقه احداث خواهد شد.

رییس دانشگاه فرهنگیان خوزستان گفت: در حال حاضر حدود ۶ هزار دانشجو در مراکز مختلف دانشگاه فرهنگیان در سطح استان در حال تحصیل هستند. ظرفیت خوابگاهی دانشگاه نیز ۳ هزار تا ۳ هزار و ۵۰۰ نفر است.

هزینه حدود ۷ میلیارد تومانی در حوزه زیرساختی

صالحی‌شبلیزی عنوان کرد: طبق هر سال در بازه تابستان امسال نیز بازسازی و تعمیرات زیرساخت‌ها در حال انجام است. در پردیس‌های اندیمشک، آبادان، دزفول، بهبهان و اهواز مراکز خوابگاهی وجود دارد که در مجموع ۱۱ مرکز هستند. از ابتدای امسال، با هدف بهبود وضعیت آموزشی حدود ۷ میلیارد تومان برای بهبود زیرساخت‌های آموزشی، رفاهی و فرهنگی دانشگاه فرهنگیان هزینه شد.

آغاز عملیات ساخت ۱۲ واحد خوابگاه متاهلی دانشگاه صنعتی دزفول

سیدحسام کابلی معاون دانشجویی دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به آخرین اقدامات انجام‌شده در بهسازی و تعمیرات خوابگاهی، اظهار کرد: طبق روال هر سال، همزمان با تابستان و پیش از آغاز سال تحصیلی جدید، بهسازی و تعمیرات خوابگاهی انجام می‌شود. امسال نیز رنگ‌آمیزی بخشی از خوابگاه‌ها انجام شد.

وی ادامه داد: همچنین به منظور رفاه حال دانشجویان، عملیات احداث فضای سبز و ورزشی در خوابگاه دختران آغاز شد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول در خصوص ساخت فضای خوابگاهی عنوان کرد: در راستای حمایت از دانشجویان متاهل، عملیات ساخت ۱۲ واحد خوابگاه متاهلی در دانشگاه آغاز شده است.

کابلی گفت: ظرفیت خوابگاهی دانشگاه هزار و ۱۰۰ نفر است که با توجه به تعداد دانشجویان خوابگاهی، دیگر نیازی به افزایش ظرفیت وجود ندارد و این میزان ظرفیت کفاف جمعیت دانشجویی را می‌دهد و تمام متقاضیان واجد شرایط اسکان، می‌توانند از امکانات خوابگاه دانشگاه بهره‌مند شوند.

وی در خصوص بهسازی وضعیت سلف سرویس و سالن غذاخوری دانشگاه، یادآور شد: همزمان با بهسازی فضای خوابگاهی، تعمیرات اساسی در آشپزخانه مرکزی دانشگاه در حال انجام است.

بهسازی خوابگاه ‌دخترانه‌ دانشگاه شهید چمران/ احداث خوابگاه‌ متاهلی در برنامه است

محمد بهبهانی معاون دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره فعالیت‌های انجام شده در مجتمع‌های خوابگاهی دانشگاه، اظهار کرد: ۱۰ بلوک از ۱۲ بلوک موجود در خوابگاه دخترانه حضرت معصوصه، نوسازی و بهسازی شده‌اند و امسال دغدغه‌ای وجود ندارد. تجهیزات سرمایشی برای دیگر بلوک‌ها که هزینه زیادی در برداشت، خریداری شد و تقریبا می‌توان گفت که مشکلات اساسی خوابگاه مرتفع شده است.

وی ادامه داد: در خوابگاه پسرانه نیز پارکینگ فعال خواهد شد. در مجموع دو مجموعه بزرگ خوابگاهی دخترانه حضرت معصومه با ظرفیت ۳ هزار نفر و پسرانه علم الهدی با ظرفیت ۲ هزار نفر فعال هستند.

فراهم سازی زیرساخت های فرهنگی ورزشی

معاون دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به فراهم‌آوری زیرساخت‌های رفاهی در خوابگاه‌ها گفت: زیرساخت‌های رفاهی از جمله زیرساخت‌های ورزشی فراهم شد و باشگاه‌های بدنسازی و رزمی برای اولین بار در خوابگاه دخترانه راه‌اندازی شدند که ماحصل آن موفقیت‌های کسب شده در المپیاد ورزشی دانشحویی در سطح کشور است. در این المپیاد ورزشی در بخش پسران، ۴۷ پله و در بخش دختران ۷ پله صعود داشتیم. در المپیاد اخیر دانشجویان ۱۵ مدال ورزشی دریافت کردند.

بهبهانی افزود: یکی از برنامه‌های میان مدت دانشگاه احداث خوابگاه‌های دانشجویی متاهلی است. 

آغاز ساخت خوابگاه دانشجویی در دانشگاه علوم پزشکی آبادان

سیدمحمد محمدی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی آبادان گفت: ساخت سه مجموعه با اعتبارات ملی برای پردیس دانشگاه علوم پزشکی آبادان مصوب شده بود که یکی از این پروژه‌ها، ساخت خوابگاه دانشجویی با ظرفیت ۲۰۰ نفر و در مساحت ۴هزار متر مربع است که هفته گذشته کلنگ‌زنی شد.

وی با بیان اینکه اعتبار ساخت این خوابگاه ۹۹۲میلیارد ریال است، عنوان کرد: پیش‌بینی می‌شود این پروژه در آینده تبدیل به مجتمع خوابگاهی شود.

