شکست مذاکرات آتش بس غزه و تحولات احتمالی پس از آن

صدا و سیما شنبه 17 شهریور 1403 - 16:47

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛  سردبیر روزنامه الکترونیکی رأی الیوم:  امروز می‌خواهیم درباره مسئله بسیار مهمی صحبت کنیم. سؤال است که پس از فروپاشی مذاکرات صلح یا آنچه به مذاکرات آتش بس در نوار غزه موسوم شده است، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ این مذاکرات عملا فرو پاشیده است و امکان احیای آن وجود ندارد؛ تمام.


اما در مرحله پس از فروپاشی این مذاکرات سه مسئله قابل انتظار است:
مسئله نخست در ارتباط با کوچاندن فلسطینی‌ها از کرانه باختری به اردن است و اینکه واکنش اردن به آن چه خواهد بود.
مسئله دوم محور فیلادلفیا است و اینکه مصر چگونه به حضور نظامی دائمی اسرائیل در این محور واکنش نشان خواهد داد.


مسئله سوم مرتبط به سید عبدالملک الحوثی دبیرکل جنبش انصار الله یمن و تهدیدات اخیر اوست. این تهدیدات بی سابقه بوده و از طرف کسی مطرح شده که به هر آنچه می‌گوید عمل می‌کند.
اجازه دهید ابتدا درباره برنامه ریزی آمریکا برای مرحله کنونی صحبت کنیم. آمریکا اکنون ۱۴۰ هزار نظامی را به منطقه خاورمیانه اعزام کرده است تا آماده مرحله پس از فروپاشی دائمی مذاکرات آتش بس غزه باشد. آمریکا حتی دو ناو روزولت و لینکلن و ده‌ها کشتی و ناوچه جنگی را به منطقه فرستاده است. آمریکا از یک موضوع اساسی نگران است که مبادا نتانیاهو آنها را به مخمصه اندازد و به جنوب لبنان یا یمن حمله یا جنگی را علیه مصر شعله ور کند. در حال حاضر تمام این احتمالات وجود دارد. حتی تحرک نتانیاهو علیه ایران و تشن آفرینی او علیه این کشور نیز مطرح است. از این رو آمریکا مستقیما از این اوضاع نگران است، اما به جای اینکه اقدامی انجام دهد و اسرائیل را تحت فشار قرار دهد، کشور‌های عربی را تحت فشار قرار می‌دهد. 


از اردن آغاز می‌کنم. ایمن الصفدی وزیر خارجه اردن گفته است هر گونه تلاش اسرائیل برای کوچاندن ساکنان کرانه باختری به اردن اعلام جنگ علیه امان است. خب، اگر این اعلام جنگ است، شما اردنی‌ها چگونه می‌خواهید به آن پاسخ دهید؟ راه حل این است که شما اسرائیل را بترسانید و نیرو‌های نظامی را در مرز بسیج کنید؛ در مرز‌های کرانه باختری و فلسطین اشغالی. همچنین پل زمینی را که تمام نیاز‌های غذایی و غیر آن را از ابوظبی تا اردن و حیفا برای اسرائیل تأمین می‌کند، ببندید. شما اردنی‌ها باید به هر شیوه‌ای که هست حرکتی انجام دهید، چرا که کوچاندن فلسطینی‌ها از کرانه باختری انجام خواهد شد.
مصر در مقابل سد النهضه و آبگیری نخست، دوم و سوم آن سکوت کرد و مرحله چهارم و پنج هم در راه است. اکنون اتیوپی به سومالی نیرو و سلاح فرستاده است. از این رو باید از ابتدا آمادگی اولیه برای مقابله با حوادث وجود داشته باشد. 


