همه چیز درباره زمان مناسب برای آزمایش خون بارداری

بیتوته سه شنبه 20 شهریور 1403 - 04:58

همه چیز درباره زمان مناسب برای آزمایش خون بارداری



زمان مناسب آزمایش خون بارداری, بهترین زمان برای تست بارداری

چه زمانی آزمایش خون بارداری بدهیم

 

آزمایش‌های بارداری به دنبال یک هورمون خاص به نام گنادوتروپین کوریونی انسانی (HCG) هستند که فقط در بدن فرد در دوران بارداری تولید می‌شود. این آزمایش‌ها می‌توانند از طریق ادرار یا خون شما به دنبال HCG بگردند. آزمایش‌های بارداری خانگی که از ادرار شما استفاده می‌کنند، رایج‌ترین نوع هستند. در صورت استفاده صحیح، آزمایش‌های بارداری خانگی 99% دقیق هستند.

 

زمان مناسب آزمایش خون بارداری, بهترین زمان برای تست بارداری

آزمایش بارداری یک روش برای تعیین بارداری است

 

تست بارداری چیست؟

آزمایش بارداری یک روش برای تعیین بارداری است. اگر آزمایش بارداری شما مثبت باشد، به معنای بارداری است. اگر آزمایش منفی باشد، به معنای عدم بارداری است. آزمایش‌های بارداری با تشخیص گنادوتروپین کوریونی انسانی (HCG)، هورمونی که بدن شما در دوران بارداری تولید می‌کند، کار می‌کنند.

 

از همان ابتدای بارداری، بدن شما شروع به تغییر برای حمایت از سلول‌هایی می‌کند که به جنین شما تبدیل می‌شوند. یکی از چیزهایی که خیلی سریع اتفاق می‌افتد، تولید HCG است. اگر باردار باشید، بدن شما شروع به تولید بیشتر HCG می‌کند. سطح HCG شما پس از لانه‌گزینی تخمک بارور شده در رحم شما (حدود شش تا ده روز پس از لقاح) شروع به افزایش می‌کند.

 

دو نوع اصلی آزمایش بارداری وجود دارد، آزمایش ادرار و آزمایش خون. اغلب، شما در خانه با یک تست بارداری خانگی، آزمایش ادرار انجام می‌دهید. این نوع آزمایش بدون نسخه (شما نیازی به نسخه از ارائه دهنده مراقبت بهداشتی خود ندارید) و در طیف وسیعی از قیمت‌ها در دسترس است. آزمایش‌های خون برای بررسی بارداری در مطب ارائه دهنده مراقبت بهداشتی شما انجام می‌شود و شامل دادن نمونه خون شما است. راه دیگر برای تأیید بارداری استفاده از سونوگرافی است. ارائه دهنده شما در مطب خود سونوگرافی انجام می‌دهد.

 

دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است آزمایش بارداری انجام دهید. ممکن است در تلاش برای باردار شدن باشید و امیدوار به نتیجه مثبت باشید. ممکن است مشکلی با کنترل بارداری خود داشته باشید. حتی ممکن است در حال انجام یک روش پزشکی یا شروع یک داروی جدید باشید که ممکن است توسط بارداری پیچیده شود. صرف نظر از دلیل، اگر هر گونه سوالی در مورد نتایج آزمایش خود دارید، بهترین کار این است که با ارائه دهنده مراقبت بهداشتی خود تماس بگیرید.

 

چه سطح هورمونی برای آزمایش بارداری بررسی می شود؟

آزمایش‌های بارداری به دنبال افزایش سطح HCG هستند. سطح HCG به سرعت افزایش می‌یابد، در چند روز اول بارداری هر چند روز یک بار دو برابر می‌شود. جفت HCG را تولید می‌کند. فقط افراد باردار جفت دارند که اندکی پس از اتصال تخمک بارور شده به دیواره رحم شما ایجاد می‌شود.

