چگونه به طور ایمن ماشین خود را با جک بالا ببریم ؟

بیتوته دوشنبه 19 شهریور 1403 - 18:38

چگونه به طور ایمن ماشین خود را با جک بالا ببریم ؟



مراحل استفاده از جک در زیر خودرو

چگونه به طور ایمن یک ماشین را بالا ببریم ؟

 

چگونه به طور ایمن ماشین را با جک بالا ببریم: یک راهنمای گام به گام دقیق

در بسیاری از موارد ممکن است نیاز داشته باشید که زیر خودرو کار کنید. این می تواند تعویض لاستیک، بررسی ترمزها یا بررسی هرگونه نشتی یا آسیب باشد. هر چه که دلیل آن باشد، استفاده از تجهیزات مناسب و رعایت روش صحیح در این زمینه ضروری است. از این گذشته، شما زیر ماشین کار خواهید کرد، بنابراین حتی یک اشتباه کوچک می تواند باعث یک حادثه شدید شود. اما چگونه می توان به طور ایمن یک ماشین را بالا برد؟

 

بالا بردن یک ماشین به نظر ساده می رسد، یک آماده سازی برای انجام کارهای واقعی. با این حال، تلاش برای میانبر یا استفاده از تجهیزات بی کیفیت ممکن است باعث یک حادثه خطرناک برای زندگی شود. این فرآیند همه در مورد استفاده از تجهیزات مناسب و پیروی دقیق از دستورالعمل ها است.

 

چرا باید ماشین را بالا ببرید؟

دلایل مختلفی می تواند وجود داشته باشد. رایج ترین آنها تعویض روغن موتور، جدا کردن چرخ و تعویض لاستیک پنچر است. برای رسیدن به هر قطعه ای در زیرشاسی باید ماشین را بلند کنید.

 

برخی از تعمیرگاه های مشکوک ممکن است هنگام انجام کارهای تعمیر خودرو شما کلاهبرداری کنند. آنها ممکن است فقط بدون تخلیه روغن کثیف، از محصولات درجه دو استفاده کنند و برای برخی قطعات هزینه بیشتری دریافت کنند. اگر کمی کار مکانیکی همراه با بالا بردن ماشین را می دانید، می توانید هزینه زیادی را ذخیره کنید.

 

دانستن نحوه استفاده از جک خودرو می تواند در شرایط اضطراری، زمانی که کمک خارجی در دسترس نیست، شما را نجات دهد. با این حال، هرگز سعی نکنید لاستیک پنچری را در بزرگراه تعویض کنید. این کار برای شما و سایر رانندگان خطرناک است. کار درست این است که با خدمات جاده ای تماس بگیرید. اگر این امکان وجود ندارد، باید با آویزان کردن چیزی سفید (تکه ای پارچه یا کاغذ) از پنجره سمت راننده، توجه پلیس بزرگراه را جلب کنید.

 

هرگز سعی نکنید لاستیک پنچری را تعویض کنید یا کاری دیگری را با جک زدن خودرو در شیب تپه انجام دهید. اگر حرکت به سمت پایین خطر نابودی کامل لاستیک را به همراه دارد، باید ماشین را در نزدیکی لبه خیابان پارک کنید. برای جلوگیری از غلتیدن خودرو به سمت پایین، چرخ ها را به سمت لبه خیابان بچرخانید و چرخ های پایین تر را قفل کنید.

 

نحوه بالا بردن خودرو با جک

اصول قرار دادن جک در زیر خودرو

 

نحوه جک زدن ایمن خودرو: دستورالعمل های گام به گام را دنبال کنید

بالا بردن یک وسیله نقلیه با جک ساده است، اما این فرایند نیاز به احتیاط کامل دارد. هنگام انجام این کار پر زحمت، ایمنی باید اولویت باشد. این راهنمای دقیق نحوه جک زدن ایمن و مؤثر خودرو را آموزش می دهد.

