دوره آموزشی ارتقای سلامت روان در جامعه کار و تولید برگزار شد

خبرآنلاین شنبه 17 شهریور 1403 - 13:24
دوره آموزشی ارتقای سلامت روان در جامعه کار و تولید تحت عنوان "راه های پیشگیری از ایدز و سبک زندگی سالم" به همّت معاونت اجتماعی اداره کل، معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، با هدف ارتقای سطح آگاهی و سلامت با حضور جمعی از کارشناسان بهداشت حرفه ای و مسئولین کانون یاریگران کار و تولید در سالن اجتماعات اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از سنندج، قربان قیسوندی با اشاره به ارتقای سطح سلامت نیروی کار به عنوان یکی از ارزشهای انسانی در جامعه کار و تولید افزود: یکی از عوامل مهم رشد و ارتقای فناوری و تولید توجه به امر سلامت و خدمات بهداشتی و تسهیلات مورد نیاز کارگاهی برای شاغلان در بالاترین سطح ممکن تامین و ارائه گردد.
سرپرست اداره امور اجتماعی اظهار داشت: لازم و ضروری است سفیران سلامت در جامعه کار و تولید بر اساس آخرین متُدهای روز درمانی و پزشکی نسبت به مشاوره و ارائه خدمات به این عزیزان اهتمام ورزند و این کارگاه های آموزشی در همین راستا برگزار خواهد شد.

در این کارگاه ابتدا جناب آقای مهندس سیداشرف حسینی کارشناس برنامه ایدز معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، در خصوص ویروس HIV و بیماری ایدز، سیستم ایمنی بدن، راه‌های انتقال ویروسHIV  و همچنین راه‌های پیشگیری از بیماری و عملکرد این ویروس آموزش‌های لازم را ارائه نمودند. 

وی خاطرنشان کرد: در رویکرد نوین کاهش آسیب و پیشگیری از ایدز، انگ زدن ممنوع است. از طریق آموزش، اطلاع‌رسانی می‌شود که اگر فردی به این بیماری مبتلا شد، راه‌های درمان برای او وجود دارد. افراد زمانی که به بیماری‌های مختلفی نظیر سرطان مبتلا می‌شوند، از حمایت دیگران برخوردار گشته و با آنها همدردی می‌شود. اما درمورد ایدز، برخورد جامعه با فرد مبتلا فرق می‌کند. 

فرد مبتلا به ایدز برچسب و انگ می‌خورد و از محیط عمومی و اجتماعی طرد می‌شود و اغلب بیماری خود را پنهان کرده و به سراغ درمان نمی‌روند، درحالیکه فرد از طریق درمان به‌موقع می‌تواند به زندگی طبیعی بازگردد.

 در ادامه این کارگاه آموزشی سبک زندگی سالم بر اساس آموزه‌های طب ایرانی با محوریت: تعریف واژه‌های (طب سنتی، مکمل، جایگزین، تلفیقی)، آشنایی با تاریخچه طب سنتی ایرانی، آشنایی با اسناد بالا دستی طب ایرانی، آشنایی با وضعیت طب ایرانی معاصر، شناخت مزاج و تفاوت‌های فردی بر اساس شواهد علمی و... برای سفیران سلامت جامعه کار و تولید برگزار شد.

 مرادی مراقب سلامت مرکز بهداشت شهرستان سنندج اظهار داشت: داشتن سبک زندگی سالم، یکی از مهمترین اصول خود مراقبتی است که در حفظ سلامتی، نشاط و شادابی تاثیر بسزایی دارد. 

وی افزود: خود مراقبتی عملی است که در آن هر فردی از دانش، مهارت و توان خود به عنوان یک منبع استفاده می کند تا به طور مستقل از سلامت خود مراقبت کند. 
این کارشناس مسئول مراقب سلامت ادامه داد: خودمراقبتی جسمی، خودمراقبتی روانی، خودمراقبتی عاطفی ، خودمراقبتی معنوی و خودمراقبتی اجتماعی از انواع خودمراقبتی ها است که باید به آن اهتمام داشت.

46

منبع خبر "خبرآنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.