محور فیلادلفیا نیز همین گونه است. مصر اکنون تانک به این محور فرستاده است و رئیس ستاد ارتش این کشور به محور صلاح الدین که آن را فیلادلفیا می‌نامند، فرستاده و با نیرو‌های آنجا نهار خورده است. نوش جانش. اما مسئله این است که مصر باید عصا را تکان دهد (اقدامی عملی انجام دهد). زیرا اسرائیل اقدامی انجام می‌دهد و متأسفانه هر چه می‌گوید را انجام می‌دهد. اردن آیا اکنون می‌خواهد تا به خود می‌آید با کوچاندن فلسطینی‌ها از شمال و جنوب کرانه باختری مواجه شود؟ تمام، در آن صورت در عمل انجام شده قرار می‌گیرد.
من همچنین هشدار می‌دهم که بن گویر وقتی در صدر سه هزار شهرک نشین مسلح و با حمایت ارتش وارد مسجدالاقصی و صحن‌های آن می‌شود، این یعنی می‌خواهد به زودی در این مسجد کنیسه بسازد و اقدام بعدی ساختن کنیسه در آواره‌های مسجدالاقصی یا صحن آن خواهد بود. در این صورت قیمومیت اردن بر مسجدالاقصی تمام می‌شود. اما اردن می‌خواهد چه کاری درواکنش به این طرح انجام دهد؟ اکنون کوچاندن فلسطینی‌ها نیز از کرانه مطرح است و باز واکنش اردن چه خواهد بود؟ این مسئله نیازمند موضع قاطع است. 


موضوع دیگر، وقتی نتانیاهو دو روز قبل در نشست خبری از یک نقشه رونمایی کرد، این نقشه بیانگر این بود که محور فیلادلفیا محور نظامی است و ارتش اسرائیل هرگز از آن عقب نشینی نخواهد کرد. دوم این که در نقشه نتانیاهو شهر‌های کرانه باختری اعم از نابلس، طولکرم، الخلیل و هیچ شهر دیگری وجود نداشت. این یعنی اعلام الحاق کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی. اکنون این مردم باید کجا بروند؟ اسرائیل می‌خواهد آنها به اردن بروند. برنامه آنها این است که چهار میلیون فلسطینی از کرانه باختری در چارچوب عملیات کوچاندن منظم و برنامه ریزی شده آواره اردن شوند. آقای الصفدی حق دارد بگوید این طرح اعلام جنگ است. بله این اعلام جنگ است و خوب شد که هشدار داده اید، اما می‌خواهید در واکنش به آن چه کاری انجام دهید؟ باید پاسخ دهید؛ باید اقدامی نظامی انجام دهید. اکنون افکار عمومی جهانی وجود ندارد و آمریکا هم در آستانه برگزاری انتخابات است و امتیازی به شما نمی‌دهد و همه چیز را از شما گرفته است. این مسئله‌ای اساسی است و ما باید درباره چگونگی پاسخ به اقدامات اسرائیل رایزنی کنیم. اردن و مصر باید با هم نشست برگزار کنند چرا که دو طرف از این برنامه و طرح‌ها متضرر هستند. از این رو باید نشست برگزار و تصمیم گیری کنند و به اسرائیل هشدار دهند. آمریکا اکنون در پشت تمام اقدمات اسرائیل قرار دارد. در عین حال بایدن از نتانیاهو می‌ترسد، واقعا از او می‌ترسد و برعکس آن صادق نیست. آمریکا ادعا کرده است نمی‌تواند ناوهایش را تا ابد در منطقه نگاه دارد، ولی اعلام کرده برای حمایت از اسرائیل مداخله می‌کند. حمایت از اسرائیل در مقابل چه کسی؟ چه کسی غیر از گروه‌های مقاومت به اسرائیل حمله می‌کند؟ حماس و جهاد اسلامی در نوار غزه و کرانه باختری، گردان‌های شهدای الاقصی در کرانه باختری، حزب الله و نیروهایش در جنوب لبنان و اخیرا و مهمتر از همه یمن. به ویژه که سخنان اخیر سید عبدالملک الحوثی زلزله وار بود. از این رو ما باید اقدامات عملی انجام دهیم.


اما واضح است که آقای صفدی همچنان به افکار عمومی جهانی و جامعه بین المللی امیدوار است. اما جامعه جهانی کجا بود؟ باید مثل مقاومت در نوار غزه که دشمنان را ذلیل و خوار ساخته یا مقاومت در کرانه باختری عمل کرد. یا مثل حزب الله که پهپادهایش را فرستاده و به بزرگترین پایگاه جاسوسی رژیم صهیونیستی و چه بسا خاورمیانه حمله کرده است. منظورم پایگاه ۸۲۰۰ است و برخی خبر‌ها از کشته شدن فرمانده این پایگاه جاسوسی حکایت دارد و صهیونیست‌ها آن را سانسور می‌کنند. 


