ترامپ: بایدن فردی ضعیف و رقت‌انگیز است

صدا و سیما چهارشنبه 21 شهریور 1403 - 07:52

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ در نخستین مناظره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، جو بایدن و دونالد ترامپ رودرروی هم قرار گرفته بودند و با کنار کشیدن بایدن، حالا کاملا هریس و ترامپ نخستین بار و در شهر فیلادلفیا به میزبانی شبکه‌ای بی سی، مناظره کردند.
در ابتدای مناظره، کامالا هریس، معاون بایدن رئیس جمهور آمریکا و نامزد دموکرات‌ها گفت: ترامپ برنامه واضحی برای مردم آمریکا ندارد و تنها برنامه او کاهش مالیات برای ثروتمندان است.

ترامپ هم گفت: ما به علت تورم، اقتصاد بدی داریم و میلیون‌ها مهاجر با مجوز بایدن به آمریکا آمده و فرصت‌های شغلی را دزیده اند و باید به سرعت از کشور اخراج شوند.

نامزد جمهوری خواهان همچنین، با انتقاد از سیاست خارجی کاخ سفید گفت: دولت بایدن و هریس به نزدیک شدن ما به جنگ جهانی سوم کمک کرد. ترامپ همچنین با حمایت قاطع از رژیم صهیونیستی گفت: اگر هریس انتخاب شود، اسرائیل در دو سال نابود خواهد شد. هریس هم در پاسخ، با اشاره به حمایت‌های دولت آمریکا از تل آویو در جنگ غزه، گفت: حمایت‌ها از اسرائیل ادامه خواهد داشت.. 

نامزد دموکرات‌ها در انتخابات همچنین، درباره موضوع سقط جنین در آمریکا، سیاست‌های ترامپ در مخالفت با سقط جنین را، اهانت به زنان آمریکایی توصیف کرد. ترامپ نیز در پاسخ گفت: دموکرات‌ها در بحث سقط جنین، افراط گرا و خواهان اعدام نوزادان هستند.

ترامپ هم در واکنش به سخنان هریس گفت: ما به علت تورم، اقتصاد بدی داریم و میلیون‌ها مهاجر با اجازه بایدن به آمریکا آمده و فرصت‌های شغلی ما را دزیده اند و باید مهاجران را به سرعت از کشور اخراج کنیم.

وی همچنین درباره موضوع سقط جنین و اختلاف دیدگاهش با هریس گفت: دموکرات‌ها در بحث سقط جنین، افراط گرا و خواهان اعدام نوزادان هستند.

نامزد جمهوریخواهان در انتخابات آمریکا همچنین، با انتقاد از سیاست خارجی کاخ سفید گفت: دولت بایدن و هریس به نزدیک شدن ما به جنگ جهانی سوم کمک کرد.

مشروح مناظره به این شرح است: 

در مناظره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که به میزبانی شبکه تلویزیونی ای بی سی نیوز برگزار شد، هریک از نامزدها به تشریح برنامه های خود پرداختند. 
مجری اول: امشب شاهد مناظره مهمی بین کاملا هریس معاون رئیس جمهور و دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در شهر فیلادلفیا هستیم. این نخستین مناظره رودرروی آنها در این انتخابات ریاست جمهوری است. در واقع، این نخستین دیدار چهره به چهره آنها است که تاکنون رخ می دهد. 
مجری دوم: رقابت تاریخی برای انتخابات ریاست جمهوری چند هفته پیش مسیر تازه ای را پیدا کرد و آن زمانی بود که رئیس جمهور بایدن پس از مناظره آخری که داشتند، از گردونه انتخابات کناره گیری کرد. حالا دونالد ترامپ با رقیب جدیدی روبرو است. 
مجری اول: این دو نامزد با حاشیه اندکی از هم رقابت می کنند. آنها در نظرسنجی ها در سطح کشور با فاصله اندکی در موقعیتی تقریبا برابر با هم قرار دارند. در ایالت های سرنوشت ساز ازقبیل همین ایالت یعنی پنسلیوانیا هنوز بسیاری تصیم نگرفته اند. مناظره ای بی سی برای انتخابات ریاست جمهوری الان  شروع می شود. 
این برنامه ویژه «ای بی سی» است که در مهم ترین مقطع از این رقابت های انتخابات برگزار می شود. 
در یک طرف کاملا هریس قرار دارد.
کاملا هریس: ما در کنار هم، موج جدیدی را به راه خواهیم انداخت. 
 و در سوی دیگر دونالد ترامپ قرار دارد.
دونالد ترامپ: ما به زودی بار دیگر یک کشور باعظمت خواهیم شد.

