ساز مخالف نظامیان اسرائیل با تل‌آویو؛ نتانیاهو مانع بزرگ آتش‌بس غزه/ ترامپ، بی‌بی را نجات خواهد داد؟

اقتصادنیوز شنبه 17 شهریور 1403 - 19:02
اقتصادنیوز: دیپلمات سابق ایران در گفت‌و‌گو با «اقتصادنیوز»‌ تاکید کرد: «تصوراتی که در اسرائیل بین نظامی‌ها و نتانیاهو وجود دارد، متفاوت است. نظامیان رژیم صهیونیستی معتقدند که در اسرع وقت می‌بایست مذاکرات به نتیجه برسد و تبادل شکل بگیرد.»

به گزارش اقتصادنیوز، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل این روزها بدترین دوران خود را سپری می‌کند؛ از یک سو در جنگ نتوانسته به اهدافی که محقق کرده بود دست پیدا کند و از سوی دیگر با پایان یافتن جنگ بار دیگر محاکمه وی آغاز و دوره سیاسی او پایان خواهد یافت. محمد ایرانی، سفیر پیشین ایران در کویت و اردن در پاسخ به اینکه چرا نتانیاهو می‌خواهد جنگ ادامه داشته باشد، به «اقتصادنیوز» گفت: «بنیامین نتانیاهو به دلیل مسائل شخصی‌اش می‌خواهد جنگ را ادامه دهد. یعنی تصور قطعی وی این است که اگر با طرف مقابل یعنی حماس توافق کند، به احتمال بسیار زیاد کابینه وی شکست خواهد خورد و در یک انتخاب زودرس صحنه را به رقیب خود خواهد باخت.»

وی افزود: «نکته دیگر آنکه نتانیاهو تصور می‌کند با طرح موضوعاتی که برای طرف فلسطینی و حتی مصری‌ها غیرقابل پذیرش است، شاید بتواند به صورت تدریجی این شرایط را تا زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا ادامه دهد. اسرائیلی‌ها به ویژه شخص نتانیاهو متصور هستند که اگر دونالد ترامپ پیروز انتخابات نوامبر شود، وضعیت متفاوت خواهد شد.»

ایرانی توضیح داد: «نتانیاهو تصور می‌کند که با روی کار آمدن ترامپ، بقای وی بر سلطه رژیم صهیونیستی تضمین خواهد شد. بنابراین به نظر می‌رسد طولانی کردن جنگ بیشتر به دلیل مصالح و منافع شخصی نتانیاهو است؛ گرچه ممکن است منجر به تلفات بیشتری در میان ارتش و حتی غیرنظامیان شود.  همچنین نظرسنجی‌هایی که در داخل اسرائیل وجود دارد به این صورت است که شرایط حزب لیکود و شخص نتانیاهو، شرایط خوبی نیست و حتما نتانیاهو تلاش می‌کند برای بقای خود این وضعیت را بهبود ببخشد.»

انتظارات بی‌بی از ترامپ

دیپلمات پیشین ایران در کویت درباره مواضع دونالد ترامپ پیرامون مسئله فلسطین تاکید کرد: «ترامپ در اظهاراتش کاملا واضح اشاره می‌کند که هیچ اعتقادی به تشکیل دولت فلسطینی یا امتیاز دادن به فلسطینی‌ها ندارد و این همان چیزی است که نتانیاهو دنبال می‌کند. از طرف دیگر در معادلات منطقه‌ای هم نتانیاهو فکر می‌کند که با آمدن ترامپ شاید بتواند شرایط خودش را در منطقه بهبود ببخشد؛ یعنی با فشاری که کاخ سفید روی برخی از دولت‌های عربی منطقه خواهد آورد، روند عادی سازی روابط این کشورها با اسرائیل را بدون اینکه اسرائیل بخواهد بهایی بپردازد، تسهیل خواهد کرد. در بحث فشار بر ایران نیز نتانیاهو تصور می‌کند که اگر ترامپ روی کار بیاید، این فرصت برای اسرائیل فراهم است که از این موقعیت استفاده کند و ایران را در انزوای بیشتری قرار دهد. در مجموع همه این موارد را اگر کنار هم قرار دهیم، کاملا واضح است که ترجیح آقای نتانیاهو این است که در انتخابات آینده آمریکا ترامپ و حزب جمهوری‌خواه پیروز شوند.»

به گفته دیپلمات پیشین کشورمان، «به نظر می‌رسد که نتانیاهو به فکر ترمیم چهره خشن خودش نیز هست و تلاش دارد به نحوی با برخی از کشورهای اروپایی و حتی کشورهای عربی این روند را به سمتی ببرد که به تدریج شرایط امر واقع را به طرف‌های مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی تحمیل کند و از خلال آن، آنچه که در گذشته تصور می‌شد که حماسی‌ها در یک جنگ طولانی مدت برنده خواهند بود را به تعویق بیندازد.»

