تظاهرات ۳۰۰ هزار نفری فرانسوی‌ها علیه دولت ماکرون

خبرگزاری ایسنا شنبه 17 شهریور 1403 - 23:00
در پی تصمیم رئیس‌جمهور فرانسه برای انتخاب فردی راست میانه‌رو به‌عنوان نخست‌وزیر دولت خود، شهروندان فرانسه در سراسر این کشور تظاهرات گسترده برگزار کردند.

به گزارش ایسنا، هزاران نفر در سراسر فرانسه روز شنبه علیه تصمیم «امانوئل ماکرون» برای انتخاب «میشل بارنیه» سیاستمدار راست میانه‌رو به‌عنوان نخست وزیر این کشور تظاهرات کردند و احزاب سیاسی چپ‌گرا رئیس جمهور را به نادیده گرفتن نتایج انتخابات متهم کردند.  چپ‌ها در انتخابات پارلمانی فرانسه توانسته بودند بر طیف راست به پیروزی برسند.

طبق گزارش خبرگزاری «رویترز»،  بارنیه ۷۳ ساله که مدت کوتاهی در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ وزیر خارجه فرانسه بود، مذاکرات اتحادیه اروپا با بریتانیا بر سر خروج این کشور از این اتحادیه را از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ رهبری کرد. بارنیه پیش از این در دوران ریاست جمهوری «ژاک شیراک» و «نیکولا سارکوزی» سابقه وزارت در دولت‌های فرانسه را داشته است. او همچنین از کمیسیونرهای اتحادیه اروپا بوده و پس از همه‌پرسی بریگزیت جزو مذاکره‌کنندگان اصلی درباره خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بود. بارنیه در دوران حضورش در وزارت خارجه فرانسه در مذاکرات هسته‌ای با ایران نیز دخیل بود.

ماکرون، پس از ۲ ماه جست‌وجو برای نخست وزیر خود، پنجشنبه، مذاکره‌کننده اسبق اتحادیه اروپا را بعنوان نخست وزیر فرانسه معرفی کرد.

تظاهرات ۳۰۰ هزار نفری فرانسوی‌ها علیه دولت ماکرون
میشل بارنیه، نخست وزیر جدید فرانسه

پس از تصمیم ماکرون، فرانسوی‌ها در اعتراض به انتخاب بارنیه به خیابان‌های این کشور آمدند، اما شامگاه شنبه، رویترز گزارش کرد که «ژان لوک ملانشون» رئیس حزب چپ افراطی «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» (LFI) به معترضان در آغاز راهپیمایی در شرق پاریس گفت: «دموکراسی نه تنها هنر دانستن نحوه پذیرش پیروزی، بلکه فروتنی برای پذیرش شکست است. من از شما می خواهم که نبردی طولانی را انجام دهید.»

رویترز همچنین به‌نقل از سازمان دهندگان اعتراضات گزارش کرد که بیش از ۳۰۰ هزار نفر در سراسر فرانسه تظاهرات مسالمت آمیز داشتند. به گفته آنها، حدود ۱۶۰ هزار نفر در پایتخت این کشور، یعنی پاریس تظاهرات مسالمت‌آمیز برگزار کرده‌اند. پیشتر مقامات دولتی مدعی شدند که جمعیت تظاهرکنندگان در پاریس فقط ۲۶ هزار نفر است.

به اذعان رویترز، وزارت کشور فرانسه همواره آمار معترضین و تظاهرکنندگان را بسیار کمتر از واقعیت منتشر می‌کند.

انکار دموکراسی

فرانسه از مدتی قبل از سوی کمیسیون اروپا و بازارهای مالی به منظور کاستن از کسری بودجه خود تحت فشار قرار گرفته و بارنیه ۲ وظیفه سنگین شامل اجرای اصلاحات و تصویب بودجه ۲۰۲۵ را در پیش دارد.

در حالی که ائتلاف چپگرای موسوم به «جبهه مردمی جدید» به شکلی غیرمنتظره در انتخابات زودهنگام ژوئیه پیروز شد اما انتصاب بارنیه توسط ماکرون صدای چپگرایان فرانسه، همچون حزب فرانسه تسلیم‌ناپذیر را در آورده و آن‌ها رئیس جمهور فرانسه را متهم به دزدیدن این انتخابات به نفع خود می‌کنند.

تظاهرات ۳۰۰ هزار نفری فرانسوی‌ها علیه دولت ماکرون

طبق گزارش رویترز، در ۱۳۰ نقطه در فرانسه، مردم دست به تظاهرات مسالمت آمیز زده و بنرهایی پیرامون درخواست خود برای استیضاح ماکرون حمل می‌کردند. 

«ژان اشمیت»، فردی ۴۵ ساله و کارمند دولت، در حاشیه راهپیمایی پاریس به رویترز گفت: «بارنیه وجدان اجتماعی ندارد و دولتی را تشکیل خواهد داد که در همان خط دولت‌های قبلی خواهد بود. پس زمان اعتراض همین الان است.»

بر اساس نظرسنجی شرکت «اِلاب» که روز جمعه منتشر شد، ۷۴ درصد فرانسوی معتقدند ماکرون به نتایج انتخابات زودهنگام ژوئیه بی‌اعتنایی کرد و ۵۵ درصد معتقدند که ماکرون این انتخابات را دزدیده است. حزب راست میانه‌روی بارنیه موسوم به «جمهوریخواهان» در انتخابات زودهنگام به جایگاه پنجم رسید و کمتر از ۵۰ کرسی پارلمان را دارد.

از طرفی، طبق گزارش خبرگزاری روسی «تاس»،  علاوه بر پاریس، تظاهرات گسترده‌ای در «نانت»، «نیس»، «مارسی»، «رن» و دیگر شهرهای بزرگ فرانسه برگزار شد. شرکت کنندگان در آنها رئیس جمهور را به «کودتا» و نقض اصول دموکراسی متهم می کنند و معتقدند که او باید «لوسی کاستتس»، نامزد مورد تأیید جبهه مردمی چپ را به عنوان نخست وزیر منصوب می‌کرد.

بارنیه امروز همزمان با این اعتراضات به رایزنی‌هایی با سیاستمداران دیگر بر سر تشکیل دولت ادامه داد اما او همچنین در این وضعیت با چشم‌انداز دریافت رای عدم اعتماد مواجه بوده و از ابتدای اکتبر باید بحث بر سر بودجه ۲۰۲۵ را شروع کند.

ائتلاف جبهه مردمی جدید به همراه حزب اجتماع ملی اکثریت کرسی‌های پارلمان را در اختیار داشته و می‌توانند در صورت تفاهم با یکدیگر با رای عدم اعتماد به بارنیه او را سرنگون کنند.

«جوردن باردلا» رهبر حزب اجتماع ملی فرانسه به شبکه «بی. اف. ام» گفت: «بارنیه یک نخست وزیر تحت نظر است. هیچ کاری بدون موافقت ما نمی‌تواند انجام شود.»

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.