آموزش سواد مالی در «پول، خدا، بچه‌ها»

دنیای اقتصاد یکشنبه 18 شهریور 1403 - 00:05
امروزه آموزش سواد مالی به کودکان به یکی از دغدغه‌های خانواده‌ها تبدیل شده است و نهادهای سیاستگذار در بسیاری از کشورها برای رفع نیاز خانواده به محتوای آموزشی، اقدام به تولید محتوای آموزشی کرده‌اند. فدرال‌رزرو آمریکا بعد از بحران مالی2008 به این نتیجه رسید که آموزش سواد مالی به کودکان و نوجوانان باید بسیار جدی گرفته شود به همین دلیل اقدام به تولید جزواتی کرد که مهارت‌های مالی را از سنین پیش از دبستان تا پیش از دانشگاه به کودک و نوجوان آموزش می‌‌دهد.

پول خدا copy

اصولا برای درک درست و برآورد دقیق از نظام درآمد مخارج یک خانواده به سواد مالی احتیاج هست و از آنجا که فرزندان یک خانواده عضوی مهم از این جامعه‌ کوچک را تشکیل می‌دهند، داشتن این نگاه درست به اقتصاد خانوار توسط فرزند، منجر به انعطاف‌پذیری و کارآیی گردش مالی یک خانواده می‌شود. این نیاز در کشورهایی همچون کشور ما که با تکانه‌های شدید در اقتصاد و تورم‌های بالا روبه‌رو است و علاوه بر مدیریت مالی یک خانواده، باید برای حفظ ارزش پول هم تلاش کرد بیشتر احساس می‌شود. تفاوت پس‌انداز با سرمایه‌گذاری، پول و تورم، رونق و رکود، خرید کردن بهینه، صرفه‌جویی، بخشش و امورخیریه، کسب‌وکار، وام بیمه اعتبار، قرض و سود و بسیاری مفاهیم دیگر از جمله مفاهیمی هستند که کودکان یا از طریق خانواده یا در محیط مدرسه یا در رسانه‌ها بالاخره با آن آشنا می‌شوند. آنچه سواد مالی را متمایز می‌کند تلاش برای تعمیق این آشنایی است. کودک و نوجوان نه فقط به خاطر خانواده‌‌ خودش، بلکه برای زندگی آینده و خانواده‌ای که تشکیل خواهد داد نیاز دارد تا با این مفاهیم آشنا شود و روش کاربست آن را بداند. علاوه بر همه این موارد، رشد سریع تکنولوژی مالی و مهارت‌های مورد نیاز آن مزید بر علت شده است. آنچه امروز ارزهای دیجیتال می‌نامیم، در آینده یک نقش کلیدی ایفا خواهند کرد که لازم است خانواده‌ها فرزندان خود را برای دنیای پر از پول‌های دیجیتالی و اعتباری و حتی فراتر از آن آماده سازند.

یکی از راه‌های فراگیری این مهارت استفاده از کتاب‌های آموزشی سواد مالی است. خوشبختانه در کشور ما هم این قبیل کتب یافت می‌شوند؛ اما نکته آنجاست که بسیاری از این کتاب‌ها ترجمه آثار خارجی است. هرچند این امر فی‌نفسه بد نیست، اما نظام اقتصادی خانواده ایرانی با یک خانواده‌ غربی یا حتی شرقی تفاوت‌هایی دارد که نشأت‌گرفته از فرهنگ اسلامی ماست. غلامرضا حیدری‌ابهری با توجه به این موضوع و ضمن درک درست سواد مالی، کتاب «پول، خدا، بچه‌ها» را نوشته و تلاش کرده ضمن استفاده از تجربیات دیگران و با حفظ اصول آموزش سواد مالی، رفع نیاز محتوایی خانوار، نگاه به فرهنگ اسلامی یک خانواده‌ ایرانی و الزامات اقتصادی ناشی از آن، در قالب پرسش و پاسخ به سوالات اقتصادی کودک و نوجوان و حتی والدین پاسخ دهد. این کتاب که اخیرا به چاپ هشتم رسیده در 160صفحه تالیف شده است و کودکان را با مفاهیمی چون پول، کسب‌و‌کار، اسراف و صرفه‌جویی، خرید و فروش، کمک به فقیران و پس‌انداز آشنا می‌کند.

 

منبع خبر "دنیای اقتصاد" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.