 

زمان مناسب آزمایش خون بارداری, بهترین زمان برای تست بارداری

آزمایش‌های بارداری به دنبال افزایش سطح HCG هستند

 

چه زمانی باید آزمایش بارداری انجام دهم؟

به طور کلی، بهترین زمان، زمانی است که اولین ادرار صبحگاهی خود را دارید. با این حال، برخی از آزمایش‌های بارداری به اندازه کافی حساس هستند که می‌توانند HCG را بدون توجه به زمان روز آزمایش تشخیص دهند. در صورت امکان، سعی کنید قبل از انجام آزمایش، سه ساعت صبر کنید تا از آخرین ادرار شما گذشته باشد. همچنین می‌توانید دو آزمایش بارداری انجام دهید تا تأیید کنید که همان نتیجه را دریافت می‌کنید.

 

آزمایش‌های بارداری چگونه کار می‌کنند؟

هنگامی که آزمایش بارداری انجام می‌دهید، به دنبال میزان گنادوتروپین کوریونی انسانی (HCG) در بدن خود هستید. می‌توانید HCG را در ادرار یا خون خود پیدا کنید. HCG برای تجمع در بدن شما زمان نیاز دارد. هر روز در اوایل بارداری، بدن شما HCG بیشتری تولید می‌کند. با گذشت هفته‌ها، HCG بیشتری در بدن خود خواهید داشت که این احتمال را افزایش می‌دهد که آزمایش بارداری مثبت نشان داده شود. این بدان معنی است که اگر خیلی زود آزمایش کنید، منفی خواهد شد.

 

تست های بارداری با واکنش به میزان HCG در ادرار یا خون شما کار می‌کنند. در آزمایش ادرار، یک تکه کاغذ واکنش‌دهنده HCG را تشخیص می‌دهد. این تست ممکن است یک علامت مثبت، دو خط عمودی یا حتی کلمه "باردار" را نشان دهد. تست های مختلف نتایج مثبت را به روش‌های منحصر به فرد نشان می‌دهند. دستورالعملی که همراه با تست است را بخوانید تا بدانید نتیجه مثبت چگونه خواهد بود. به عنوان مثال، اکثر تست ها یک پنجره کنترل دارند که ابتدا ظاهر می‌شود. دیدن یک نماد در این پنجره به شما اطلاع می‌دهد که آزمایش کار می‌کند. به خاطر داشته باشید که برندهای مختلف تست ها زمان‌های مختلفی برای نشان دادن نتیجه نیاز دارند.

 

اگر آزمایش خون انجام دهید، ارائه دهنده شما نمونه‌ای از خون شما را گرفته و آن را به آزمایشگاه می‌فرستد. آزمایشگاه میزان HCG را در خون شما تعیین می‌کند. ارائه دهنده شما با نتایج با شما تماس خواهد گرفت.

 

زمان مناسب آزمایش خون بارداری, بهترین زمان برای تست بارداری

دو نوع اصلی آزمایش بارداری وجود دارد، آزمایش ادرار و آزمایش خون

 

انواع مختلف آزمایش‌های بارداری

دو نوع اصلی آزمایش بارداری وجود دارد: آزمایش ادرار و آزمایش خون.

آزمایش‌های ادرار معمولاً در خانه انجام می‌شوند (اگرچه می‌توانید آزمایش ادرار را در مطب پزشک خود انجام دهید) در حالی که ارائه دهنده شما آزمایش خون را انجام می‌دهد.

 

آزمایش بارداری خانگی 

آزمایش خانگی از ادرار شما برای جستجوی HCG استفاده می‌کند. آن‌ها حاوی نوارهای خاصی هستند که HCG را تشخیص می‌دهند. اکثر آزمایش‌های بارداری خانگی در صورت استفاده صحیح حدود 99% موثر هستند. این تقریباً همان نرخ دقت آزمایش‌های بارداری انجام شده در مطب پزشک شما است. این آزمایش‌ها در اکثر داروخانه‌ها یا فروشگاه‌های مواد غذایی موجود هستند. استفاده از آن‌ها آسان و ارزان است. مهم است که قبل از انجام آن‌ها دستورالعمل‌های موجود در این آزمایش‌ها را بخوانید.

