رهبر حزب نئو دموکرات کانادا: از توافق با حزب حاکم لیبرال خارج شدیم

خبرگزاری ایسنا شنبه 17 شهریور 1403 - 13:01
رهبر حزب «نئو دموکرات» کانادا خارج شدن از توافقی کلیدی با حزب حاکم لیبرال این کشور را تایید کرد که این امر گمانه‌زنی‌ها درباره برگزاری انتخابات زودهنگام در این کشور را افزایش داده است.

به گزارش ایسنا، «جاگمیت سینگ» رهبر حزب چپ‌گرای نئو دموکرات کانادا گفته است که سیاست‌های مورد حمایت «جاستین ترودو»، نخست‌وزیر لیبرال و «پیِر پویلیور» رهبر حزب محافظه‌کار این کشور، به کانادایی‌ها آسیب می‌زند. اگرچه وی چیزی درباره قصد خود برای برگزاری انتخابات فدرال زودهنگام در آینده نزدیک نگفت.

ای‌بی‌سی نیوز با انتشار این مطلب گزارش داد: جاگمیت، پیشتر، در پیامی ویدیویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد، گفته بود که توافق مهمی را با دولت لیبرال ترودو کنار گذاشته است.

سینگ در یک کنفرانس خبری در پنجشنبه گذشته تصمیم ناگهانی خود برای پس گرفتن حمایت از توافق «تامین و اعتماد» را تایید کرد که ممکن است تاریخ انتخابات سراسری بعدی کانادا را تغییر دهد که قرار بود در ۲۰۲۵ برگزار شود.

او در این باره توضیح داد: من توافق تامین و اعتماد با ترودو را پاره کردم و می‌دانیم که این موضوع زمان‌بندی انتخابات را نامعلوم‌تر می‌سازد.

سینگ از ارائه بازه زمانی مشخصی درباره رای عدم اعتماد به نئولیبرال‌ها خودداری کرد.

لیبرال‌های کانادا، در حال حاضر، ۱۵۴ کرسی در مجلس کانادا با ۳۳۸ کرسی در اختیار دارند. محافظه‌کاران ۱۱۹ کرسی و حزب نئو دموکرات ۲۴ کرسی را در اختیار دارند. حزب «بلوک کبکوا» نیز که حزبی مستقر در کبک و متمرکز بر حفاظت از منافع استان کبک و حاکمیت این منطقه است، ۳۲ کرسی را در این مجلس در اختیار دارد.

رهبر حزب نئو دموکرات کانادا: از توافق با حزب حاکم لیبرال خارج شدیم
سخنرانی «جاگمیت سینگ» رهبر حزب نئو دموکرات کانادا در یک کنفراس خبری یک روز پس از اعلام خروج از توافق با حزب لیبرال

سینگ و ترودو در مارس ۲۰۲۲ به توافق یاد شده دست پیدا کردند که ذیل آن، لیبرال‌ها متعهد به اجرای چندین مورد از نیازهای در اولویت حزب نئودموکرات، از جمله مراقبت‌های دندان‌پزشکی و خدمات دارویی در ازای حمایت حزبی نئودموکرات‌ها از لیبرال‌ها در رای‌گیری‌های مهم بودند.

«سنجای جرام» یک استاد علوم سیاسی در دانشگاه سازمون فرِیزر گفت که این توافق عمل‌گرایانه نیست و برخلاف دولت‌های ائتلافی در کشورهای دیگر، هیچ‌گونه نمایندگی رسمی برای حزب نئودموکرات در دولت فدرال ایجاد نمی‌کند.

بیشتر نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که محافظه‌کاران از لیبرال‌ها پیشی گرفته‌اند و نئودموکرات‌ها در جایگاه سوم هستند. این موضوع پی بردن به این که انتخابات زودهنگام چه دستاوردی برای نئو دموکرات‌ها خواهد داشت را دشوار می‌سازد.

جرام درباره نئو دموکرات‌ها گفت: هیچ گزینه واقع‌بینانه‌ای برای تشکیل دولت از سوی آن‌ها وجود ندارد. درک این که چه هدفی را دنبال می‌کنند، واقعا دشوار است. آیا آن‌ها می‌خواهند به اپوزیسیون رسمی تبدیل شوند؟

به گفته این استاد دانشگاه، نگرانی‌هایی در این حزب درباره تلاش محافظه‌کاران برای متوسل شدن به رای‌دهندگان طبقه کارگر وجود دارد، امری که ممکن است باعث کاسته شدن حمایت‌ها از نئو دموکرات‌های چپ میانه شود. انتخابات زودهنگام ممکن است کاهش تدرجی این حمایت‌ها را متوقف کند.

«لیبی دِیویس» که به مدت ۱۸ سال عضو حزب دموکرات پارلمان کانادا بوده است، گفت که فسخ این توافق به لیبرال‌ها فشار می‌آورد.

او بیان کرد: آیا این موضع احتمال انتخابات زودهنگام را افزایش می‌دهد؟ این یکی از خطرات احتمالی است. تنش انتخابات احتمالی لیبرال‌ها را گوش‌به‌زنگ نگه داشته و اهرم فشار بیشتری برای حزب نئو دموکرات ایجاد می‌کند.

رهبر حزب نئو دموکرات کانادا: از توافق با حزب حاکم لیبرال خارج شدیم
سخنرانی «جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا در مجلس این کشور

او با عقب افتادن لیبرال‌ها در نظرسنجی‌ها و کاسته شدن شدید از محبوبیت ترودو درباره تمایل نئوموکرات‌ها به برگزاری انتخابات زودهنگام ابراز تردید کرد.

سینگ همچنین در یک سخنگرانی با انتقاد از ترودو و پویلیور گفت: ترودو کانادایی‌ها را ناامید کرده است. لیبرال‌های ترودو نمی‌توانند تحولی ایجاد کنند. آن‌ها ضعیف‌تر و خودخواه‌تر از آن هستند که پیر پویلیور و محافظه‌کاران را متوقف کنند.

او محافظه‌کاران را نیز به کاهش مزایای مراقبت‌های بهداشتی و به طمع انداختن شرکت‌ها برای کسب درآمد بیشتر بدون در نظر گرفتن پیامدهای آن متهم کرد.

سینگ حزب دموکرات‌ را «حزب امید» دانسته و گفت: یک نبرد پیش رو داریم که نبرد کانادای رویاهایمان است. نبرد بازیافتن امید و نوید این که سخت کار کردن زندگی خوبی برایمان رقم می‌زند.

دِیویس، عضو پیشین پارلمان کانادا گفت که اگر حزب نئودموکرات به دنبال انتخاباتی زودهنگام باشد، باید دلیل خود را توضیح بدهد.

او گفت: آقای سینگ باید چشم‌انداز حزب نئو دموکرات و چگونگی اجرای آن برای کشور را تشریح کند. به اندازه‌ای که او به توافق تامین و اعتماد وابسته بوده باشد، به نوعی کار را سخت‌تر می‌کند، چراکه لیبرال‌ها تمامی تحولات خوب را به خود نسبت خواهند داد.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.