انتظارات مرزی فعالان صنعت ساختمان

دنیای اقتصاد سه شنبه 20 شهریور 1403 - 00:05
اتاق تعاون ایران پنجاه‌‌‌ و نهمین گزارش طرح شامخ مدیران خرید بخش ساختمان مربوط به مرداد 1403 را منتشر کرد؛ شامخ کل ساختمان تعدیل‌نشده فصلی برای مرداد ماه برابر 48.4 واحد اعلام شد. سطح 50 واحد، معیار سنجش رکود و رونق برای این شاخص است؛ بنابراین همچنان بخش ساختمان در وضعیت رکود قرار دارد؛ اما میزان این شاخص نسبت به تیر ماه بهبود پیدا کرده است. بنابراین انتشار داده شامخ صنعت ساختمان برای مرداد ماه اگرچه موید استمرار رکود در بخش ساختمان‌‌‌سازی بود؛ اما کاهش این رکود، گمانه‌‌‌زنی‌‌‌هایی را نسبت به بهبود وضعیت در میان‌مدت و بلندمدت ایجاد کرد. «دنیای‌اقتصاد» در روزهای آینده در گزارشی کامل به بررسی داده شامخ ساختمان‌‌‌سازی کشور برای مرداد ماه، دلایل کاهش رکود در این صنعت و سناریوهای پیش‌‌‌رو برای آن در ماه‌‌‌های پیش‌‌‌رو می‌‌‌پردازد.

در عین حال شاخص تعدیل شده کل ساختمان برای مرداد ماه نیز برابر ۴۷.۶۷ واحد اعلام شد. تعدیل فصلی یا فصل‌‌‌زدایی یک روش آماری برای حذف مولفه فصلی یک سری زمانی است و معمولا زمانی انجام می‌شود که بخواهیم روند و انحرافات چرخه‌‌‌ای از روند یک سری زمانی را مستقل از مولفه‌‌‌های فصلی آن تحلیل کنیم. مولفه فصلی بخشی از یک سری زمانی است که در آن داده‌‌‌ها تغییرات منظم و قابل پیش‌بینی را که منطبق بر فواصل زمانی تقویمی منظم و دارای الگوی تکراری است، تجربه می‌کنند. به عنوان مثال تقاضا در ماه اسفند به طور معمول افزایش می‌‌‌یابد و در ماه فروردین کاهش می‌‌‌یابد. به عنوان یک مثال دیگر مصرف گاز طبیعی در تابستان کمتر و در زمستان بیشتر از سایر فصول است. غیر از الگوی فصلی یک سری زمانی می‌تواند شامل مولفه‌های دیگری مانند روند، سیکل‌ها و یا جز اخلال نیز باشد که می‌توان آنها را نیز توسط روش‌های مربوطه از سری مورد نظر استخراج کرد.

منبع خبر "دنیای اقتصاد" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.