 

سه روش برای انجام آزمایش بارداری خانگی وجود دارد:

1. در یک فنجان تمیز ادرار کنید. سپس یک تا چند قطره ادرار خود را روی یک نوار شیمیایی قرار دهید.

2. نوار آزمایش بارداری را در جریان ادرار خود قرار دهید در حالی که ادرار می‌کنید.

3. در یک فنجان تمیز ادرار کنید و سپس نوار آزمایش را در ادرار قرار دهید در حالی که هنوز در فنجان است.

4. برای بسیاری از این آزمایش‌ها، HCG را می‌توان حدود 10 روز پس از لقاح در ادرار شما تشخیص داد. با این حال، انجام آن پس از اینکه پریود خود را از دست دادید، احتمال دریافت نتیجه منفی کاذب را کاهش می‌دهد. یک پریود از دست رفته معمولاً حدود 14 روز پس از لقاح اتفاق می‌افتد.

 

چند چیز وجود دارد که هنگام انجام آزمایش بارداری خانگی باید در نظر داشته باشید، از جمله:

• اگر می‌توانید از اولین ادرار صبحگاهی خود استفاده کنید. این زمانی از روز است که سطح HCG شما بیشترین غلظت و به راحتی قابل تشخیص خواهد بود. اگر در زمان دیگری از روز این کار را انجام می‌دهید، سعی کنید مطمئن شوید که ادرار شما حداقل سه ساعت در مثانه شما بوده است.

• قبل از انجام آزمایش بارداری، مقدار زیادی مایعات ننوشید. این می‌تواند سطح HCG شما را رقیق کند (نازک کند).

• تاریخ انقضا روی بسته را بررسی کنید.

• قبل از شروع آزمایش، دستورالعملی که همراه با آزمایش است را به طور کامل بخوانید و هر مرحله را دقیقاً دنبال کنید.

 

آزمایش خون

نوع دیگری از آزمایش بارداری، آزمایش خون است. آزمایش‌های خون به ندرت انجام می‌شوند زیرا گران هستند و تمایل دارند نتیجه مشابه آزمایش ادرار داشته باشند. این نوع آزمایش بارداری با استفاده از یک نمونه کوچک خون از یک رگ در بازوی شما انجام می‌شود. این آزمایش خون نه تنها تشخیص می‌دهد که آیا هورمون بارداری در بدن شما وجود دارد، بلکه می‌تواند میزان این هورمون را نیز تعیین کند. این زمانی مفید است که ارائه دهنده شما نیاز به دانستن مقدار دقیق HCG در خون شما داشته باشد، نه فقط اینکه آیا HCG در خون شما وجود دارد.

 

آزمایش خون برای بارداری ممکن است در شرایط خاص انجام شود، مانند افرادی که در حال درمان ناباروری هستند یا زمانی که ارائه دهنده مراقبت بهداشتی فکر می‌کند ممکن است مشکلی وجود داشته باشد.

 

این آزمایش‌های خون کمی حساس‌تر از آزمایش‌های ادرار هستند زیرا می‌توانند سطوح بسیار کمی از HCG را تشخیص دهند. این بدان معنی است که آن‌ها می‌توانند در اوایل بارداری  (در عرض هفت تا ده روز پس از لقاح ) پاسخ دقیق‌تری ارائه دهند. برای این آزمایش، نمونه خون شما در مطب ارائه دهنده شما یا بیمارستان گرفته می‌شود و سپس برای تجزیه به آزمایشگاه فرستاده می‌شود. نتایج ممکن است چند ساعت تا دو روز طول بکشد.

