پیشنهاد میرتاج‌الدینی به دولت پزشکیان

نامه نیوز شنبه 17 شهریور 1403 - 13:12
نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه رویکرد وفاق ملی نباید صرفاً به کابینه محدود شود، گفت: اگر رئیس‌جمهور این رویکرد را به خوبی مدیریت کند، می‌تواند راه جدیدی را در اداره و مدیریت کشور باز کند.
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

مسعود پزشکیان، نهمین رئیس‌جمهور کشورمان، در نخستین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم از رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای رأی اعتماد به وزرا قدردانی کرد، چراکه معتقد است در حد وسع خود بر شعار تشکیل دولت وفاق ملی با وجود ۴ نفر از اعضای کابینه از دولت شهید آیت‌الله رئیسی، حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی و تعدادی از اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان پایبند مانده است. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر حرکت بر ریل وفاق، وحدت، انسجام و نگاه به چشم‌انداز  تأکید کرد.

در این راستا حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی، عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا درباره الزامات استمرار و دوام وفاق ملی، علاوه بر همکاری قوا با یکدیگر، گفت: حقیقتاً ثمره شیرین تعامل مثبت مجلس و دولت و وفاق ملی به دست مردم می‌رسد و به حل مشکلات مردم، بسیار کمک‌‌ می‌کند و لذا باید همه برای حفظ این رویکرد تلاش کنند. 

وی با بیان اینکه شکل‌گیری کابینه وفاق ملی شروع خوبی برای این رویکرد جدید است، گفت: امیدواریم وفاق ملی به کابینه محدود نشود و در وزارتخانه‌ها و استانداری‌ها نیز افراد شایسته و توانمند از طیف‌های مختلف به کار گرفته شوند.

گشایش مدیریت جدید در کشور با «وفاق ملی»

این نماینده ادوار مجلس اظهار کرد: اگر رئیس‌جمهور این رویکرد را به خوبی مدیریت کند، می‌تواند راه جدیدی را در مدیریت کشور باز کند و می‌تواند مبدع و مبتکر در این عرصه شناخته شود و طبیعتاً ثمره شیرین آن را مردم خواهند دید. گاهی نگاه‌های گروهی و جناحی موجب می‌شد افراد شایسته کنار باقی بمانند و افراد فرصت‌طلب برای مسئولیت‌ها برگزیده شوند که این امر هم به مردم و هم به آن جایگاه آسیب می‌زد و مدیریت امور دچار اختلال می‌کرد.

حجت‌الاسلام میرتاج‌الدینی گفت: فرایند وفاق ملی و استفاده از شایستگان و افراد متعهد، مؤمن، انقلابی، توانمند و متخصص در عرصه‌های مختلف می‌تواند در پیشبرد و روان‌سازی کارها، تصمیم‌گیری‌های درست و رفع مشکلات، بسیار مؤثر باشد.

تکیه بر برنامه هفتم از مزیت‌های دولت

وی با اشاره به تمرکز رئیس‌جمهور بر اجرای سند چشم‌انداز و قانون برنامه هفتم توسعه، بیان کرد: یکی از امتیازات و مزیت‌های دولت چهاردهم تکیه و تأکید بر سند چشم‌انداز و برنامه هفتم توسعه است. رئیس‌جمهور پیش از اینکه فرد اجرایی باشد از بدنه مجلس است و در دوره‌های متعدد در مجلس شورای اسلامی حضور داشته است. از سوی دیگر ایشان در تدوین برنامه هفتم به ویژه در حوزه بهداشت و سلامت نیز مشارکت داشته و همین امر موجب اشراف وی بر برنامه هفتم می‌شود و اجرای درست این قانون می‌شود.

حجت‌الاسلام میرتاج‌الدینی اظهار کرد: رئیس‌جمهور بارها در صحبت‌های خود بر این نکته تأکید کرد که وزارتخانه‌های مختلف که تکالیفی در برنامه هفتم دارند، معاونت‌های خود را مشخص کنند که چه معاونت، کدام حکم و ماده برنامه هفتم را اجرایی کند و این تقسیم کار برای اجرای صحیح قانون برنامه و عدم انحراف از قانون بسیار مؤثر است.

پیشنهادی به دولت چهاردهم

نماینده ادوار مجلس گفت: برای تکمیل این رویکرد پیشنهادم این است که جمعی در کمیسیون‌های تخصصی دولت که تدوین لوایح را انجام می‌دهند بر روی برنامه هفتم به صورت مستمر کار کنند چراکه در برنامه هفتم برخی از احکام و مواد نیاز به تدوین آیین‌نامه دارد و اگر پیگیری نشود با عقب‌ماندگی مواجه خواهد شد. همچنین به زیربرنامه‌های نیاز دارد که باید نوشته شود لذا پیشنهادم تشکیل کارگروهی در دولت است تا کل احکام برنامه هفتم را رصد کرده و تکالیف وزارتخانه‌ها را مرتباً پیگیری کند و هشدارهای لازم را به آنها بدهد و گزارش‌ها را دریافت کند. 

عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درباره تأکید رئیس‌جمهور بر سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: این سند در شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجمع تشخیص مصلحت نظام و با ابلاغ مقام معظم رهبری، تدوین شده است بنابراین در همان مجامع عالی باید بر روی آن صحبت شود که نیازمند تمدید است یا خیر. سند چشم‌انداز به نوعی هدف‌گذاری است بنابراین درباره نحوه تمدید و ابلاغ آن در جلسه مجمع مصلحت نظام و شورای عالی انقلاب فرهنگی باید تصمیم‌گیری شود. 

تأثیر نظارت مجلس بر پیشرفت سریع کارها

وی تأکید کرد: چشم‌اندازهای ۲۰ ساله به مانند برنامه‌های ۵ ساله نیست که در مجلس تصویب شده باشد. این چشم‌اندازها، سندهای عالی به مانند سیاست‌های کلان است که جهت‌گیری‌های بلند مدت را نشان می‌دهد. 

عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درباره ضرورت نظارت دقیق مجلس بر عملکرد دولت در کنار همکاری سازنده، بیان کرد: حتی اگر ۱۰۰ درصد تمام افراد کابینه دولت همسو و هم جهت با مجلس باشند اما ذات و مشخصه اصلی مجلس، نظارت است که از آن هم کوتاه نخواهد آمد.

حجت‌الاسلام میرتاج‌الدینی با اشاره به ابزارهای مجلس برای نظارت بر دولت مانند سؤال، تذکر، پیگیری‌های مختلف، تحقیق و تفحص و استیضاح، گفت: این موضوعات به طور طبیعی از سوی مجلس و طی نظارت بر عملکرد دولت انجام می‌شود و این نظارت منافاتی با تعامل سازنده مجلس با دولت ندارد بلکه نظارت بر دولت به پیشرفت سریع‌تر کارها و فعالیت‌ها کمک‌ می‌کند. 

منبع: ایکنا

منبع خبر "نامه نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.