واگذاری بررسی صلاحیت نخبگی افراد معلول به بهزیستی

صدا و سیما سه شنبه 20 شهریور 1403 - 14:32

واگذاری بررسی صلاحیت نخبگی افراد دارای معلولیت به بهزیستی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ عبدالله کرم زاده با اعلام این خبر گفت: شناسایی نخبگان دارای معلولیت از اواخر سال ۱۴۰۲ در دستور کار قرار گرفت که تا کنون، حدود یک صد نفر از افراد دارای معلولیت در بنیاد ملی نخبگان کشور عضو شده اند.
کرم زاده افزود: در گام نخست شاخص‌های مربوطه در بخش‌های فرهنگی، ورزشی و علمی تدوین و برای شناسایی مشمولان به مراکز بهزیستی سراسر کشور ابلاغ شد. 
وی گفت: این شاخص‌ها در بخش ورزشی شامل: مقامات نخست کشوری، نفرات اول تا سوم مسابقات آسیایی و پارالمپیک است. در حوزه علمی، رتبه‌های یک تا صد کنکور سراسری، یک تا ۲۰ ارشد و یک تا ۱۰ مقطع دکتری و مقامات برتر در جشنواره‌های معتبر فرهنگی و هنری مانند خوارزمی در برمی گیرد.
رئیس مرکز برنامه ریزی و فناوری اطلاعات سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه تاکنون چهار هزار و ۳۱۱ نفر از سراسر کشور شناسایی شده اند افزود: تقریبا ۳۸۰ نفر از این افراد دانشجوی پزشکی و مقطع دکترا هستند. 
کرم زاده گفت: البته ظرفیت‌های کشور بیش از این تعداد است و امیدواریم بانک اطلاعاتی نخبگان توانخواه روز به روز تکمیل‌تر شود. 
وی افزود: این شناسایی را مراکز بهزیستی در سراسر کشور انجام داده اند که در نظر داریم برای شناسایی افراد بیشتر فراخوانی عمومی صادر شود تا همه افراد دارای معلولیت بتوانند در سامانه‌هایی که برای این منظور در نظر گرفته می‌شود، ثبت نام کنند. 
عبدالله کرم زاده گفت: قرار است بسته‌های متنوع حمایتی براساس توانمندی‌های این افراد تهیه کنیم. به عنوان نمونه کمک هزینه خرید رایانه برای نخبگان علمی و خرید ویلچر برقی در صورت تشخیص کارشناسان بهزیستی در شرایطی که به سلامتی فرد توانخواه آسیب نمی‌رسد تا با اولویت به این افراد واگذار می‌شود. 
رئیس مرکز برنامه ریزی و فناوری اطلاعات سازمان بهزیستی کشور افزود: در حوزه فرهنگی سفر‌های زیارتی و سیاحتی به صورت ماهانه برای این نخبگان هم از برنامه‌های باشگاه در نظر گرفته شده است.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.