این یک رویداد تاریخی و سرنوشت است. مناظره ای بی سی برای انتخابات ریاست جمهوری همین حالا با اجرای دیوید میور و لیندزی دیویس شروع می شود. 
دیوید میور، مجری اول: وقت بخیر . من «دیوید میور» هستم. از شما برای همراهی با ما برای شرکت در مناظره ریاست جمهوری در ای بی سی سپاسگزارم. می خواهیم به بینندگانی عرض ادب کنم که از سراسر جهان امشب برنامه ای بی سی را می بینند. کاملا هریس معاون رئیس جمهور و دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق تا لحظاتی دیگر روی صحنه قرار می گیرند تا در این رقابت بی سابقه برای ریاست جمهوری ، به مناظره بپردازند. 
لیندزی دیویس، مجری دوم: من «لیندزی دیویس» هستم. مناظره امشب می تواند سرنوشت سازترین رویداد برای رقابت های انتخاباتی آنها باشد. این نخستین مناظره بین آنها از زمانی است که رئیس جمهور بایدن در 21 ژوئیه از رقابت ها خارج شد. البته این تصمیم پس از مناظره او با دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق در ماه ژوئن،‌ اتخاذ شد. از آن تاریخ، این انتخابات فضایی کاملا جدید پیدا کرده است. 
مجری اول: اجازه بدهید قوانین مناظره امشب را بیان کنم. مناظره برای مدت 90 دقیقه برگزار می شود و دو زمان تبلیغات میان برنامه خواهیم داشت. موضوعات و پرسش ها در اختیار ستادهای نامزدها قرار نگرفته است. نامزدها دو دقیقه فرصت دارند تا به پرسش ها پاسخ دهند. زمان را بر اساس همین ساعت که در اینجا است پایش می کنیم. یک دقیقه هم زمان برای شفاف سازی اظهارات قبلی در نظر می گیریم. میکروفون های نامزدها فقط زمانی روشن می شود که نوبت صحبت آنها باشد. به هیچ یادداشت از قبل آماده شده ای اجازه ورود داده نشده است. امروز در محل این مناظره در ساختمان «مرکز ملی قانون اساسی» هیچ مخاطبی (از مردم) حضور ندارد. اینجا یک فضای خصوصی برای دو نامزد است که تاکنون هرگز یکدیگر را ندیده اند.
مجری دوم: قرعه انداختیم و دونالد ترامپ برای صحبت های پایانی آخر مناظره، برنده شد. کاملا هریس معاون رئیس جمهور ، تریبون سمت راست را انتخاب کرده است.
مجری دوم: اجازه بدهید  نامزدها را روی صحنه دعوت کنیم. کاملا هریس معاون رئیس جمهور و دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق، بفرمایید.

کاملا هریس به سمت دونالد ترامپ رفت و ضمن معرفی خود گفت: کاملا هریس هستم و امیدوارم مناظره خوبی داشته باشم
دونالد ترامپ پاسخ داد: از دیدار شما خوشحالم. خوب.

مجری اول: به هر دوی شما خوشامد عرض می کنم. از دیدار شما بسیار خوشحالیم و مایه افتخار است که امشب در اینجا میزبان هر دوی شما هستیم.

مجری دوم: وقت بخیر. مشتاقانه منتظر مناظره ای با شور و هیجان و سنجیده هستیم. 

