ترشیز در مسیر دستیابی بیشتر به توسعه و عمران شهری

خبرگزاری ایسنا یکشنبه 18 شهریور 1403 - 07:16
منطقه ترشیز شامل شهرستان‌های کاشمر، بردسکن، خلیل‌آباد و کوهسرخ با قدمت تاریخی در جنوب غربی خراسان رضوی واقع شده است و در این منطقه هشت شهر وجود دارد که دارای شهرداری هستند که در راستای ارائه خدمات به شهروندان تلاش کرده و عمران و آبادانی را برای مردم منطقه به ارمغان آورده‌اند و با اجرای طرح‌های عمرانی به توسعه و تعالی منطقه کمک کرده‌اند.

شهرهایی همچون فرگ قلعه، شهرآباد و انابد، ریوش و کندر در کنار شهرهایی مثل کاشمر، بردسکن و خلیل‌آباد اگرچه جدید التاسیس تر هستند اما با سرعت بیشتری در تلاش برای رسیدن به توسعه قدم بر می‌دارند.

بدیهی است داشتن شهری زیبا و پویا با نگاه خلاقانه مدیریت شهری برگرفته از دانش و تخصص در کنار الطاف خاصه الهی و لطف و همراهی همه دلسوزان جامعه است و ریل‌گذاری و کارهای زیربنایی و روبنایی که در چشم‌انداز آینده شهرهای منطقه و برنامه راهبری آنها دیده شده، بی‌شک منتج به نتیجه مطلوب خواهد شد.

فرگ‌قلعه؛ گذرگاه ورودی به منطقه ترشیز بزرگ

جواد رجبی جعفرآباد شهردار فرگ‌قلعه در گفت وگو با ایسنا گفت: با طرح‌هایی که در دست انجام داریم فرگ‌قلعه گذرگاه ورودی به منطقه ترشیز بزرگ می‌شود.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه شهر فرگ‌قلعه حدود ۶۰۰۰ نفر جمعیت دارد و در فاصله ۷ کیلومتری از شهرستان کاشمر و ۲۱۳ کیلومتری مشهد واقع شده از موقعیت سوق‌الجیشی و استراتژیکی برخوردار است که بحث ساماندهی ورودی شهر فرگ‌قلعه به منظور ارائه خدمات شایسته به شهروندان و مسافران در دستور کار مدیریت شهری قرارگرفته است.

وی گفت: با تلاش‌های صورت گرفته در این دوره از مدیریت شهری و با وحدت و همدلی ارکان مدیریتی شهرستان، کاشمر توانستیم در فاز اول، مطالعات و طراحی هندسی تقاطع فرگ، قوچ پلنگ و جاده قدیم عبوری از داخل شهر و واگذاری آن را انجام داده و تأییدیه مصوبه شورای ترافیک شهرستان را اخذ نماییم که پس از سیر تشریفات اداری، فاز دوم کار و ورود به اجرای پروژه را شروع خواهیم کرد.

وی از دیگر اهداف اجرای این طرح را علاوه برافزایش ضریب امنیت شهروندان زیباسازی و بهسازی فضای شهری در جهت بالا بردن نشاط و شادابی شهروندان و ایجاد شهری زیبا و افزایش رفاه عمومی برشمرد.

رجبی به اقدامات زیرساختی در سطح شهر اشاره کرد و با بیان اینکه با مصوبات شورای اسلامی شهر، برنامه‌های شهرداری به خوبی در حال تحقق است، گفت: در این دوره از فعالیت شورای اسلامی شهر و مدیریت شهری خواسته‌های مردم مورد توجه بوده و برای تحقق هر کدام از خواسته‌ها، پیگیری‌های لازم انجام می‌شود.

ترشیز در مسیر دستیابی بیشتر به توسعه و عمران شهری

شهردار فرگ قلعه از تعاملات، اتحاد و وحدت رویه بین اعضای شورای شهر و شهرداری خبر داد و گفت: تمام پروژه‌های عمرانی، شهرسازی، خدماتی، فرهنگی، اجتماعی و ورزشی در شهرداری با خرد جمعی و تعامل لازم در حال انجام است.

