تردد خودرو‌های فرسوده، مهم‌ترین عامل در افزایش آلودگی هوا

صدا و سیما شنبه 17 شهریور 1403 - 16:07

آقای امیرحسن کاکایی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه صنعت خبرگزاری صدا و سیما، گفت: مشکل آلودگی هوا در شهری مانند تهران، مصرف بالای انواع حامل‌های انرژی است؛ زمانی که خودرویی استاندارد یورو ۵ را دارد، باید بنزین یورو ۵ هم بسوزاند، اما متاسفانه در کشور بنزین یورو ۵ نداریم، بنابراین طبیعی است آلایندگی بالاتر رود. 

این کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: خودروسازان داخلی موظف هستند خودرو‌ها را به گونه‌ای طراحی و تولید کنند که استاندارد یورو ۵ را بگذراند و بیش از ۵ سال است که خودرو‌های تولید داخل، این استاندارد را دارد. 

وی با اشاره به عوامل تاثیر گذار در آلودگی هوا، گفت: آلودگی هوا تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند اکسید‌های ازت، دی اکسید کربن و ذرات معلق است؛ یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین کننده در شهری مانند تهران، ذرات معلق بالای ۲،۵ میکرون است که می‌توان ادعا کرد متعلق به خودرو‌های احتراق بنزینی داخلی نیست و بیشتر مربوط به سوختن گازوییل یا سوخت‌های سنگین مانند مازوت است. 

کاکایی با اشاره به تردد بالای خودرو‌های فرسوده در کشور، گفت: در بحث آلودگی هوا، تردد خودرو‌های فرسوده و کهنه مطرح است؛ یک خودرو حداکثر بعد از ۴ سال از گارانتی خارج می‌شود، اما همان سال اول باید فیلتر و روغن را تعویض کرد. 

این کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: ۲۷ میلیون خودرو در حال تردد است که سن ۶ میلیون از آنها، بالای ۲۵ سال است؛ بسیاری از تاکسی‌های در حال تردد فرسوده هستند که این موضوع ربطی به طراحی و تولید خودرو ندارد بلکه به سیاست ما بر می‌گردد.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.