وزارت دادگستری آمریکا در دادگاه: گوگل بر بازار فناوری‌های تبلیغاتی «انحصار سه‌گانه» دارد

دیجیاتو سه شنبه 20 شهریور 1403 - 17:31
وزارت دادگستری آمریکا ادعا می‌کند که گوگل در سه بازار مختلف مرتبط با تبلیغات آنلاین انحصار دارد. The post وزارت دادگستری آمریکا در دادگاه: گوگل بر بازار فناوری‌های تبلیغاتی «انحصار سه‌گانه» دارد appeared first on دیجیاتو.

دادگاه ضدانحصار جدید گوگل در زمینه فناوری تبلیغات آنلاین روز دوشنبه آغاز شد. در روز اول این دادگاه وزارت دادگستری آمریکا ادعا کرد که گوگل در سه بازار مختلف مرتبط با تبلیغات آنلاین انحصار دارد و به همین دلیل این غول فناوری را به انحصارطلبی سه‌گانه متهم کرد. بااین‌حال دو طرف این دعوای حقوقی، گوگل و وزارت دادگستری، بر این باورند که دیگری به دنبال اعمال کنترل بیشتر است.

براساس گزارش ورج، گوگل و وزارت دادگستری ایالات متحده هر کدام معتقدند که دیگری بیش از حد می‌خواهد «کنترل» داشته باشد. از نظر دولت، گوگل کنترل بیش‌ازحدی بر هر مرحله از فضای تبلیغات آنلاین اعمال می‌کند. از نظر گوگل نیز دولت به دنبال کنترل یک کسب‌وکار موفق از طریق واداشتن آن به معامله با رقبا با شرایط مطلوب‌تر است. این شرکت می‌گوید که انحصارطلب نیست و اتهامات وزارت دادگستری را ساختگی می‌داند.

انحصارطلبی گوگل و دعوای حقوقی با وزارت دادگستری آمریکا

گوگل و وزارت دادگستری آمریکا

وزارت دادگستری استدلال می‌کند که گوگل در سه بازار مختلف مرتبط با تبلیغات انحصار ایجاده کرده است: بازارهای مربوط به «سرورهای تبلیغاتی ناشر» (Publisher Ad Servers)، جایی که وب‌سایت‌ها فضای تبلیغاتی خود را افزایش می‌دهند، «صرافی تبلیغاتی» (Ad Exchanges) که تراکنش‌های تبلیغاتی را تسهیل می‌کند و «شبکه‌های تبلیغاتی تبلیغ‌کنندگان» (Advertiser Ad Networks) که برای خرید فضای تبلیغاتی باید به آن رجوع کرد. وزارت دادگستری همچنین می‌گوید که گوگل به‌طور غیرقانونی سرور تبلیغات ناشر خود را با صرافی تبلیغاتی خود به هم متصل کرده است تا قدرت انحصاری‌اش را حفظ کند.

وکیل وزارت دادگستری می‌گوید:

«یک انحصار به اندازه کافی بد است. اما چیزی که ما اینجا داریم، انحصارطلبی سه‌گانه است.»

به گفته دولت، ابزارهای گوگل نقش اساسی در فرایند نشر تبلیغات آنلاین، مانند تبلیغات نمایشی (Display ads) که در بنر و قسمت‌های مختلف وب‌سایت‌ها می‌بینیم، دارند و برخی از این ابزارها حدود 90 درصد بازار را در اختیار دارند. برای مثال گوگل یک سرور تبلیغات ناشر به نام Google Ad Manager دارد که به ناشران در فروش فضاهای تبلیغاتی کمک می‌کند. این سرور نیز به یک صرافی تبلیغاتی به نام AdX متصل است.

اکنون تعداد زیادی از ناشران چندان تمایلی به کنار گذاشتن Google Ad Manager ندارند. آن‌ها می‌گویند که گوگل این ابزار را با دسترسی به AdX محدود کرده و مهاجرت از این ابزار به معنای کنارگذاشتن مقدار زیادی درآمد است.

در ماه گذشته نیز قاضی فدرال آمریکا در پرونده ضدانحصار وزارت دادگستری علیه گوگل در زمینه موتورهای جستجو اعلام کرد که این شرکت انحصارطلب است.

منبع خبر "دیجیاتو" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.