کاهش آستانه تحمل شهروندان یزدی/۱۳ مصدوم حاصل نزاع بعد از تصادف زنجیره‌ای

خبرگزاری ایسنا شنبه 17 شهریور 1403 - 15:19
بار دیگر خبر یک نزاع دسته جمعی در یزد به صدر اخبار رسید؛ نزاعی که به دنبال تصادف زنجیره‌ای ایحاد و ۱۳ مصدوم نه به علت تصادف بلکه ناشی از درگیری سرنشینان خودروها پس از این حادثه داشت.

بنا بر اخبار واصله، این نزاع به دنبال وقوع تصادف شش خودرو سواری شامل دو دستگاه سمند، تیبا، پراید، وانت و کاپرا در محل ورودی پارک کوهستان واقع در ابتدای جاده یزد - تفت روی داده و علی رغم این که تصادف هیچ مصدومی نداشته اما درگیری سرنشینان خودروها پس از این حادثه ۱۳ مصدوم بر جای گذاشته است.

البته «سیدحسین طباطبایی» مدیر روابط عمومی اورژانس یزد با اشاره به اعزام سه کد آمبولانس به محل حادثه، اعلام کرده که وضعیت هیچ مصدومی بدحال گزارش نشده است.

دیگر نزاع دسته جمعی خبرساز در استان نیز حدود دو ماه قبل و به دنبال درگیری تعدادی افراد رهگذر در یکی از هیات‌های مذهبی اردکان رقم خورد؛ نزاعی دسته جمعی با سلاح سرد منجر به اخلال در نظم عمومی شد ولی با ورود سریع پلیس، عاملان درگیری دستگیر و قائله خاتمه یافت.

چند روز قبل از آن نیز در شهرستان بافق، مأموران پلیس اطلاعات شش نفر را در جریان یک مورد نزاع دسته جمعی در یکی از محله‌های این شهرستان دستگیر کردند.

پدیده نزاع و درگیری در جامعه، از آن دسته آسیب‌هایی است که با ایجاد اختلال در روابط اجتماعی، فضایی آکنده از بغض، کینه و دشمنی را در میان افراد به وجود می‌آورد که این امر با زمینه‌سازی برای ایجاد نزاع و تنش‌های بعدی، جامعه را از نظر مادی و معنوی متضرر می‌سازد.

بررسی‌های مختلفی در مورد علل و عوامل موثر بر وقوع چنین آسیبی صورت گرفته که یکی از این تحقیقات که در دانشگاه یزد انجام شده، نشان می‌دهد رابطه معناداری بین متغیرهای مستقلی مانند سن، تجربه عینی نزاع، رضایت از زندگی و دسترسی به امکانات رفاهی و ابعاد نزاع وجود دارد.

نتایج این تحقیق که روی ۳۲۴ شهروند یزدی بین سنین ۱۸ تا ۶۰ سال ساکن شهر یزد انجام شده همچنین بیانگر این مهم بوده که افراد با تحصیلات پایین‌تر تمایل بیشتری نسبت به نزاع دارند و افراد متاهل و افراد مجرد از نظر میزان گرایش و تمایل به نزاع تفاوت معناداری دارند.

البته طبق بررسی‌های انجام شده بسیاری از ناهنجاری‌ها و تنش‌های اجتماعی نتیجه پایین آمدن آستانه تحمل مردم است و بنا به نظر بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران این حوزه موارد متعددی نظیر مسائل اقتصادی، عدم آموزش مهارت‌های اجتماعی و بدی آب و هوا در کاهش آستانه تحمل مردم نقش مهمی ایفا می‌کنند.

کم بودن آستانه تحمل در افراد مختلف در حقیقت نمایش دغدغه‌ها و نگرانی‌های درونی افراد در حوزه‌های مختلف است که متأسفانه به دلایل متعدد در افراد مختلف با آستانه تحمل متفاوت آشکار شده و زمینه بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی و خانوادگی را ایجاد می‌کند.

متاسفانه برای ارتقای آستانه تحمل افراد در جامعه هنوز اقدام مناسبی صورت نگرفته و کاهش آن به ویژه در نزاع‌های دسته‌جمعی بسیار نگران کننده است.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.