آغوش باز شهر جهانی گردو بر روی گردشگران داخلی و خارجی 

خبرگزاری ایسنا یکشنبه 18 شهریور 1403 - 07:59
شهرستان تویسرکان با برخورداری از بیش از ۶۰۰۰ هکتار باغ‌ گردو و تولید سالیانه نزدیک به ۱۹ هزار تُن از این محصول با مرغوبیت و کیفیتی در سطح جهانی، پایتخت گردوی ایران زمین نام گرفته است.

گردوی مرغوب و مغذی تویسرکان همچنین به‌صورت رسمی در سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد و خوارو بار جهانی(فائو) ثبت جهانی شده و تویسرکان را به عنوان شهر جهانی گردو به سراسر جهان معرفی کرده است.

اکنون در آستانه آغاز فصل برداشت گردو در شهرستان تویسرکان، از ۱۵ شهریورماه تا ۱۳ مهرماه سال‌جاری شاهد برگزاری جشنواره‌های متعدد و متنوع و رویدادهای فرهنگی و گردشگری در این شهرستان هستیم که آغوش پُر مهر خود را برای همه گردشگران از نقاط مختلف ایران زمین و حتی خارج از کشور باز کرده است.

برپایی این جشنواره‌ها و رویدادهای گردشگری که صنایع مبل‌و منبت و فرش دستباف شهرستان تویسرکان را نیز در بر می‌گیرد سبب‌ساز معرفی بیش از پیش تویسرکان به‌عنوان شهر ملی منبت گلریز کشور و برخوردار از نشان جغرافیایی مبل و منبت است و توانمندی ها و ظرفیت های متنوع این شهرستان در بخش های مختلف را بازشناسی  و معرفی می کند.

ثمره برگزاری این‌گونه جشنواره‌ها و رویدادها، رونق و پویایی بیش‌از پیش اقتصاد تویسرکان و توسعه صنعت گردشگری است که در کنار پیشینه درخشان فرهنگی، تاریخی، ادبی و تمدنی تویسرکان یک مقصد جذاب برای همه گردشگران داخلی و خارجی فراهم می‌کند.

برگزاری جشنواره های مبل و منبت در روستاهای اُشترمل، سید شهاب و جیجانکوه، مراسم گردو تکانی، جشنواره نقاشی کودک و خانواده و جشنواره خوراک ایرانی از دیگر رویدادهای گردشگر و فرهنگ محور در بازه زمانی ۱۵ شهریورماه تا ۱۳ مهرماه در تویسرکان به شمار می‌روند.

همچنین با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار است هیات‌های تجاری از کشورهای مختلف و برگزاری کلاس‌های آموزشی و نمایشگاه‌های متنوع برای رونق بیشتر سرمایه‌گذاری در شهرستان تویسرکان در دستور کار باشد.

 دعوت فرماندار تویسرکان از گردشگران برای حضور در رویدادهای گردشگری این شهر

سرپرست فرمانداری تویسرکان در این زمینه به خبرنگار ایسنا گفت: شهرستان تویسرکان از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های کم نظیر و گاهاً بی‌بدیلی در حوزه گردشگری، محصولات باغی و چشم اندازهای طبیعی برخوردار است که می‌توان بهره‌وری بیشتری از آنها برای بهبود فضای کسب و کار و پویایی اقتصادی تویسرکان ایجاد کرد.

یحیی خورشیدخانی افزود: شهرستان تویسرکان اکنون علاوه بر اینکه شهر جهانی گردو و شهر ملی منبت گلریز است، موفق به ثبت جهانی کاروانسرای تاریخی فرسفج خود شده و این به معنای فراهم شدن شرایط بهتر برای استفاده حداکثری از مزایای گردشگری این شهرستان است.

وی بارگاه حیقوق نبی(ع) را یک ظرفیت فراملی و بین المللی در بخش گردشگری، تاریخ، فرهنگ، گردشگری ویژه مذهبی و گنجینه تمدنی تویسرکان دانست و تصریح کرد: تا به حال آنگونه که باید و شاید از ظرفیت‌های متنوع بارگاه این پیامبر الهی بهره‌وری نشده و هم در بعد گردشگری و هم در بعد معنوی مورد بی‌مهری قرار گرفته است.

سرپرست فرمانداری تویسرکان از همه مردم عزیز و خوش ذوق ایران زمین و خارج از کشور دعوت کرد که در جشنواره‌ها و رویدادهای گردشگری، فرهنگی و هنری در نظر گرفته شده برای تویسرکان در بازه زمانی ۱۵ شهیورماه تا ۱۳ مهرماه سال‌جاری به این شهرستان زیبا و جذاب سفر کنند و با گردوی جهانی تویسرکان از نزدیک آشنا شوند.

تویسرکان مستعد گردشگری طبیعت و مذهبی

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تویسرکان نیز گفت: تویسرکان با برخورداری از بارگاه مطهر حیقوق نبی(ع)، قدمت حوزه تمدنی خود در چندین هزار سال گذشته را بدون هیچ خدشه‌ای نشان می‌دهد.

اسحاق ترکاشوند در گفت‌و گو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: شهرستان تویسرکان مستعد بخش‌های مختلف گردشگری به‌ویژه گردشگری مذهبی و گردشگری طبیعت است و برخورداری از بیش از ۲۶۰ اثر تاریخی، فرهنگی و جاذبه گردشگری، گواهی بر صدق این مدعا است.

وی برگزاری جشنواره‌های هدفمند و اثرگذار مانند جشنواره گردو، صنایع مبل‌و منبت و فرش دستباف را زمینه‌ساز ارتقا سطح بهره‌وری از مزایای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی این بخش‌ها دانست و تاکید کرد: این شهرستان علاوه بر قدمت و ظرفیت بالای خود در تولید صنایع زیبا و جذاب مبل‌و منبت در تولید انواع صنایع دستی مانند میناکاری، معرق کاری، سبد بافی و نقاشی روی سفال از ظرفیت‌های قابل توجهی برخوردار است و بیش از ۲۳ درصد تولیدات صنایع دستی استان همدان را به خود اختصاص داده است.

ترکاشوند با بیان اینکه نباید به آسانی از ظرفیت کاروانسرای ثبت جهانی شده فرسفج بگذریم که یک مزیت کم‌نظیر گردشگری و تاریخی برای تویسرکان و حتی منطقه به شمار می‌رود، از رایزنی‌ها برای رونق بیش از پیش فعالیت تورهای گردشگری به مقصد تویسرکان خبرداد و افزود: در سال‌های اخیر سفره‌خانه‌ها و باغ رستوران‌ها در تویسرکان افزایش پیدا کرده است.

این مقام مسئول یادآور شد: گرچه گردوی جهانی تویسرکان یک محصول باغی است اما اکنون به توجه به شرایط خاص و ویژه یک جذابیت و مزیت گردشگری خاص نیز به حساب می‌آید.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.