 

ابزارهایی که نیاز دارید

برای انجام هرگونه تعمیر یا نگهداری خودرو، به ابزارهای مناسب نیاز خواهید داشت. قبل از شروع فرایند، مطمئن شوید که این موارد را در دسترس دارید:

 

• جک

• پایه های جک (برای ایمنی و ثبات بیشتر)

• چند قطعه بلوک چوبی، که می توانند مشابه پایه های جک عمل کنند

• بلوک های بتنی یا چیز مشابه/چاک ها

• چراغ هایی مانند چراغ های LED بی سیم (اگر مکان نور کافی ندارد)

• دستکش های کار

• دفترچه راهنمای مالک

 

نحوه بالا بردن ماشین: مراحلی که باید دنبال کنید

اگر می خواهید بالا بردن ماشین بدون مشکل انجام شود، دقیقا همانطور که در مراحل زیر ذکر شده عمل کنید. مگر اینکه مطمئن هستید که باعث حادثه نخواهد شد، سعی نکنید بداهه نویسی کنید.

 

ماشین را به درستی پارک کنید.

اولین کاری که باید انجام دهید این است که ماشین را روی یک زمین صاف ساخته شده از آسفالت یا بتن پارک کنید. یک سطح ناهموار ممکن است باعث تغییر موقعیت یا کج شدن جک شود و منجر به آسیب جدی شود. اگر گاراژ دارید، برای انجام این کار یک منطقه هموار را انتخاب کنید.

 

ترمز پارکینگ را فعال کنید و دنده را در حالت "پارک" قرار دهید. در صورت گیربکس دستی، آن را روی دنده "اول" تنظیم کنید. سوئیچ را خاموش کنید و کلید سوئیچ را بیرون بکشید.

 

چاک را قرار دهید.

چاک یک گوه ساخته شده از مواد قوی است. یک چاک چرخ از غلتیدن غیرمنتظره چرخ ها جلوگیری می کند. کف آن برای داشتن کشش بهتر و چسبیدن محکم به زمین، با لاستیک پوشیده شده است.

 

شما باید چاک را پشت چرخ هایی که در مقابل چرخ هایی که جک را قرار می دهید قرار دهید. به عنوان مثال، اگر می خواهید چرخ چپ را بالا ببرید، چرخ عقب راست باید چاک شود. هنگام بلند کردن سمت چپ ماشین، از دو چاک در مقابل چرخ های جلو و عقب راست استفاده کنید.

 

جک کف را آماده کنید.

این قسمت از نحوه بالا بردن ماشین شامل آماده کردن جک کف برای کار است. شیر تخلیه فشار جک باید بسته باشد. اگر باز است، باید با چرخاندن اهرم جک به سمت راست آن را ببندید. همچنین بررسی کنید که آیا نشتی مایع یا هر قسمت آسیب دیده ای وجود دارد. شما هرگز نباید از جکی که هرگونه نشانه خرابی را نشان می دهد استفاده کنید.

 

یک جک کف هیدرولیک ابزار مناسبی برای بلند کردن یک وسیله نقلیه است. برخی ممکن است وسوسه شوند که به جای هزینه کردن برای جک دیگر، از جک اضطراری ماشین استفاده کنند. این کار را نکنید. جک اضطراری در زمانی که گزینه دیگری وجود ندارد، لاستیک های پنچر را تعویض می کند. یک جک کف قوی تر، پایدارتر است و می تواند وزن بیشتری را تحمل کند.

 

نقاط امن جک را علامت بزنید.

نقطه ای را مشخص کنید که جک را در آنجا قرار خواهید داد. این نقطه باید در قسمتی از خودرو باشد که می خواهید آن را بالا ببرید.

 

احتمالاً خودروها دارای مناطقی انتخاب شده هستند که می توانید جک را در آنجا قرار دهید. جکی که بر روی این نقاط قرار گرفته است، اطمینان می دهد که می تواند وزن کل خودرو را بدون شکستن تحمل کند.

 

برخی مکان ها هستند که هرگز نباید جک را در آنجا قرار دهید، مانند زیر پنل بدنه. قرار دادن آن در مکان اشتباه می تواند منجر به یک حادثه خطرناک برای زندگی شود.

 

جک را زیر خودرو قرار دهید.

جک را کجا زیر خودرو قرار دهید؟ این نکته مهم است زیرا در صورت قرارگیری اشتباه، ممکن است نتوانند برای مدت طولانی وزن را تحمل کنند. برای بالا بردن چرخ جلو یا عقب، آن را درست پشت یا جلوی چرخ قرار دهید. وقتی می خواهید کل قسمت جلو یا عقب را بالا ببرید، آن را جایی در وسط بین دو چرخ قرار دهید.

