۴۰ درصد عشایر ۴ شهرستان خراسان رضوی همچنان منتظر تائید شدن

خبرگزاری ایسنا شنبه 17 شهریور 1403 - 14:54
مسئول نمایندگی امور عشایر شهرستان کاشمر با بیان این‌که ۸۵ درصد عشایر تحت پوشش مربوط به شهرستان کاشمر، ۱۳ درصد از شهرستان کوهسرخ، یک درصد خلیل‌آباد و یک‌درصد دیگر نیز از مه‌ولات هستند، اظهار کرد: تاکنون ۶۰ درصد این خانوارها به تائید رسیده و ۴۰ درصد دیگر علیرغم اینکه در سامانه مرکز آمار ایران ثبت شده‌اند هنوز به تأیید نرسیده‌اند.

رضا امیری‌پور در گفت و گو با ایسنا گفت: با توجه به فرابخشی بودن مسائل عشایری، هیئت وزیران در سال ۱۳۸۴ آیین‌نامه ساماندهی عشایر را تصویب و ابلاغ کرد که بر اساس آن دولت سایر دستگاه‌های اجرایی را موظف به ارائه خدمات در مناطق عشایری کرده است.

وی افزود: مجموعه عشایری شهرستان شامل دفتر نمایندگی امورعشایر و شرکت تعاونی عشایری امیردشت ترشیز است که به بیش از۵۳۰ خانوار با جمعیتی بیش از۱۸۰۰نفر در ۳۷ نقطه از شهرستان‌های کاشمر، کوهسرخ، خلیل‌آباد و مه‌ولات خدمات‌دهی انجام می‌دهد.

وی با بیان این‌که بیشترین عشایر تحت پوشش با ۸۵ درصد مربوط به شهرستان کاشمر و در ادامه کوهسرخ با ۱۳ درصد، خلیل آباد و مه ولات هر کدام با یک درصد کمترین افراد تحت پوشش را دارند، اظهار کرد: تاکنون۶۰ درصد این خانوارها توسط مرکز آمار ایران تأیید شده‌اند و سایر عشایر در سامانه مرکز آمار ایران ثبت و منتظر تأیید هستیم.

مسئول نمایندگی امور عشایر شهرستان کاشمر خاطرنشان کرد: عشایر تحت پوشش علاوه بر اینکه حدود۳۰ هزار رأس دام‌سبک و همچنین روستای عشایری گندم‌بر حدود ۶۰۰ نفر شتر دارند، در زمینه پرورش کرم‌ ابریشم و زنبورداری نیز فعال هستند.

وی بیان کرد: گرچه عشایر تحت پوشش کمتر از ۲ درصد جمعیت منطقه را شامل می‌شوند، ولی تولید بیش از۲۰ درصد گوشت قرمز را بر عهده دارند؛ از طرفی شهرستان کاشمر قشلاقی است و عشایر در تابستان برای استفاده از مراتع به مناطق ییلاقی شهرستان‌های استان کوچ می‌کنند.

امیری‌پور با بیان اینکه عواملی مانند پراکندگی خانوارهای عشایری، محدودیت‌های جغرافیایی، پیدایش شهرها، بخش‌ها و استان‌های جدید و تغییرات اقلیمی، عشایر را با چالش‌های جدیدی مواجه ساخته است، گفت: با کمک شرکت تعاونی عشایری در سال گذشته بیش از ۴۵۰۰ تن انواع نهاده دامی توزیع و در قالب تولید قراردادی نیز حدود۷۰۰ تن جو مدت‌دار تحویل ۱۳۳ نفر از عشایر شد.

وی افزود: طرح بهبود مدیریت تولید مثل در بین ۱۵۰ رأس از دام‌های عشایر با هدف افزایش باروری و راندمان تولید اجرا و همچنین خدمات دامپزشکی جهادی از جمله واکسیناسیون، ویزیت، درمان، سونوگرافی و سمپاشی اماکن دامی با همکاری شبکه دامپزشکی شهرستان انجام شده است.

امیری‌پور با بیان این‌که طی سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ از محل اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده ۲۲ پروژه به ارزش ۲۳ میلیارد ریال اجرا شده است، گفت: در سال گذشته از محل تسهیلات ماده ۵۲ تعداد ۴۰ نفر از عشایر با مبلغی بیش از ۲۳ میلیارد ریال برای تسهیلات پرواربندی دام سبک به صورت کوتاه‌مدت و از محل تسهیلات تبصره ۱۸ نیز تعداد ۴۵ نفر از عشایر با مبلغی بیش از ۲۲ میلیارد ریال برای اشتغال‌زایی به صورت بلندمدت به بانک‌های صادرات و کشاورزی معرفی شده‌اند.

وی توزیع دستگاه برق خورشیدی سیار با همکاری مدیریت برق، برگزاری ۲۴ دوره‌ آموزشی و ترویجی با همکاری مدیریت جهادکشاورزی و برگزاری دوره فنی و حرفه‌ای با همکاری مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهرستان را از دیگر اقدامات انجام شده برشمرد.

مسئول نمایندگی امور عشایر شهرستان کاشمر با اشاره به اینکه از سال گذشته تاکنون در ۱۴جشنواره عشایری در مناطق مختلف به مدت۹۰روز سیاه چادر عشایری را برای نمایش و آشنایی با آداب و رسوم عشایری شهرستان برپا کرده‌ایم، تولید صنایع دستی را از دیگر فعالیت‌های عشایر برشمرد و گفت: عشایر منطقه سال گذشته بیش از ۱۰۰۰مترمربع تولید قالی و قالیچه داشته‌اند.

وی گفت: مناطق عشایری مستعد رویش گیاهان دارویی مانند آویشن، اسپند، زیره سبز، زیره سیاه، کلپوره، کما، قاقرو و هندوانه ابوجهل است که با دریافت مجوزات لازم می‌تواند به اقتصاد خانوار عشایری کمک کند، همچنین انتقال آب شرب به روستای عشایری کلاته نای و آبشخور دامی در جنوب منطقه فرح‌آباد و آسفالت راه روستای عشایری گندم‌بر از خواسته‌های ویژه عشایر هستند که می‌تواند باعث افزایش شاخص‌های توسعه در جوامع عشایری شهرستان شود.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.