وی اجرای همزمان روزانه ۵ اکیپ عمرانی در نقاط مختلف شهر را گوشه‌ای از اقدامات شهرداری بیان کرد و افزود: همکاری و همراهی مردم صبور شهر فرگ‌قلعه در مسائل و مشکلات شهر قابل تحسین است.

شهردار فرگ‌قلعه افزود: با همت و مشارکت کم‌نظیر خیرین توانستیم در راستای نیل به اهداف عمرانی شهر از جمله احداث ورودی شمالی شهر، فرایند احداث ورودی شرقی و غربی شهر، احداث دومین چمن مصنوعی و واگذاری زمین از سوی خیرین ارجمند جهت دیگر پروژه‌های شهرداری ستودنی و قابل ستایش است.

وی با اشاره به اینکه در برنامه‌های شهرداری همواره جوانان مورد توجه هستند، گفت: با توجه به اینکه پویایی هر جامعه با شاخص تندرستی و نشاط آن جامعه سنجیده می‌شود، در این دوره از مدیریت شهری نگاه ویژه‌ای به ورزش و فرهنگ ایجاد شده و به همین دلیل با مشارکت خیرین گرانقدر مراحل احداث دومین چمن مصنوعی در شهر در حال انجام است.

رجبی در ادامه شاخص‌ترین پروژه‌های قابل افتتاح و مورد بهره‌برداری شهرداری فرگ قلعه در هفته دولت امسال را با اعتباری بالغ‌بر ۷۲ میلیارد ریال، اعلام کرد و گفت: افتتاح بزرگترین تونل نوری برنامه‌پذیر در منطقه ترشیز بزرگ و احداث و بهره‌برداری از خیابان قائم (عج) با اعتبار ۱۱ میلیارد ریال، افتتاح و بهره‌برداری پارک مهتاب و مخزن ۶۵ هزار لیتری ذخیره آب با اعتبار ۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال، بهره‌برداری از مبادی ورودی شهر (ورودی شمالی شهر) با اعتبار ۲۱ میلیارد ریال، اجرای ۸۰۰۰ متر جدول‌گذاری و کانال هدایت آب‌های سطحی با اعتبار ۲۰ میلیارد ریال و اجرای ۳۰۰۰ مترمربع سنگ‌فرش معابر با اعتبار ۱۲ میلیارد ریال از جمله این پروژه‌ها بوده است.

در سال ۱۴۰۰ با موافقت وزارت کشور روستای فرگ و قلعه بالا ادغام و روستای فرگ قلعه ایجاد شد و در فروردین سال ۱۴۰۱ به شهر ارتقا یافت.

توسعه نیازمند مشارکت مردم

تاکنون با مشارکت مردم در راستای توسعه روستاهای بخش فرح دشت اقدامات بسیاری صورت گرفته و محقق شده که اگر این همکاری‌ها نبود قطعاً هیچ فعالیتی پیش نمی‌رفت.

ولی‌الله واعظ‌ طبسی بخشدار بخش ‏فرح دشت کاشمر در همین خصوص اثربخش بودن عملکرد دهیاری‌ها را به مشارکت و همکاری روستاییان و همراهی مسئولان مشروط دانست.

وی با بیان اینکه با مشارکت مردم توانستیم توسعه روستاهای این بخش را محقق کنیم، گفت: قطعاً بدون مشارکت جمعی هیچ فعالیتی پیش نخواهد رفت.

بخشدار بخش ‏فرح دشت کاشمر محور کار دهیاری‌ها را بر پایه مشارکت مردم دانست و تصریح کرد: اگر در روستاها شاهد سرعت گرفتن فعالیت‌های عمرانی مختلفی هستیم با مشارکت مردم بوده است.

واعظ‌ طبسی اظهار کرد: استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در روستاها برای ایجاد تشکل‌های مردمی و سازمان‌های غیردولتی مانند تعاونی‌ها همراه با مشارکت مردم، می‌تواند نقش ارزنده‌ای در ایجاد زمینه‌های اشتغال مولد داشته باشد.