 

برخی از خودروها دارای نقاط اختصاصی برای قرار دادن جک هستند. باید یکی در نزدیکی هر چرخ و یک نقطه اضافی دیگر بین چرخ های جلو و عقب وجود داشته باشد. اگر نمی توانید آن ها را پیدا کنید، به دفترچه راهنما مراجعه کنید. این نقاط احتمالاً با یک فلش کوچک مشخص شده اند.

 

اگر هیچ کدام وجود ندارد، نقطه میانی را روی زیرشاسی محاسبه کنید و جک را در زیر آن نقطه قرار دهید. برخی از اجزای غیرساختاری مانند فرمان، رادیاتور و سینی روغن وجود دارند که هرگز نباید جک را روی آن ها قرار دهید.

 

دیفرانسیل عقب در برخی خودروها به اندازه کافی قوی است که بتوان از آن به عنوان نقطه جک استفاده کرد. اما باید دفترچه راهنما را بررسی کنید تا مطمئن شوید.

 

نحوه بالا بردن ماشین با جک

راهنمای استفاده از جک در خودرو

 

موقعیت جک را تنظیم کنید.

پس از قرار دادن جک در مکان مناسب، مرحله بعدی تنظیم موقعیت آن است زیرا ممکن است زاویه ماشین پس از بلند شدن تغییر کند. تنظیم مجدد موقعیت، اطمینان حاصل می کند که جک از روی آن لیز نخورد.

 

وسیله نقلیه را بالا ببرید.

پس از انجام تمام مراحل آماده سازی نحوه بالا بردن ماشین، این مرحله ای است که در نهایت ماشین را بلند خواهید کرد. این کار را با فشار دادن دسته جک به پایین و کشیدن سریع آن به بالا انجام دهید.

 

تا زمانی که وسیله نقلیه به ارتفاع دلخواه برسد، به فشار دادن و کشیدن دسته ادامه دهید. پس از انجام این کار، از نزدیک تماشا کنید تا ببینید آیا وسیله نقلیه پایدار است یا خیر. جک باید دقیقاً روی نقطه تعیین شده خود بماند. اگر نیاز به تنظیم مجدد دارد، وسیله نقلیه را با آزاد کردن شیر جک پایین بیاورید و سپس پس از تغییر موقعیت دوباره آن را بلند کنید.

 

پایه جک را قرار دهید.

اکنون زمان قرار دادن پایه جک (یک یا چند مورد، حسب نیاز) زیر وسیله نقلیه است. استند (پایه) را نزدیک جک قرار دهید تا بتواند به طور ایمن وسیله نقلیه را نگه دارد. قرارگیری آن باید زیر قسمت امن ذکر شده در بالا باشد. هنگام بلند کردن هر دو انتهای چرخ ها، باید استندها را در دو طرف قرار دهید.

 

سپس می توانید جک را بردارید. فقط شیر تخلیه آن را باز کنید و تا زمانی که ماشین به استند برخورد کند، آن را پایین بیاورید. بگذارید روی استند استراحت کند در حالی که می توانید جک را بردارید. با این حال، اگر نیازی به استفاده از جک برای کار دیگری ندارید، آن را برای ایمنی بیشتر زیر وسیله نقلیه بگذارید.

 

جک را بردارید.

آخرین مرحله مربوط به برداشتن جک پس از اتمام کار تعمیر و نگهداری است. باید اهرم جک را فشار داده و بکشید تا ماشین چند اینچی بالا بیاید تا پایه های جک جدا شود. پس از آن، دریچه آزادسازی جک را با سرعت کم باز کنید تا خودرو به سمت زمین پایین بیاید. سپس جک را با دقت بیرون بکشید.

 

به این صورت است که وقتی نیاز به تعمیر و نگهداری یا معاینه دارید، خودرو را با خیال راحت بالا ببرید. پس از انجام کار و خارج کردن جک با خیال راحت، می توانید به رانندگی با خودرو برگردید.

 

گردآوری: بخش خودرو بیتوته

 

منبع خبر "بیتوته" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.