نگاهی به سومین نمایشگاه ملی رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر (رصتا)

صدا و سیما دوشنبه 19 شهریور 1403 - 15:12

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، حسین زارعی مدیرکل صدور مجوز و امور رسانه‌های سازمان ساترا با حضور در استودیو شبکه خبردرباره تغییرات و نوآوری‌های سومین نمایشگاه ملی رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر (رصتا) گفت: این نمایشگاه که از ۲۶ تا ۲۹ شهریور برگزار می‌شود، یک رویداد مهمی برای رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر یا صنعت صوت و تصویر فراگیر است.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف اصلی این نمایشگاه هم افزایی رسانه هاست، درباره نوآوری‌ها و رویداد‌های جدید این دوره از نمایشگاه گفت: روز دوشنبه بیست و ششم شهریور ساعت ۱۰ صبح با حضور ریاست سازمان صداوسیما و معاونین سازمان مراسم افتتاحیه برگزار می‌شود. ساعت ۱۱ کنفرانس خبری رئیس رسانه ملی با هدف اعلام راهبرد‌های سارمان صداوسیما و ساترا در حوزه نمایش خانگی و صنعت صوت و تصویر فراگیر برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه بعد از مراسم افتتاحیه از همان ساعت ۱۰ صبح مردم می‌توانند به نمایشگاه مراجعه کنند ساعت حضور مردم و فعالین این صنعت از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۸ عصر است افزود: از رویداد‌های مهمی که نسبت به سال قبل متغیر است امسال در جهت حمایت این صنعت و این رسانه‌ها، ما روزانه به دو هزار از مراجعه کنندگان به نمایشگاه بن حمایتی ۳۰۰ هزار تومانی تقدیم می‌کنیم که با ارائه کارت ملی می‌توانند دریافت کنند و می‌توانند با مراجعه به سکو‌های موجود در نمایشگاه یا شرکت‌های خدماتی موجود در نمایشگاه نسبت به خرید اشتراک یا هر نوع فعالیت دیگر اقدام کنند.

وی گفت: در روز افتتاحیه ستاد راهبری هوش مصنوعی سازمان صداوسیما با حضور ریاست سازمان افتتاح می‌شود، محوریت این ستاد راهبری هوش مصنوعی با مرکز طرح و برنامه سازمان صداوسیماست که همان جا حکم‌های داده خواهد شد و رسما این ستاد شروع به فعالیت خواهد کرد.

زارعی گفت: امسال تصمیم گرفته شد که سه تا اکران در روز‌های سه شنبه، چهارشنبه و پنج شنبه اتفاق بیفتد که یک فیلم سینمایی و دو تا مجموعه تلویزیونی قبل از اینکه در تلتفرم قرار بگیرد نمایش عمومی می‌شود.

وی درباره جشنواره‌های جانبی نمایشگاه هم گفت: در چهار محور این جشنواره اتفاق می‌افتد و برترین‌ها در روز اختتامیه اعلام می‌شود یکی در بحث غرفه برتر است، غرفه‌ها در این نمایشگاه فعالیت‌های خاصی دارند یک سری شاخص‌ها مطرح شده که ارزیابی می‌شود و سه غرفه برتر را اعلام می‌کنند. در پایان نمایشگاه، بحث رسانه برتر، سامانه نظام رتبه بندی و ارزیابی ساترا بعد از سه و چهار سال در همین نمایشگاه افتتاح می‌شود و بر نظام جامع رتبه بندی و ارزیابی سه تا سکوی برتر که فعالیت و یا نوع تخلفات یا نوع فعالیت‌های خاص مثبت به صورت کلی جمع آوری می‌شود و براساس یکسری شاخص‌هایی ارزیابی می‌شود و سه تا رسانه برتر هم اعلام رسمی می‌شود.

زارعی درباره تعداد سکو‌های شرکت کننده در این نمایشگاه گفت: از ۲۰ مرداد طبق یک فراخوانی ثبت نام را شروع کردیم در سامانه ساترا و تا دهم شهریور این ادامه داشت. تاکنون ۱۶۹ رسانه دارای مجوز و یا شرکت خدماتی بدون مجوز شرکت کردند و در حال جانمایی غرفه‌ها در مصلای هستیم از این تعداد حدود ۱۳۹ سکو یا رسانه است و مابقی شرکت‌های خدماتی است که در همین حوزه صوت و تصویر فراگیر فعالیت می‌کنند.

امسال از ۱۴ استان هم سکو و شرکت کننده در نمایشگاه داریم که حدود ۲۵ درصد از رسانه‌های دارای مجوز از استانهاست که در این نمایشگاه حضور دارند و تعداد سکو هم در مقایسه با سال قبل حدود ۵ درصد افزایش دارد.

زارعی گفت: از هر طیف موضوعی سکو‌ها حضور دارند آنهایی که در حوزه فیلم و مجموعه تلویزیونی فعالیت می‌کنند، سکو‌هایی که در حوزه ورزش و مسایل خانواده و سبک زندگی فعال هستند و در کل یک ترکیبی از تمام موضوعات است.

وی گفت: طرح سپام را رونمایی می‌کنیم. یک سامانه نظارت مردمی با صد هزار ممیزی است که کمک خواهد کرد به محتوای سالم و صالح در فضای مجازی، بحث نظام رتبه بندی و ارزیابی را با حضور ریاست محترم افتتاح می‌کنیم و صفحه ساترا در تلوبیون که با همکاری معاونت فضای مجازی و ساترا اتفاق می‌افتد.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.