نیویورک‌تایمز: زرادخانه هسته‌ای آمریکا مستعمل و فرسوده است

خبرگزاری ایسنا شنبه 17 شهریور 1403 - 14:57
تسلیحات هسته‌ای ایالات متحده در برابر پیشرفت‌های تسلیحاتی رقبای آمریکا منسوح به حساب می‌آیند و سامانه‌های پدافندی این کشور نیز توان دفاع در برابر بخش بزرگی از تهدیدات امروزی را ندارند.

به گزارش ایسنا، رسانه آمریکایی در مقاله‌ای با اشاره به پیشرفت‌های رقبای آمریکا در حوزه هسته‌ای و موشکی، به واشنگتن توصیه کرده که سه‌گانه هسته‌ای منسوخ و قدیمی خود را به‌روزرسانی کند تا در برابر تهدیدات احتمالی توان دفاع از خود را داشته باشد.

به گزارش نیویورک‌تایمز، توازن جهانی قدرت هسته‌ای در حال تغییر است و ایالات متحده و متحدانش باید تسلیحات هسته‌ای و قدرت دفاع موشکی خود را به‌روزرسانی کنند.

بر اساس این گزارش، قدرت هسته‌ای ایالات متحده بر یک سه‌گانه هسته‌ای شامل بمب‌افکن‌های هسته‌ای، زیردریایی‌های مجهز به موشک بالستیک و موشک‌های بالستیک بین‌قاره‌ای مستقر در خشکی متکی است و تمامی این سه بخش نیازمند نوسازی بنیادین با صرف میلیاردها دلار بودجه هستند تا به پای رقبای آمریکا برسند.

روزنامه نیویورک‌تایمز می‌گوید، بزرگ‌ترین تهدید علیه آمریکا از سوی چین می‌آید، زیرا این کشور در حال افزایش نگران‌کننده توانایی‌های هسته‌ای خود بوده و می‌خواهد تعداد سلاح‌های هسته‌ای خود را ۲ برابر کند. «چارلز ریچارد» فرمانده سابق فرماندهی راهبردی ایالات متحده در سال ۲۰۲۱ رشد نیروهای هسته‌ای و متعارف چین را «شگفت‌انگیز» توصیف کرده و گفته بود این کلمه نیز توانایی توصیف میزان نوسازی قدرت هسته‌ای این کشور را ندارد. «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا نیز اخیرا اعلام کرده است که قصد دارد توانایی‌های هسته‌ای آمریکا را به نحوی تغییر دهد که با رشد فزاینده قدرت چین متناسب باشد.

نیویورک‌تایمز: زرادخانه هسته‌ای آمریکا مستعمل و فرسوده است
موشک هسته‌ای چین

آمریکا در حالی به فکر تقویت قدرت هسته‌ای خود افتاده که کره‌شمالی در ۲ سال گذشته نزدیک به ۱۰۰ موشک آزمایش کرده است تا توانایی خود در حمله به ایالات متحده و کره‌جنوبی را به رخ بکشد. این کشور همچنین به دنبال ساخت ناوگانی از زیردریایی‌های مسلح به سلاح‌های هسته‌ای است که به نیروهای نظامی این کشور اجازه می‌دهد به اهداف مورد نظر نزدیک‌تر شده و بدون درگیری با سامانه‌های راداری، به متحدان و پایگاه‌های آمریکایی در کره‌جنوبی و ژاپن حمله کنند.

رسانه آمریکایی همچنین با بیان اینکه ذخایر اورانیوم ایران افزایش یافته و سانتریفیوژهای پیشرفته‌ای در ایران توسعه یافته‌اند، مدعی شد ایران به ساخت سلاح هسته‌ای نزدیک شده است. نیویورک‌تایمز همچنین با اشاره به موشک بالستیک ایران با برد بیش از ۳۰۰۰ کیلومتر که می‌تواند به قلب اروپا برسد، ادعاهای «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در ماه ژوئیه را یادآور شد که گفته بود مدت زمانی که ایران برای تولید مواد کافی برای یک سلاح هسته‌ای نیاز دارد به یک یا ۲ هفته کاهش یافته است.

از سوی دیگر، روسیه نیز هم‌زمان با پیشبرد اهداف خود در جنگ اوکراین، در حال توسعه توانایی‌های هسته‌ای خود است و قصد دارد یک سلاح هسته‌ای برای پرتاب به فضا بسازد که می‌تواند ماهواره‌ها را نابود کرده و نظام اقتصادی و امنیت غرب را از بین ببرد.

در این گزارش آمده است: «زرادخانه هسته‌ای کنونی ما برای مواجهه با این تهدیدات - به سرعت در حال تغییر هستند - کافی نیست. موشک‌های «مینوت‌من ۳» که بخش زمینی سه‌گانه هسته‌ای ما بوده و اولین بار در سال ۱۹۷۰ به خدمت گرفته شدند، نیاز به توجه ویژه‌ای دارند. آنها به‌سرعت در مسیر فرسودگی حرکت می‌کنند و دیگر مثل گذشته قابل اعتماد نخواهند بود.»

نیویورک‌تایمز: زرادخانه هسته‌ای آمریکا مستعمل و فرسوده است
موشک هسته‌ای روسیه

در سال ۲۰۱۴ تحلیل‌های گسترده‌ای برای به‌روزرسانی قدرت هسته‌ای آمریکا انجام شد و در نهایت نیروی هوایی ایالات متحده تصمیم گرفت سامانه موشکی مینوت‌من ۳ را با یک سامانه جدید به نام «سنتینل» جایگزین کند، سامانه‌ای که برای مقابله با تهدیدات امروز و آینده طراحی شده است.

با این حال، در ماه ژانویه وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد این پروژه ۳۷ درصد بیشتر از بودجه پیش‌بینی‌شده هزینه داشته و سرعت پیشروی آن کُند است. اطلاعات جدیدتر نشان می‌دهد هزینه‌های مازاد پروژه مذکور در حال حاضر به ۸۱ درصد افزایش یافته و مخالفان اشاعه هسته‌ای این را دلیلی برای لزوم توقف این پروژه می‌دانند.

رسانه آمریکایی اذعان کرده است که سامانه‌های پدافند موشکی فعلی آمریکا با برخی از موشک‌های ورودی مقابله می‌کنند، اما احتمالا نمی‌توانند در برابر حملات گسترده یا چندجانبه، عملکرد موثری داشته باشند. این در حالی است که روسیه و چین در حال توسعه سامانه‌های تسلیحاتی پیشرفته‌ای مانند موشک‌های مافوق صوت هستند که ردیابی آنها برای سامانه‌های پدافندی ایالات متحده دشوارتر است.

رسانه آمریکایی نسبت به قدرت دفاعی آمریکا در برابر رقبا و دشمنانش ابراز تردید کرده و توصیه کرده است که اکنون آمریکا باید در برنامه تسلیحات هسته‌ای خود بیشتر سرمایه‌گذاری کند تا در برابر تهدیدات فزاینده از خود محافظت کند.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.