در پایان می‌خواهیم به موضوع اصلی یعنی سخنرانی سید عبدالملک الحوثی به مناسبت میلاد پیامبر اشاره کنم. حقیقتا یک سخنرانی بسیار قوی بود. سید الحوثی از کسی هراس ندارد. او گفت دشمنان به زودی در زمین مانند دریا غافلگیر خواهند شد. این یعنی پهپادها، موشک‌ها و حملات جدید در راه است. چگونه؟ ما نمی‌دانیم. اما مردم و برادران ما در یمن هر وقت تهدید کنند اجرا و هر وقت چیزی بگویند به آن عمل می‌کنند. سید عبدالملک درباره موشک ها، پهپاد‌ها و حمله زمینی قرب الوقوع و بی سابقه در تاریخ سخن گفت. اسرار در جنگ باید حفظ شود و کسی آن را فاش نمی‌کند. اما کسی که به دریای سرخ، اقیانوس هند و دریای عرب سیطره یافته و به دریای مدیترانه رسیده و یک پهپاد را ۲۲۰۰ کیلومتر فرستاده تا به تل آویو و خیابان محل استقرار سفارتخانه‌ها و چند متری سفارت آمریکا برسد، می‌تواند هر کاری انجام دهد. فراتر از آن، من تظاهرات میلیونی مردم یمن در روز جمعه به مناسبت میلاد پیامبر (ص) را مشاهده کردم. این تظاهرات واقعا معجزه بود. زیباترین عبارت را در این مراسم سید عبدالملک بیان کرد که گفت تا زمانی که خون در رگ‌های ما جریان دارد، ملت فلسطین را تنها نخواهیم گذاشت. من تمام رهبران عربی را به چالش می‌کشم که بتوانند چنین عبارتی بگوید. آنهایی که روابط خود را با اسرائیل عادی سازس کرده اند؛ هیچ کدام جرات چنین حرفی را ندارند. نتانیاهو همه آنها را ترسانده است. این همان مشکل واقعی است که ما با آن مواجهیم. ما با جنگ نسل کشی و گرسنگی در نوار غزه مواجهیم. اگر مقاومت، استقامت نداشت و نبرد را به کرانه باختری منتقل نمی‌کرد، کار تمام شده بود. نتانیاهو اکنون در حال ذلت و شکست مطلق است. برخی‌ها ادعا می‌کنند اسرائیل دولت مستقلی است. چه استقلالی؟ اکنون آمریکا به نتانیاهو می‌گوید نباید گالانت را برکنار کند و او باید وزیر جنگ بماند و این خط قرمز است. این چه نخست وزیری است؟ آمریکایی‌ها به نتانیاهو گفتند نمی‌تواند وزیر جنگ را برکنار کند، چون او با واشنگتن همکاری خوبی دارد. نتانیاهو هم درمقابل این خواسته سکوت کرده و چیزی نمی‌گوید، چون می‌داند اگر آمریکا در اوضاع داخلی اسرائیل دخالت کند، دچار فاجعه می‌شود. 


اما موضوع پایانی این است که آمریکا احساس کرده اتفاق بزرگی خواهد افتاد. پاسخ ایران و یمن همچنان مطرح و ممکن است هر لحظه ما را غافلگیر کند. التهاب در کرانه باختری هم در اوج است. در کرانه باختری از ۷ اکتبر ۷۰۰ نفر شهید شده و حدود ۹ هزار بازداشت شده اند و این عدد و همچنان در حال افزایش است چرا که در سرزمین‌های اشغالی ملتی استوار حضور دارد. 


در پایان باید بگویم نقشه نتانیاهو که اخیرا از آن رونمایی کرد، زنگ هشدار است چرا که در آن نه کرانه باختری بود و نه محور فیلادلفیا. پس مصر باید حرکتی انجام دهد. اسرائیل از اتیوپی در پرونده سد النهضه حمایت کرد و اتیوپی علیه مصری‌ها در حال توطئه چینی است و اگر رئیس جمهور این کشور برای بار پنجم سد النهضه را آبگیری کند، برادران ما در مصر از تشنگی می‌میرند.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.