مجری اول: اجازه بدهید شروع کنیم. می خواهم مناظره امشب را با پرداختن به موضوعی آغاز کنم که رای دهندگان بارها گفته اند که اولویت اصلی مدنظر آنهاست. منظورم اقتصاد و هزینه زندگی در این کشور است. 
خانم هریس! شما و جناب رئیس جمهور ترامپ (اشتباه لفظی مجری بجای «بایدن» گفت «ترامپ»)، چهار سال پیش برای تصدی امور انتخاب شدید. طرف مقابل شما در این صحنه (ترامپ)، غالبا از هوادارانش می پرسد که آیا وضع شما در مقایسه با چهار سال قبل بهتر شده است؟ به نظر شما، آیا وضع امریکایی ها درمقایسه با چهار سال پیش بهتر شده است؟

کاملا هریس: من در یک خانه طبقه متوسط بزرگ شدم. من تنها فردی هستم که روی این صحنه هستم و برنامه ای برای بهبود وضعیت طبقه متوسط و طبقه کارگری در آمریکا دارم. من به بلندپروازی ها و آمال و رویاهای مردم آمریکا اعتقاد دارم. به همین علت برنده رویا و برنامه ای برای اجرای برنامه ای دارم که آن را «اقتصاد فرصت» می نامم. ما می دانیم که با کمبود خانه و مسکن مواجه هستیم. هزینه های زندگی برای تعداد بسیار زیادی، بسیار سنگین است. می دانیم که خانواده های جوان برای بزرگ کردن بچه هایشان به حمایت نیاز دارند. بنده قصد دارم که کاهش های مالیاتی را برای خانواده هایی با شش هزار دلار تمدید کنم. این بزرگترین حمایت مالیاتی کشورمان است که از سالها پیش در کشور اجرا می شود تا این خانواده های جوان بتوانند کالسکه بچه خریداری کنند، صندلی بچه برای ماشین بخرند و برای بچه هایش لباس بخرند. 
یکی از علائق جدی من توجه به کسب و کارهای کوچک است. مادرم من و خواهرم را بزرگ کرد اما زن دیگری نیز بود که به بزرگ کردن ما کمک کرد. ما او را مادر دوم خودمان می خوانیم. او یک کسب و کار کوچک داشت. من عاشق کسب و کارهای کوچک کشورمان هستم. برنامه من اعطای 50 هزار دلار به شکل کاهش مالیاتی برای کسب و کارهای نوپا است تا بتوانند کار خودشان را شروع کنند. می دانم که آنها بخشی از ستون فقرات اقتصاد آمریکا هستند. اما برنامه طرف مقابل من انجام دادن همان کاری است که او قبلا انجام داده است. او می خواهد به کاهش مالیات میلیاردرها و شرکت های بزرگ مبادرت کند که سبب کسری پنج تریلیون دلاری (پنج هزار میلیارد دلاری) برای آمریکا می شود. طرف مقابل من برنامه ای دارد که من آن را طرح ترامپ برای مالیات بر فروش می نامم که بر اساس آن، 20 درصد مالیات برای کالاهای مصرف روزمره وضع می شود که شما برای زندگی به آنها نیاز دارید. 
اقتصاددان ها گفته اند که طرح ترامپ برای مالیات بر فروش سبب می شود هزینه های خانواده های طبقه متوسط در سال چهار هزار دلار بیشتر شود که به سبب سیاست ها و دیدگاه هایی است که او دارد و این برنامه ها سبب فشار آمدن بر دوش خانواده های متوسط می شود، آنهم به علت کاهش مالیات میلیاردرها. 

مجری اول: جناب ترامپ شما دو دقیقه فرصت دارید. بفرمایید.