 

پزشک شما همچنین ممکن است انتخاب کند که از آزمایش خون برای مقایسه سطوح HCG در دوران بارداری استفاده کند. سطوح HCG شما معمولاً در چند هفته اول بارداری تقریباً هر دو روز یک بار دو برابر می‌شود. اگر سطوح افزایش نیابد، ممکن است نشان دهنده مشکلی در بارداری باشد. سطوح بسیار بالای HCG ممکن است به این معنی باشد که شما دوقلو حمل می‌کنید یا مشکلی در بارداری وجود دارد. 

 

زمان مناسب آزمایش خون بارداری, بهترین زمان برای تست بارداری

زمان‌بندی آزمایش خون بارداری نقش بسیار مهمی در دقت نتیجه دارد

 

آیا همه روش‌های آزمایش بارداری خانگی یکسان هستند؟

اکثر برندهای آزمایش‌های بارداری خانگی قابل اعتماد هستند. اگرچه روش دقیق  آزمایش‌های بارداری مختلف می‌تواند از یک نوع به نوع دیگر متفاوت باشد، همه آن‌ها به دنبال HCG در بدن شما هستند. اگر از یک آزمایش خانگی استفاده می‌کنید، اکثر آن‌ها همان نتیجه را به شما می‌دهند. تفاوت آزمایش‌های خانگی شما حساسیت آزمایش خواهد بود. برخی ممکن است نسبت به دیگران حساس‌تر باشند و نتیجه مثبت (تشخیص HCG در ادرار شما) زودتر از دیگران تولید کنند. برای دقیق‌ترین خواندن، همچنان توصیه می‌شود تا زمانی که پریود خود را از دست داده‌اید صبر کنید. در آن زمان، همه آزمایش‌ها باید دقیق باشند.

 

آیا کاری وجود دارد که نباید قبل از آزمایش بارداری انجام دهید؟

اکثر آزمایش‌های بارداری از شما نمی خواهند که از فعالیت‌ها خودداری کنید یا سبک زندگی خود را تغییر دهید. تنها دارویی که ممکن است با نتایج شما تداخل داشته باشد، داروی باروری حاوی HCG است. در اینجا چند نکته مفید وجود دارد که باید برای بهترین نتایج دنبال کنید:

• قبل از انجام هر کاری، دستورالعمل‌ها را با دقت بخوانید.

• تا زمانی که پریود خود را از دست ندهید، صبر کنید تا آزمایش کنید.

• از اولین ادرار خود یا ادرار از مثانه پر استفاده کنید. نوشیدن آب قبل از آزمایش شما برای ادرار کردن ممکن است نتایج شما را تحت تأثیر قرار دهد.

 

چقدر طول می‌کشد تا نتایج آزمایش بارداری را دریافت کنید؟

هر آزمایش بارداری خانگی متفاوت است. دستورالعمل را با دقت بخوانید. این به شما خواهد گفت که چند دقیقه برای نتیجه خود صبر کنید. در اکثر موارد، می‌توانید انتظار داشته باشید که سه دقیقه برای نتیجه خود صبر کنید. به خاطر داشته باشید که اگر برای بررسی نتیجه خود خیلی صبر کنید، ممکن است نادرست باشد.

 

حتی یک خط کمرنگ روی آزمایش بارداری می‌تواند به معنای بارداری شما باشد. آزمایش شما همچنین دارای یک پنجره کنترل خواهد بود که نشان می‌دهد آزمایش را به درستی انجام داده‌اید. دستورالعمل همراه با آزمایش شما همه این موارد را شرح خواهد داد. اگر پس از چند آزمایش سوالی دارید یا از نتیجه خود مطمئن نیستید، لطفاً با ارائه دهنده مراقبت بهداشتی خود تماس بگیرید.

