موج بازی در بورس

دنیای اقتصاد یکشنبه 18 شهریور 1403 - 00:05
دنیای‌اقتصاد: بازار سهام در روز گذشته درگیر رویکردی هیجانی شد و در حالی که به نظر می‌‌رسید داد و ستدهای نخستین روز هفته به سمت سطوح بالاتر به حرکت درآید؛ در نهایت با ثبت افت 36/ ۰‌‌درصدی نسبت به‌‌روز معاملاتی قبل مجددا تا کف کانال دو میلیون و 100‌هزار واحد پایین‌‌ آمد. بررسی رفتار معامله‌‌گران نشان می‌دهد؛هنگامی که بازار با اخبار تاثیرگذار مواجه می‌شود؛این موضوع حتی می‌تواند افق دید سرمایه‌گذاران را تحت‌تاثیر قرار دهد. یعنی اگر بازار مسیر متعادلی را در پیش گرفته است به محض رویارویی با اخبار تنش‌‌زا افرادی که با دید کوتاه‌مدت وارد بازار می‌‌شوند را از سرمایه‌گذاری منصرف کرده است.

دراین شرایط سرمایه‌گذاران به افرادی تبدیل می‌‌شوند که ممکن است در دام هیجان ناشی از سیگنال‌‌های ضد و نقیض قرار بگیرند.بنابراین ممکن است از استراتژی‌‌ معاملاتی اولیه خود سر باز ‌‌زنند و حتی استراتژی خرید را فدای هیجان‌‌های زودگذر کنند.اما نکته حائز اهمیت در این میان آن است که معمولا به دلیل اینکه برخی از اخبار پس‌‌لرزه‌‌های کوتاه‌مدت دارند؛سناریوی تغییراستراتژی به سرعت رنگ می‌‌بازد.به نظر می‌‌رسد؛ اتفاقات اخیر در مورد استعفای رئیس سازمان بورس و وام میلیاردی او با وجود حواشی بیشماری که داشت اما اثرات عمیقی بر ادامه داد و ستدهای سهامی برجای نگذارد. به‌خصوص اینکه قبل از این ماجرا نیز اهالی بازار سهام انتظار داشتند بعد از روی کار آمدن همتی به عنوان وزیر اقتصاد دولت چهاردهم، متولی سازمان بورس نیز جای خود را به فردی دیگر دهد.

مجید عشقی در دوران ریاست خود بارها به بی‌‌عملی در مقابل سیاستگذاری‌های ضد بورسی از سوی سیاستگذاران اقتصادی متهم شد و حتی افراد خبره و کارشناسان بازار مذکور دل خوشی از عملکرد او طی دوران ریاست ۳۵ ماهه‌‌اش نداشتند.به این ترتیب اگرچه خبر مذکور بار روانی زیادی در۲۴ ساعت گذشته و در جریان داد و ستدهای روز یکشنبه برجای گذاشت؛اما می‌توان دریافت که به دلیل گمانه‌‌زنی‌‌های گوناگون در مورد احتمال برکناری مجید عشقی قبل از این ماجرا، بورس‌‌بازان تا حدود زیادی با این موضوع کنار آمده‌‌اند و خود را برای ریاست فرد جدید در قامت لیدری سازمان بورس و اوراق بهادار آماده کردند.

از این رو به نظر می‌رسد طی روزهای آینده سهامداران با آرامش بیشتری معاملات را دنبال کنند. بازار سرمایه در روزها و هفته‌‌های اخیر نوسانات جدیدی را تجربه کرده است، در حالی که تا همین هفته‌‌های قبل روند نزولی ایجاد ‌‌شده پس از رسیدن نماگر اصلی بازار سهام به زیر محدوده دو میلیون واحد جان تقاضا را در این بازار می‌‌گرفت از ابتدای شهریور ماه و در روزهای اخیر شاهد افزایش تقاضا در بازار سهام بودیم که با توجه به شرایط افت عرضه سبب‌‌ شده تا قیمت سهام در برخی از صنایع رشد قابل‌‌توجهی را به ثبت برساند.بازدهی شاخص کل نیز از شهریور به ۳.۱۶درصد رسید که در صورت انتصاب یک مدیر کاربلد بورسی در سازمان بورس، این وضعیت می‌تواند تداوم یابد و شاهد صعود قیمت سهام و غلبه عرضه بر تقاضا تا پایان شهریور باشیم.این امر مشروط به یک اتفاق مهم است.

از آنجا که صعود قیمت‌ها در بازار طی دو هفته گذشته بر اساس یک محرک مهم آغاز شده بود؛بورس تهران روزهای خوبی را شاهد بود که اخبار مربوط به مواضع جدید وزیر اقتصاد در مورد حمایت از بازار سرمایه، نقش مهمی در بسیج شاخص‌‌های سهامی برای رشد ایفا کرده بود. گفت‌‌وگوها پیرامون وضعیت بازار سهام در حالی بعد از مشخص شدن کابینه دولت پزشکیان به شکلی غیرمنتظره آغاز شد که رفت و برگشت مداوم این موضوع به صدر اخبار و استقبال سهامداران برای عبور از احتیاط معاملاتی مبدل شده است. به این ترتیب می‌توان گفت این مهم می‌تواند مانع از ادامه‌دار شدن واکنش هیجانی به‌‌ استعفای مجید عشقی شود.

 

منبع خبر "دنیای اقتصاد" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.