ایرانی در ادامه به نوع نگاه ترامپ به مسئله جنگ در غزه پرداخت و گفت: «دونالد ترامپ، کاندیدای جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مواضع تندی را در قبال مسئله جنگ غزه مطرح می‌کند. اما مسئله این است که آیا چنین مواضعی در صورت پیروزی ترامپ ادامه پیدا می‌کند یا وی اکنون برای بدست آوردن رای یهودیان آمریکا و لابی صهیونیستی این مسائل را مطرح می‌کند؟ در این خصوص نظرات متفاوتی مطرح می‌شود اما شاید این نظر خیلی دور از ذهن نباشد که اگر ترامپ در انتخابات پیروز شود، رویکردی غیر از رویکرد فعلی را دنبال خواهد کرد.  درواقع به نظر می‌رسد که او به سمتی گام برمی‌دارد که منطقه بتواند یک نوع سازش و عدم تنش را پیگیری کند. حتی اولویت‌هایی که نامزد جمهوریخواهان اعلام کرده شامل مسائل اقتصادی و مسئله چین و خروج از منطقه است. با توجه به این اولویت‌ها احتمالا ترامپ به این جمع‌بندی برسد که یک رویکرد عاقلانه‌تری را در قبال مسئله فلسطین نسبت به اظهارات امروزش اتخاذ کند.»

نظامیان دیگر جنگ نمی‌خواهند

وی به تفاوت نگاه بین نظامیان و نتانیاهو به مسئله پایان دادن به جنگ پرداخت و به اقتصادنیوز گفت: «تصوراتی که در اسرائیل بین نظامی‌ها و نتانیاهو وجود دارد، متفاوت است. نظامیان رژیم صهیونیستی معتقدند که در اسرع وقت می‌بایست مذاکرات به نتیجه برسد و تبادل شکل بگیرد. چون به هر حال روحیه نظامیان به گونه‌ای است که تصور می‌کنند میزانی از پیروزی را به دست آورده‌اند و الان شرایط باید به سمتی برود که ارتش از این وضعیتی که دارد، خارج شود؛ ارتشی که روزانه تلفات می‌دهد، خسته شده و جنگ فرسایشی به نفع آن نیست.»

نگاه اعراب به جنگ غزه

ایرانی در خصوص موضع کشورهای عربی از جمله کشورهای میانه‌رو مانند مصر، عربستان، قطر و امارات نیز توضیح داد: «این کشورها بیشترین ترجیح‌شان این است که این جنگ برنده نداشته باشد و با یک سازش و توافق، نه حماس و محور مقاومت برنده شود و نه رژیم صهیونیستی. چون آنها معتقد هستند که اگر حماس برنده شود وضعیت داخلی آنها تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و شرایط برایشان به مراتب سخت‌تر از گذشته خواهد بود. در واقع برای آنها خوشایند نیست که محور مقاومت و جمهوری اسلامی برنده این روند باشند. از طرفی اگر قرار باشد رژیم صهیونیستی با شرایط جدیدی که مطرح کرده، برنده جنگ باشد این نیز خوشایند کشورهای عربی نخواهد بود و روابط آنها با غرب و به خصوص آمریکا تحت تاثیر این موضوع قرار خواهد گرفت. من تصور می‌کنم که این کشورهای عربی، موضع میانه خود را به همین شکل ادامه خواهند داد.»

جنگ فراگیر فعلا منتفی است

ایرانی در نهایت درباره اینکه آیا ممکن است تنش‌های امروز به یک جنگ فراگیر تبدیل شود، توضیح داد: «اینکه بحث جنگ فراگیر و شامل در دستور کار رژیم صهیونیستی یا کشورهای درگیر یا محور مقاومت باشد، امروز تاحد زیادی منتفی است. در حال حاضر هر دو طرف مایل هستند که شرایط جدید را به طرف مقابل تحمیل کنند یا به عبارت دیگر میزان بازدارندگی خودشان را افزایش دهند و به طرف مقابل تحمیل کنند.»

وی ادامه داد: «اگر به سلسله عملیات‌هایی که در یکی دو ماه گذشته از سوی اسرائیل با محوریت نتانیاهو دنبال می‌شود توجه داشته باشیم درمی‌یابیم که می‌خواهد سطحی را پایین‌تر از سطح جنگ فراگیر دنبال کند و این پیام را به طرف‌های مقابل بدهد که با خروج بحران از غزه موافق هست و ولو اینکه به یک شدت عملیاتی در خارج از حوزه رژیم صهیونیستی و فلسطین منجر شود.»

همچنین به گفته ایرانی، «برای طرف مقابل هم کاملاً روشن است که اگر جنگ فراگیر شود نتیجه آن را دیگر اسرائیل تعیین نمی‌کند. بنابراین اسرائیل یک سطحی از افزایش بازدارندگی را دنبال می‌کند و مشخصا به دنبال یک جنگ فراگیر نیست. در طرف مقابل محور مقاومت هم برای پاسخ دادن به تجاوزات اسرائیل شکل گرفته است و هیچگاه به دنبال جنگ نبوده است. درواقع عملیات‌های مقاومت همواره دفاعی بوده است.»

منبع خبر "اقتصادنیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.