چرا امسال بهترین زمان برای انتخاب رشته افرادی است که حداقل رتبه را کسب کرده‌اند؟

خبرگزاری ایسنا شنبه 17 شهریور 1403 - 15:57
مدیر مرکز مشاوره همراز گرگان با تشریح شرایط کنکور امسال گفت: امسال بهترین زمان انتخاب رشته برای افرادی است که حداقل نمره، رتبه و تراز لازم را کسب کردند بنابراین توصیه می‌شود با توجه به رتبه خوبی که کسب کرده‌اند انتخاب رشته‌ انجام دهند.

فرهاد یوسفی، مدیر مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی همراز شهرستان گرگان که یکی از مراکز مشاوره آموزش و پرورش گلستان است، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه خانواده‌ها نقش مشورتی و آگاهی بخشی به دانش‌آموز را داشته باشند، اظهار کرد: گاهاً مشاهده شده که دانش‌آموز زمانی که وارد دانشگاه می‌شود به دلیل نبود علاقه به رشته انتخابی انصراف می‌دهد در همین راستا توصیه می‌شود که خانواده‌ها سعی کنند نقش مشورتی و آگاهی بخشی به دانش‌آموزان را داشته باشند و دانش‌آموز را برای رشته‌ای که مورد تأیید و در جهت علاقه آن‌ها نیست اجبار نکنند.

وی با اشاره به اینکه دانش‌آموزان چهار ملاک علاقه، توانایی افراد، تیپ شخصیتی و اشتغال را در هنگام انتخاب رشته مورد توجه قرار دهند، گفت: دانش‌آموزان باید در هنگام انتخاب رشته توجه داشته باشند مواردی از جمله علاقه‌مندی به رشته، توانایی افراد در رشته انتخابی، تناسب آن با تیپ شخصیتی افراد و درآمدزا و منجر به اشتغال شدن آن رشته برای آن‌ها در اولویت باشد.

دانش‌آموزان حتماً از مشاوران متخصصی کمک بگیرند

مدیر مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی همراز شهرستان گرگان ضمن تأکید به اهمیت مشاوره در انتخاب رشته بیان کرد: توصیه مهم این است که خانواده‌ها و دانش‌آموزان حتماً از مشاوران متخصصی که در حوزه انتخاب رشته به مدت طولانی در حال فعالیت هستند، کمک بگیرند و به مؤسسات و به افرادی که مشاوره نما هستند و متأسفانه وعده‌های غیر منطقی به افراد می‌دهد، اعتماد نکنند.

یوسفی در ادامه با تأکید بر عدم اعتماد به مؤسسات و افرادی که مورد تأیید و زیر نظر آموزش و پرورش نیستند، افزود: گاهاً مشاهده شده که مشاورانی به دانش‌آموزان توصیه کرده‌اند، می‌توانند با رتبه ۳۰ هزار پزشکی قبول شوند و یا به دانش‌آموز گفته شده که آن‌ها می‌توانند به گونه‌ای برایشان انتخاب رشته کنند که اولویت قبولی دانش‌آموز بالا برود.

وی در ادامه بهترین مرجع برای مشاوره را مراکز مشاوره آموزش و پرورش دانست و بیان کرد: دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها توجه داشته باشند که برای انتخاب رشته و مشاوره تحصیلی حتماً به مؤسساتی مانند مرکز مشاوره همراز که زیر مجموعه آموزش و پرورش و مورد تأیید آن است که افراد قابل اعتماد در آن مشغول فعالیت هستند مراجعه و از آن‌ها کمک بگیرند.

امسال بهترین زمان انتخاب رشته برای افرادیست که حداقل نمره، رتبه و تراز لازم را کسب کردند

فرهاد یوسفی در ادامه با بیان اینکه دانش‌آموزانی که امسال توانستند رتبه و تراز لازم را کسب کنند سعی کنند انتخاب رشته را انجام دهند، افزود: دانش‌آموزانی که امسال کنکور شرکت کردند اگر بخواهند سال بعد مجدد کنکور دهند با توجه به اینکه سوابق تحصیلی پایه یازدهم ندارند می‌بایست سال بعد در کنکور شرکت کنند و برای پایه یازدهم ایجاد سوابق کنند در غیر این صورت سوابق تحصیلی آن‌ها معیوب یا ناقص خواهد شد بنابراین بهترین زمان انتخاب رشته برای افرادی که حداقل نمره، رتبه و تراز لازم را کسب کردند امسال است و توصیه می‌شود با توجه به رتبه خوبی که امسال کسب کردند انتخاب رشته‌شان را انجام دهند.

مدیر مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی همراز شهرستان گرگان با بیان اینکه خانواده‌ها می‌توانند در جهت آگاهی بخشی به دانش‌آموزان کمک کنند،اضافه کرد: متأسفانه گاهاً مشاهده می‌شود که برخی از افرادی که وارد دانشگاه شدند بعد از گذراندن دو ترم از دانشگاه انصراف می‌دهند و زمانی که پای صحبت آن‌ها می‌نشینیم متوجه می‌شویم که انتخاب رشته آن‌ها از روی اجبار والدین بوده و دانش‌آموز علاقه‌ای به رشته انتخابی نداشته است. در همین راستا توصیه می‌شود که خانواده‌ها سعی کنند نقش مشورتی و آگاهی بخشی به دانش‌آموزان را داشته باشند و دانش‌آموز را برای رشته‌ای که مورد تأیید و در جهت علاقه آن‌ها نیست اجبار نکنند.

انهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.