فعال‌‌‌‌‌‌‌‌سازی گذرگاه مرزی در استان خراسان‌شمالی ضروری است

دنیای اقتصاد یکشنبه 18 شهریور 1403 - 00:05
عباس کاظمی، رئیس اتاق بجنورد می‌گوید: استان خراسان‌شمالی باوجود مرز مشترک با ترکمنستان و ظرفیت‌های قابل‌‌‌‌‌‌‌‌توجه برای تجارت با همسایگان شمالی، تنها استان مرزی در کشور محسوب می‌شود که از مزایای گذرگاه مرزی محروم است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بجنورد با اشاره به اینکه خراسان ‌‌‌‌‌‌‌‌شمالی تنها استان مرزی فاقد گذرگاه مرزی در کشور است، گفت: داشتن بازارچه، گمرک و گذرگاه مرزی حق این استان است که تاکنون محقق‌نشده و پیگیری‌ها در این‌باره به نتیجه نرسیده‌است. عباس کاظمی در نشست آموزشی بایدها و نبایدهای تجارت با تاجیکستان که با حضور رایزن بازرگانی ایران در تاجیکستان برگزار شد، افزود: خراسان‌شمالی بیش از ۳۰۰‌کیلومتر مرز مشترک با ترکمنستان دارد اما تنها استان مرزی کشور است که گذرگاه و بازارچه مرزی ندارد و بر این اساس مردم آن سودی از مرزی‌بودن نبرده‌‌‌‌‌‌‌‌اند. کاظمی با بیان اینکه اولویت استان در ایجاد گذرگاه مرزی برای استان، بازگشایی گذرگاه پرسه سو است، افزود: بازگشایی بازارچه در این منطقه یا اختصاص گذر مرزی باجگیران به این استان، بستری ارزنده برای توسعه اقتصادی و رونق تولید در این خطه از کشور ایجاد خواهدکرد.

کاظمی در بخش دیگری از این نشست با اشاره به برنامه‌های اتاق بجنورد برای اعزام و پذیرش هیات‌‌‌‌‌‌‌‌های بازرگانی، گفت: برنامه‌‌‌‌‌‌‌‌ریزی و پیگیری‌های مناسبی برای افزایش مبادلات تجاری در حال انجام است و در این زمینه اعزام و پذیرش هیات‌‌‌‌‌‌‌‌های تجاری نیز پیگیری می‌شود. وی تصریح کرد: اعزام سه هیات تجاری از استان به کشورهای چین، ترکیه، تاجیکستان و ازبکستان برای نیمه دوم سال‌جاری برنامه‌‌‌‌‌‌‌‌ریزی شده‌است. رئیس اتاق بجنورد افزود: سال‌گذشته، هیات‌‌‌‌‌‌‌‌هایی از استان خراسان‌شمالی به کشورهای روسیه و ترکمنستان اعزام و همچنین هیاتی از ترکمنستان در استان پذیرش شد. وی نبود پروازهای منظم در فرودگاه بجنورد را از مشکلات برای جذب سرمایه‌گذار و توسعه اقتصادی این استان عنوان کرد و گفت: برقراری پرواز بین‌المللی بجنورد-نجف ثابت کرد که می‌توان برای انجام این پروازها برنامه‌‌‌‌‌‌‌‌ریزی و اقدام کرد اما اکنون شمار پروازها در این فرودگاه بسیار اندک است. وی اظهار کرد: افزایش پروازهای فرودگاه بجنورد و ارتقای این فرودگاه زمینه‌‌‌‌‌‌‌‌ساز رشد و توسعه اقتصادی استان خواهد بود.

 

منبع خبر "دنیای اقتصاد" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.