 

یک خط کمرنگ با خط تبخیر متفاوت است. خط تبخیر ممکن است ظاهر شود اگر برای بررسی نتایج خود خیلی صبر کنید، به این معنی که ادرار شما خشک است. اکثر آزمایش‌ها از شما می‌خواهند که نتایج خود را قبل از 10 دقیقه بخوانید. این تضمین می‌کند که ادرار خشک نشود و خط تبخیر دریافت نکنید.

 

آزمایش بارداری چقدر زود مثبت می‌شود؟

این بستگی به نوع آزمایشی که استفاده می‌کنید دارد. برخی از آزمایش‌های بارداری خانگی ممکن است بتوانند بارداری را قبل از اینکه پریود خود را از دست دهید تشخیص دهند. با این حال، اگر می‌خواهید دقیق‌ترین نتیجه را داشته باشید، بهتر است تا زمانی که پریود خود را از دست داده‌اید صبر کنید.

 

زمان مناسب آزمایش خون بارداری, بهترین زمان برای تست بارداری

زمان صحیح آزمایش خون برای تشخیص بارداری

 

سوالات متداول آزمایش‌ بارداری

1. آزمایش‌های بارداری چقدر دقیق هستند؟

آزمایش‌های بارداری حدود 99% دقیق هستند زمانی که از آن‌ها به درستی استفاده کنید.

 

2. نتایج کاذب در آزمایش‌های بارداری چقدر رایج هستند؟ 

نتایج کاذب (چه منفی کاذب و چه مثبت کاذب) عمدتاً به دلیل استفاده نادرست از آزمایش اتفاق می‌افتد. دلیل اصلی منفی کاذب، آزمایش خیلی زود است. همچنین ممکن است اگر از یک آزمایش خانگی به درستی استفاده نکنید، مانند استفاده بیش از حد یا خیلی کم ادرار، نتیجه منفی کاذب دریافت کنید. برای اطمینان از دریافت نتیجه دقیق، مهم است که دستورالعمل‌های موجود در کیت آزمایش خود را دنبال کنید.

 

3. چه نوع آزمایش بارداری بارداری را ابتدا تأیید می‌کند؟ 

آزمایش خون بارداری را ابتدا تأیید می‌کند زیرا می‌تواند مقدار کمتری از HCG را نسبت به آزمایشی که از ادرار شما استفاده می‌کند تشخیص دهد.

 

4. آیا دارویی وجود دارد که می‌تواند نتیجه آزمایش بارداری من را تغییر دهد؟

در بیشتر موارد، داروها نتایج آزمایش بارداری شما را تغییر نمی‌دهند. آنتی‌بیوتیک‌ها، مسکن‌ها و الکل بر نتایج آزمایش شما تأثیر نمی‌گذارند. با این حال، داروهای باروری یک استثنا هستند. این داروها ممکن است گاهی اوقات باعث مثبت کاذب در آزمایش بارداری شما شوند. اگر در حال مصرف داروهای باروری هستید، برای اطمینان از دقیق بودن نتایج خود، با ارائه دهنده مراقبت بهداشتی خود تماس بگیرید.

 

سخن پایانی

همانطور که دیدیم، زمان‌بندی آزمایش خون بارداری نقش بسیار مهمی در دقت نتیجه دارد. انجام آزمایش در زمان مناسب نه تنها به شما اطمینان خاطر می‌دهد، بلکه به پزشک شما کمک می‌کند تا مراقبت‌های بارداری را به بهترین شکل آغاز کند. پس توصیه می‌کنیم که با توجه به علائم خود و تاریخچه قاعدگی، با پزشک خود مشورت کنید تا بهترین زمان برای انجام آزمایش را مشخص کند. به یاد داشته باشید، یک بارداری سالم با برنامه‌ریزی دقیق و مراقبت‌های به موقع آغاز می‌شود.

 

گردآوری:بخش بارداری و زایمان بیتوته 

 

منبع خبر "بیتوته" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.