خانه های ۲۵ متری به درد اتباع می خورد | مسکن اقتصادی محکوم به شکست است

گسترش نیوز یکشنبه 18 شهریور 1403 - 08:23
ساخت خانه های ۲۵ متری شنبه هفته گذشته و با حضور برخی از مسئولان به طور رسمی آغاز شد. مراسم کلنگ زنی واحدهای مسکونی طرح مسکن اقتصادی در زمان مقرر صورت گرفت تا شاهد یک رخداد تازه در بازار مسکن باشیم. ساخت این نوع خانه ها در جامعه واکنش های متعددی را در پی داشته است و کارشناسان حوزه مسکن از هفته گذشته تا به امروز به بیان نظرات خود پرداخته‌اند. شواهد امر نشان می دهد که غالب تحلیلگران بازار مسکن نظر مساعد و خوشبینانه‌ای در این خصوص ندارند.

پس از کش و قوس های فراوان، سرانجام مراسم کلنگ زنی طرح مسکن اقتصادی در ماهدشت کرج برگزار شد. این مراسم شنبه هفته گذشته با حضور مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تهران و برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی آغاز گردید.

مطابق ادعای مسئول این پروژه، واحدهای مسکونی در قالب تعاونی و با هزینه متقاضیان ساخته خواهد شد و ۴۸ ماه آینده به خریداران تحویل داده می شود.

خشایار باقرپور، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تهران در این باره گفت: «از چند ماه قبل مباحث حقوقی، تامین زمین و انعقاد قرارداد طرح مسکن اقتصادی شروع شده است. در نمایشگاه صنعت ساختمان سال گذشته این طرح رونمایی و امروز به طور رسمی عملیات اجرایی آن آغاز شد.»

در ارتباط با توفیق این طرح و میزان تاثیر آن بر حل مشکل خانه دار شدن اقشار آسیب پذیر جامعه، نظرات گوناگونی مطرح می شود. برخی تحلیلگران معتقدند که این طرح به دلیل ضعف های آشکار، قادر به تامین نیازهای خانواده های ایرانی نیست و در آینده نزدیک به بن بست خواهد خورد.

خشایار-باقرپور

مسکن اقتصادی در میان نمایندگان مجلس نیز مخالفان سفت و سختی دارد که سکونت در واحدهای کوچک متراژ را در شأن مردم ایران نمی دانند. منتقدان بر این عقیده هستند که خانه های ۲۵ متری با فرهنگ و عرف ایرانی-اسلامی مغایر است و ضدیت آشکاری با باورهای عامه دارد.

در نقطه مقابل، برخی از صاحب نظران و مسئولان نگاه خوشبینانه ای به این طرح دارند و وجود این گونه خانه ها را برای خانوارهای ایرانی ضروری می دانند.

گسترش نیوز برای بررسی این موضوع گفت و گویی با امیر پیلتن، کارشناس بازار مسکن انجام داده است که در ادامه می خوانید.

امیر-پیلتن

واکسن بی تاثیری به نام مسکن اقتصادی

امیر پیلتن درباره آغاز ساخت مسکن ۲۵ متری با وام ۴ ساله گفت: این طرح به صورت موضعی و مقطعی می‌تواند نتایج نسبتا مثبتی را به دنبال داشته باشد اما بی تردید اثر آن پایدار نخواهد بود و مانند یک واکسن تاثیر خود را بر بازار می گذارد. پس از فروکش کردن تب و تاب ساخت و ساز مسکن توسط چینی ها، حالا این موضوع با اهدافی مشخص ترند شده است و همگان در ارتباط با آن به گفت و گو می پردازند.