ترشیز در مسیر دستیابی بیشتر به توسعه و عمران شهری

بخشدار فرح دشت در ادامه از افتتاح و بهره‌برداری ۲۰ پروژه در ۷ سرفصل با اعتباری بالغ‌بر ۵۸ میلیارد ریال طی دو هفته گذشته خبر داد و گفت: افزایش اعتبارات دهیاری‌ها طی سال‌های اخیر موجب شتاب گرفتن فعالیت‌های عمرانی شده است.

واعظ خاطرنشان کرد: در کمتر از یک‌سال گذشته و در سایه مشارکت مردم و خیرین، تکمیل فضای آموزشی دو روستا با ۶ میلیارد و ۸۵۰ میلیون ریال، توسعه و تعویض شبکه آب شرب سه روستا با ۶۲۵ میلیون ریال، کمک به ساخت خانه بهداشت یک روستا با ۳ میلیارد ریال، انجام امور فرهنگی و ورزشی در سه روستا با ۱۸۰ میلیون ریال، خرید امتیاز انشعاب آب آرامستان یک روستا با ۵۰ میلیون ریال و بتن‌ریزی معابر یک روستا با ۲۵۰ میلیون ریال انجام شده است.

وی انجام ۷۰۰۰ مترمربع بتن‌ریزی معابر، ۲۶۶۵ متر کانال دفع آب‌های سطحی، ۱۰۰۰ مترمربع توسعه و بازگشایی معابر، لکه‌گیری و ترمیم معابر با ۱۰ تن آسفالت، نصب دوربین پایش تصویری در چهار روستا، ۱۶۰۰ مورد پلاک گذاری منازل و اماکن در دو روستا، اجرای ۱۱۰۰ مترمربع بهسازی معابر، ۴۰۰۰ متر طولی رنگ‌آمیزی جداول، ۵۰۰ متر اجرای پارک خطی روستایی، بهره‌برداری از چمن مصنوعی روستای رزق‌آباد، راه‌اندازی یک باب خانه ورزش روستایی و انجام امور فرهنگی و ورزشی از دیگر پروژه‌هایی بود که امسال افتتاح شده است.

بخشدار فرح دشت گفت: با افزایش سهم اعتبارات دهیاری‌ها طی یک‌سال گذشته شاهد تسریع و شتاب دهی در روند اجرای پروژه‌ها هستیم.

وی افزود: امیدواریم در سایه پشتکار دهیاران و مشارکت خیرین در کنار اعتبارات دولتی تا پایان سال بتوانیم نیازها، کمبودها و مشکلات روستاییان را به حداقل برسانیم.

بخش فرح دشت شهرستان کاشمر با مصوبه هیات دولت در آذر ۱۳۹۸ ایجاد شد و در ۱ بهمن‌ماه ۱۳۹۹ همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی فعالیت بخشداری آن به طور رسمی آغاز شد.

این بخش شامل روستاهای تربقان، رزق‌آباد، کاژغونه، فرگ، جردوی، عارف‌آباد، قوچ پلنگ، بهاریه، حاجی رجب، کلاته نای، نای و فرشه به مرکزیت فرح‌آباد است.

تبدیل بردسکن به یک کارگاه عمرانی

بردسکن نیز در مسیر پیشرفت و آبادانی قرار گرفته و شهرداری آن تمام تلاش خود را در راستای رفع مشکلات و ارتقاء سطح رفاه همشهریان به کار گرفته‌ است.

محمدحسین مدیح شهردار بردسکن هم با بیان اینکه در حوزه عمرانی امروز شهر بردسکن به یک کارگاه عمرانی تبدیل شده است گفت: تاکنون با همکاری اعضاء شورای شهر گام‌های بلندی در مسیر توسعه شهر بردسکن برداشته شده است.

وی اظهار کرد: تلاش در مسیر خدمت به مردم به عنوان یک اصل مهم مورد توجه تمامی پرسنل در مجموعه شهرداری و اعضاء شورای شهر قرار گرفته است.