محمدی با اشاره به اینکه اعتبار موردنیاز برای خوابگاه از چند سال گذشته تصویب شده بود، افزود: پیش‌بینی می‌شود با احداث این خوابگاه نیاز اکثر دانشجویان برطرف شود. البته نیازمند جذب اعتبارات هستیم که امیدواریم با همت جمعی هر چه سریعتر شاهد بهره‌برداری از این پروژه باشیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی آبادان با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی آبادان در دولت سیزدهم پیشرفت‌های خوبی در حوزه آموزشی داشته است، عنوان کرد: خوابگاه پسرانه جهان آرا و مجموعه سلف سرویس دانشجویی در دولت سیزدهم بازسازی و بهسازی شده است که خوابگاه در حال حاضر فعال است و سلف سرویس دانشجویی نیز مهرماه به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با اشاره به فعالیت‌های دیگر ادامه داد: با توجه به تعطیلی فعالیت‌های آموزشی دانشگاه در بازه زمانی تابستان، عموما بهسازی و تعمیرات سراهای دانشجویی در این دوره انجام می‌شود. برای استقبال از دانشجویان، در حال حاضر سمپاشی همه خوابگاه‌ها در حال انجام است. همچنین تجهیزات سرمایشی و گرمایشی و یخچال‌های خوابگاه‌ها سرویس شده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آبادان با اشاره به ظرفیت اسکان خوابگاهی، گفت: مجتمع خوابگاهی دخترانه با ظرفیت حدودا ۵۸۰ نفر و دو خوابگاه پسرانه با ظرفیت ۲۵۰ تا ۳۰۰ دانشجو فعال هستند.

محمدی در خصوص اسکان دانشجویان متاهل بیان کرد: برای حمایت از دانشجویان متاهل، سال گذشته برای اولین بار، خوابگاه متاهلی با اسکان ۷ زوج راه‌اندازی شد.

اضافه شدن یک فاز خوابگاهی جدید

وی گفت: با توجه به اینکه هر سال تعدادی دانشجوی جدید اضافه می‌شوند، یک فاز خوابگاهی دیگر قرار است به خوابگاه پسرانه افزوده شود. دانشگاه علوم پزشکی از معدود دانشگاه‌های کشور است که ۱۰۰ درصد دانشجویان شهرستانی را در خوابگاه‌های دانشجویی پوشش می‌دهد.

محمدی در خصوص آماده‌سازی آشپزخانه و سلف سرویس دانشگاه عنوان کرد: فضای آشپزخانه در حال بهسازی است. همچنین برای پذیرایی از دانشجویان یک سالن غذاخوری ۲۰۰ نفره با پیشرفت ۸۰ درصدی در حال احداث است و پیش‌بینی می‌شود تا مهرماه افتتاح شود.

افتتاح خوابگاه ‌متاهلی‌ دانشگاه کشاورزی خوزستان به زودی

سعید محمدزاده، معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان گفت: ظرفیت اسکان دانشگاه در سراهای دانشجویی حدود یک هزار نفر است. در اسکان دانشجویان  بر اساس قوانین و شیوه نامه‌های سازمان دانشجویان عمل می‌شود و به دانشجویان بومی ساکن شهرستان ملاثانی و اهواز خوابگاه تعلق نمی‌گیرد اما سرویس رفت و برگشت از سوی دانشگاه با دریافت هزینه اندک در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به بهسازی خوابگاه‌ها در تابستان، ادامه داد: در فرصت تعطیلی فعالیت آموزشی دانشگاه، برای ارائه خدمات رفاهی بهتر، کولرهای پنجره‌ای خوابگاه پسرانه تعویض و کولرهای اسپیلت خریداری و نصب شدند. همچنین سیستم گرمایشی خوابگاه دخترانه به شوفاژ تبدیل شد.

معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان با اشاره به احداث خوابگاه متاهلی، گفت: به منظور حمایت از زوج‌های جوان دانشجو، خوابگاه متاهلی با ظرفیت اسکان ۹ زوج، به زودی به بهره‌برداری می‌رسد و از ابتدای مهرماه قابل استفاده است. اولویت اسکان، با زوج‌های دانشجوی جوانی است که اخیرا تشکیل خانواده داده‌اند.

حمایت از دانشجویان کم بضاعت

محمدزاده با تاکید بر ضرورت ارائه خدمات مناسب عنوان کرد: هدف، فرآهم آوری فضای مناسب تحصیلی با حفظ کرامت دانشجویی است. خدمات دانشجویی و فرهنگی ارائه شده در دانشگاه مبتنی بر مشارکت دانشجویان است.در این زمینه دانشگاه علوم کشاورزی در اجرای طرح همیاردانشجو، رتبه برتر را کسب کرده است. در این طرح از توانمندی دانشجویان، در مسائل آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، دانشجویی و رفاهی استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: با هدف حمایت از دانشجویان کم بضاعت حین تحصیل، صندوقی در معاونت دانشجویی تشکیل شده است. این صندوق دانشجویان کم بضاعت را در تامین هزینه‌های تحصیلی و رفاهی حمایت می‌کند.

به گزارش ایسنا، بر اساس مصوبه دی ماه شورای عالی انقلاب فرهنگی، توافق شد که ظرفیت سالیانه تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی، در رشته پزشکی به میزان ۲۰ درصد به مدت ۴ سال افزایش یابد. بنابراین با توجه به افزایش ۲۰ درصدی دانشجو و طولانی مدت بودن دوران تحصیلی در پزشکی عمومی، احداث خوابگاه‌ها و سراهای دانشجویی در دانشگاه‌های وزارت بهداشت گریزناپذیر است. همچنین با توجه به کمبودهای موجود در حوزه امور دانشجویی دانشگاه‌های وزارت علوم، نیاز است نسبت به بازسازی زیرساخت‌های رفاهی، احداث خوابگاه‌های جدید و توجه بیشتر به حوزه دانشجویی اهتمام ورزید. 

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.