به گزارش رکنا، وی با تاکید بر اینکه متاسفانه عدم رعایت قانون تبدیل به یک رویه شده است گفت: قانونگذار موضوعی را تصویب میکند و به جای رعایت قانون، از روشهای جایگزین و توجیهات استفاده میشود توجیهاتی از این قبیل که میگویند مبلغ در حساب فی مابین لحاظ میشود و هیچگاه نیز این اتفاق نمیافتد همانطور که مشاهده کردهایم برای واریز مبلغ پیش پرداخت واگنهای جدید بیش از ٧ سال کار به عقب افتاد و اگر فقط همان عوارض ماده ۱۲ را به شرکت مترو پرداخت میکردند میتوانستیم خیلی پیشتر اقدام به خرید واگنها کنیم.
تشکری هاشمی در خصوص بودجه اورهال مترو گفت: شورای شهر تهران تلاش میکند تا در بودجه هر ساله خود مبلغ اورهال و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی را افزایش دهد و در بودجه امسال نیز اعلام شد مبلغ اورهال باید به صورت یک دوازدهم به شرکت بهرهبرداری مترو پرداخت شود اما همانند روال سالهای گذشته این موضوع انجام نگرفت.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در بررسی کنترل پروژه متوجه شدیم که از ۸۰۰۰ میلیارد تومانی که برای تعمیرات اساسی تجهیزات مترو تخصیص داده شده بود، حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان به شرکت مترو پرداخت شده این یعنی تنها در حدود ١٥ درصد مبلغ اورهال داده شده انتظار من از شرکت بهرهبرداری مترو و معاون مالی این است که اولویتهای مورد نظر را در نظر بگیرند و با توجه به اهمیت موضوع کاری جهادی انجام دهند.
وی در خصوص بحث تبلیغات در شرکت بهرهبرداری مترو تهران تصریح کرد: مطابق با مصوبه شورای شهر تهران تبلیغات شرکت مترو به سازمان زیباسازی واگذار شده و بر اساس آن ۱۰ درصد از مبلغ باید به سازمان زیباسازی داده میشد و مابقی برای کمک به هزینه های شرکت بهرهبرداری پرداخت میشد اما شاهد این هستیم که برخلاف مصوبه شورای شهر تهران تبلیغات شرکت بهرهبرداری به موسسه همشهری داده شده موسسه همشهری نیز تنها ٤ الی ٥ درصد از مبلغ پیش بینی درآمد تبلیغات را به شرکت بهرهبرداری مترو برگردانده یعنی در اینجا هم قراردادی غیرقانونی منعقد شده و هم مبلغی که حق شرکت بهرهبرداری بوده توسط همشهری پرداخت نشده است.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به احداث خط مترو پرند و هشتگرد تصریح کرد : در سالهای نه چندان دور برای مدیرانی که بودجه شهرداری تهران را خارج از شهر هزینه کرده بودند پرونده قضایی تشکیل شد اما اکنون شاهد این هستیم که برای هشتگرد و پرند که هیچ ارتباطی به شهرداری تهران ندارند و از لحاظ مالی و حقوق تعیین تکلیف نشدهاند هزینه میشود که این موضوع جای تعجب دارد.
تشکری هاشمی درباره استخدام راهبر گفت: نمیتوانیم راهبران را زمانی که واگن های جدید به روی خط مترو رسید استخدام کنیم بلکه راهبران باید از قبل آموزش ببینند و مهارتهای لازم را کسب کنند و سپس وارد قطار شوند.
وی با اشاره به اهمیت کنترل ترافیک اول مهر گفت: در حالی که هنوز سال تحصیلی جدید آغاز نشده شاهد این هستیم که ترافیک تهران را بلعیده و شهر به صورت کامل قفل شده است در چنین شرایطی آمادگی مترو تهران بسیار اهمیت دارد و باید تا پیش از آغاز سال تحصیلی جدید مترو تهران نسبت به تجهیز ناوگان خود اقدام کند.