شهردار بردسکن، افزود: توان خود را به کار گرفته‌ایم تا مطالبات شهروندان و نیازهای شهر را در قالب برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت به سرانجام برسانیم.

وی از اجرای طرح «به نفع مردم» با بهره‌برداری از پروژه روکش آسفالت بلوار ولایت خبر داد و گفت: در حوزه عمرانی امروز شهر بردسکن به یک کارگاه عمرانی تبدیل شده است و پروژه‌های مختلف در حوزه توسعه زیرساخت‌های عمران در نقاط مختلف تعریف و در حال اجرا و یا مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

ترشیز در مسیر دستیابی بیشتر به توسعه و عمران شهری

مدیح در خصوص شروع و بهره‌برداری از یک پروژه عمرانی که اردیبهشت‌ماه امسال در قالب طرح «به نفع مردم» آغاز شد، گفت: فاز اول پروژه اجرای روکش آسفالت مسیر بلوار ولایت تا میدان بسیج با اعتباری حدود ۴ میلیارد تومان، در اردیبهشت‌ماه آغاز و در تیرماه ۱۴۰۳ تحویل شهروندان شد.

 وی خاطرنشان کرد: پروژه‌های اردیبهشت و خردادماه امسال شامل آسفالت خیابان فاطمیه با اعتبار ۲ میلیارد تومان، تایل فرش خیابان‌های طالقانی ۲۵ و ۳۶_قائم ۱۹ با اعتبار ۱.۵ میلیارد ریال تومان می‌شود.

شهردار بردسکن با تأکید بر اینکه مصمم هستیم، با حمایت اعضای شورای اسلامی شهر تا پایان امسال بی‌وقفه در پی توسعه و آبادانی همه جانبه شهر تلاش کنیم، افزود: در کنار سایر فعالیت‌های مختلف شهرداری، هرماه یک پروژه‌ را به‌عنوان پروژه ممتاز تعریف و تا پایان همان ماه به بهره‌برداری کامل خواهیم رساند.

وی با بیان اینکه تلاش می‌شود با این‌گونه اقدامات مردم تغییرات را بیش از گذشته و به چشم خود در شهر مشاهده کنند، خاطرنشان کرد: قبلاً هم اعلام کرده‌ایم که پروژه اجرایی هرماه در طرح «به نفع مردم»، به صورت ویژه و خاص پیش می‌رود.

مدیح با بیان اینکه تلاش داریم مشکلات شهری را به کمترین حد ممکن برسانیم، گفت: در این مسیر نیازمند همراهی و همکاری شهروندان نیز هستیم.

وی با اشاره به اینکه سعی شده با حضور در جمع مردم ضمن بیان اقدامات از نزدیک و بدون واسطه در جریان مشکلات قرار گیریم، بیان کرد: شهروندان در حل مشکلات می‌توانند بهترین همراهی را با ما داشته باشند.

وی با اعلام اینکه علاوه بر پروژه‌های عمرانی به برنامه‌های فرهنگی نیز توجه ویژه داشته‌ایم، گفت: رویکرد اجتماعی و فرهنگی جزو اولویت‌های مهم شهرداری بردسکن قرار گرفته است.

تاکنون و از اردیبهشت ۱۴۰۳، مبلغ حدود ۸ میلیارد تومان برای طرح‌های شهری هزینه شده و پروژه‌های تعریف شده برای مرداد و شهریور ۱۴۰۳، به صورت همزمان به بهره‌برداری خواهند رسید. بودجه شهرداری بردسکن در سال جاری هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال است که ۶۰۰ میلیارد ریال آن صرف پروژه‌های عمرانی می‌شود.

شهرستان بردسکن با ۸۵ هزار نفر جمعیت و سه شهر «بردسکن، شهرآباد و انابد» و ۷۳ روستای بالای ۲۰ خانوار در فاصله ۷۵ کیلومتری کاشمر و در فاصله ۲۸۰ کیلومتری جنوب غرب مشهد، مرکز استان خراسان رضوی قرار دارد.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.