دونالد ترامپ: اولا من چیزی به اسم طرح مالیات بر فروش ندارم. این حرف نادرست است و خود او (هریس) هم می داند. ما تعرفه هایی از کشورهای دیگر می گیریم. پس از 75 سالی که ما برای دنیا این همه کار کرده ایم، باید کشورهای دیگر تعرفه های خود را (برای ورود به بازار آمریکا) بپردازند. در برخی موارد، تعرفه های آنها بسیار قابل توجه خواهد بود. همانطور که می دانید بنده میلیاردها میلیارد دلار از چین (به شکل تعرفه) گرفتم. در واقع، آنها (دولت بایدن) تعرفه ها را برنداشتند، زیرا این پول آنقدر زیاد است که نمی توانستند این کار را کنند و اگر این کار را می کردند (تعرفه نمی گرفتند) همه کارهایی که می خواستند انجام دهند، نابود می شد. آنها (دولت بایدن) میلیاردها دلار از چین و کشورهای دیگر در قالب ادامه تعرفه ها گرفته اند. وقتی من مسئولیت داشتم تعرفه ها را اعمال کردم و هیچ تورمی نداشتیم. 
ما الان اقتصاد وحشتناکی داریم زیرا همانطور که می دانید تورم، کشورها را نابود می کند و نابودکننده کشورها است. تورم در کشور به صورتی است که تعداد بسیار کمی از مردم، مشابه آن را قبلا دیده اند. شاید این تورم، بدترین تورم در تاریخ کشور ماست. گفته می شود تورم بیست و یک درصد است اما این آمار با نگاه سخاوتمندانه است!‌ زیرا بسیاری از اقلام پنجاه درصد، شصت درصد، هفتاد درصد و هشتاد درصد در مقایسه با چند سال پیش، گرانتر شده اند. این وضعیت برای مردم فاجعه بار بوده است. این وضعیت نه تنها برای طبقه متوسط اینگونه بوده بلکه برای همه طبقات جامعه به این صورت بوده است. افزون بر این، میلیون ها تن از زندان ها و بازداشتگاه ها و آسایشگاه های روانی و دیوانه خانه ها (در کشورهای دیگر)،‌ وارد کشور ما می شوند. آنها وارد کشور ما می شوند و فرصت هایی را در اختیار خود می گیرند که الان در اختیار سیاهپوستان و لاتین تبارهای امریکا و اتحادیه های کارگری است. اتحادیه های کارگری در آینده بسیار نزدیک تاثیر این امر را خواهند داد. می بینید که چه اتفاقاتی در کشور در جریان است. می بینید که وضع شهرهای کوچک در آمریکا به چه صورت است. 
به وضعیت شهر اسپرینگ فلید در (ایالت) اوهایو نگاه کنید. به وضعیت شهر آرورا در ایالت  کلرادو نگاه کنید. آنها (مهاجران غیرقانونی) در حال تصرف شهرهای ما هستند. آنها ساختمان ها را به تصرف خودشان در می آورند. آنها به گونه ای خشونت آمیز این کار را انجام می دهند. آنها افرادی هستند که ایشان (کاملا هریس) و بایدن، اجازه داده اند وارد کشور ما شوند. آنها در حال نابود کردن کشور ما هستند. آنها خطرناک هستند. آنها در بالاترین سطح اقدامات مجرمانه قرار دارند. ما باید آنها را بیرون برانیم. ما باید با سرعت آنها را بیرون کنیم. بنده یکی از بزرگ ترین اقتصادهای کشور را در تاریخ کشورمان ایجاد کردیم. من بار دیگر این کار را انجام خواهم داد و حتی بهتر از قبل، این کار را خواهم کرد. 

دیوید میور، مجری اول: در طول این مناظره،‌ به موضوع مهاجرت و امنیت مرزها خواهیم پرداخت. می خواهم به خانم هریس فرصتی بدهم تا درباره اقتصاد، به صحبت های مطرح شده (ترامپ) پاسخ دهد. 

کاملا هریس: واقعا دوست دارم صحبت کنم. اجازه بدهید در این باره صحبت کنم که دونالد ترامپ برای ما چه چیزی باقی گذاشته بود. دونالد ترامپ بدترین بیکاری را از زمان بحران بزرگ (دهه 1930) در کشور به وجود آورد. دونالد ترامپ بدترین وضعیت نظام بهداشت و درمان عمومی را در یک قرن برای ما باقی گذاشت. دونالد ترامپ بدترین حمله به دموکراسی کشورمان را از زمان جنگ داخلی (در قرن 18)  باقی گذاشت. کاری که ما انجام داده ایم،‌ پاک کردن وضع آشفته ای بود که دونالد ترامپ بوجود آورده بود. کاری که ما انجام داده ایم و بنده قصد دارم انجام دهم ایجاد وضعیتی است که می دانیم آمال و امیدها مردم امریکا است. می خواهم در مناظره امشب عرض کنم که قرار است (از زبان ترامپ) همان حرف های تکراری و خسته کننده گذشته و یک مشت دروغ و گله گذاری و نشانه رفتن انگشت اتهام به سمت دیگران را بشنوید. آنچه قرار است امشب بشنوید برنامه ای مفصل و خطرناک به نام «پروژه 2025» است که رئیس جمهور سابق (ترامپ) قصد دارد در صورت رئیس جمهور شدن، آن را اجرا کند. بنده اعتقاد بسیار راسخ دارم که مردم آمریکا، خواهان رئیس جمهوری هستند که اهمیت ایجاد وحدت را بداند و متوجه باشد که وجوه مشترک ما بسیار بیشتر از وجوه تفاوت ماست. به شما قول می دهم که رئیس جمهور همه آمریکایی ها باشم. 