او افزود: واقعیت امر آن است که خانه های ۲۵ متری قادر به تامین نیازهای اقشار کم درآمد جامعه نیست. به علت بروز پیامدهای منفی در آینده، من با عملیاتی‌سازی این نوع پروژه ها موافق نیستم و نمی‌توانم آینده خوبی را برای آن متصور شوم. در گذشته نیز برخی افراد در پی خرید خانه در شهرک های حومه تهران بودند که تفکر کاهش هزینه های خرید در پس آن دیده می‌شد. به عنوان مثال، اشخاص به جای خرید یک خانه ۴۰ متری در تهران، به سراغ یک واحد ۱۰۰ متری در اندیشه و یا خانه‌ای ۱۰۰ متری در بومهن رفتند.

این کارشناس بازار مسکن در ادامه گفت: دوری از کلانشهر به منظور سکونت در واحد مورد نظر، بایستی همراه با برخورداری از برخی امتیازات و امکانات مشخص باشد. واحدهای کوچک متراژ که کلنگ زنی آن هفته گذشته انجام شد، در اطراف تهران صورت گرفت. این موضوع بی شک برای مردم دافعه ایجاد می کند و به موفقیت نهایی طرح ضربه می زند.

ساخت-مسکن-اقتصادی

پیلتن خاطرنشان کرد: مطمئنا این طرح با رویه جاری شکست خواهد خورد و در این مسئله تردیدی وجود ندارد. جامعه ایران، یک جامعه زندگی‌ محور محسوب می شود و این نوع خانه‌ها نمی تواند پاسخگوی نیازهای خانواده ها باشد. برای جلب رضایت متقاضیان، تامین نیازهای آن ها و همینطور ایجاد رغبت در خریداران، حداقل متراژ برای واحدهای مدنظر باید ۴۰ متر به بالا باشد.

وی در ادامه به خبرنگار گسترش نیوز گفت: تامین استانداردهای لازم در این زمینه بسیار مهم است و متولیان اجرای پروژه های مسکنی باید در نظر داشته باشند که معیارهای فرهنگی، اسلامی و عرفی در ساخت واحدها به درستی لحاظ شود.

خانه-های-25-متری

واحدهای ۲۵ متری تنها به درد خانه های مجردی می خورد

پیلتن تصریح کرد: واحدهای ۲۵ متری تنها به درد اتباع خارجی و خانه های مجردی می خورد و به جز آن، کارکرد دیگری را نمی توان برای آن تشریح کرد. در گذشته طرحی با این خط و مشی در محدوده نواب اجرا شد و متاسفانه در حال حاضر تمام واحدهای آن از حالت خانواده محوری خارج است. اکثر ساکنین این واحدها ناراضی و در پی فرار از آن ناحیه هستند. 

او یادآور شد: مسلما آزمایش یک طرح شکست خورده به صلاح هیچکسی نیست و این نکته را مسئولان نیز به خوبی می دانند، منتها در کشور ما این طور باب شده که نباید از یک ایده اشتباه عبرت گرفت. واحدهای بالای ۵۰ متر با برخی توجیهات قابل پذیرش است اما نمی توان به واحد ۲۵ متری، نگاه خوشبینانه داشت.

این کارشناس بازار مسکن تاکید کرد: برخی افراد به الگوی ساخت خانه های کوچک متراژ در برخی کشورهای شرق آسیا نظیر ژاپن اشاره می کنند و این قبیل قیاس ها از اساس مشکل دارد. سبک زندگی مردمان کشورهای مذکور، بیرون محور است و از ریشه با فضای خانوادگی ایرانیان تفاوت دارند.

پیلتن در پایان اضافه کرد: الگوبرداری از سبک خانه‌سازی کشورهایی مانند ژاپن صحیح نیست و متولیان امر باید نسبت به این موضوع حساسیت داشته باشند. طرح مسکن اقتصادی به دلایل گوناگون در ایران جواب نمی دهد و مشکل تامین مسکن در کشور نیاز به طرح های اصولی و دقیق دارد.

در صورت تمایل به پیگیری اخبار روز حوزه راه و مسکن و همچنین کسب اطلاع از آخرین تحولات قیمتی در بازار اجاره، سرویس راه و مسکن پایگاه خبری گسترش نیوز را دنبال کنید.

منبع خبر "گسترش نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.