 مجری: جناب ترامپ، یک دقیقه به شما فرصت پاسخ می دهیم.

دونالد ترامپ: همانطور که شما می دانید و همانطور که خود او (کاملا هریس) بهتر از هر فرد دیگری می داند، من به «پروژه 2025» هیچ ارتباطی ندارم. این سند علنی است. من آن را نخوانده ام. تعمدا هم نمی خواهم آن را بخوانم. نمی خواهم آن را بخوانم. یک گروه دور هم جمع شدند و یک سری دیدگاه را مطرح کردند. فکر می کنم برخی از آنها (این دیدگاه ها) خوب و برخی از آنها بد است. در هرحال، برای من تفاوتی ندارد. من هیچ ربطی به آن (این سند) ندارم. همه این را می دانند. همه مرا می شناسند. همه می دانند که من می خواهند چه کار کنم. می خواهم مالیات ها را به شدت کاهش دهم و اقتصاد بزرگی ایجاد کنم همانطور که قبلا این کار را انجام دادم. ما بزرگ ترین اقتصاد را داشتیم. همه گیری کرونا دامنگیرمان شد. از سال 1917 که همه گیری بود و سبب جان باختن صد میلیون نفر شد، همه گیری نداشتیم. از آن تاریخ، اصلا اتفاقی شبیه این رخ نداده بود. ما درباره همه گیری، عملکرد فوق العاده عالی داشتیم. ما کشورری را به آنها (دولت بایدن) تحویل دادیم که اقتصاد و بازار بورس در وضعی بهتر از شروع همه گیری داشت. هیچکس اتفاقی شبیه آن را ندیده بود. 
ما دستگاه های تنفس مصنوعی را برای سراسر جهان ساختیم. ما لباس های بیمارستانی (دوران کرونا) و ماسک و موارد دیگری ساختیم که هیچکس فکر نمی کرد امکان پذیر باشد. مرا به علت بازسازی ارتش و انجام کارهای بسیار دیگری، می ستایند اما برای عملکرد عالی که درباره همه گیری داشتیم، به اندازه کافی قدر کارهای ما را ندانسته اند. کارهایی انجام می شود که بعدا آثار ان روشن می شود. ما اقداماتی کردیم که آثار آن در دوران آنها و به نفع آنها تمام شد. اما من بودم که این فرصت ها را ایجاد کردم. آنها (دولت بایدن) این مسئله را می دانند و همه هم این را می دانند. 

مجری: خانم هریس، فرصت برای پاسخ دادن در اختیار شماست.

کاملا هریس: دونالد ترامپ برای شما برنامه ای ندارد. وقتی به برنامه اقتصادی او نگاه کنید می بینید که فقط به فکر کاهش مالیاتی برای افراد ثروتمند است. من طرحی را پیشنهاد می کنم که آن را اقتصاد فرصت ها خوانده ام. بهترین اقتصاددان های کشورمان و اگر نگوییم بهترین اقتصاددان های جهان، برنامه های ما را در مقام مقایسه برای آینده آمریکا مطالعه کرده اند. آنچه گولدمن سَکس گفته این است که برنامه دونالد ترامپ سبب می شود وضع اقتصاد کشور بدتر شود اما برنامه من سبب تقویت اقتصاد کشور می شود. آنچه استادان دانشگاه وارتون (Wharton) {دانشگاهی در ایالت پنسلیوانیا} گفته اند، این است که برنامه دونالد ترامپ سبب می شود کسری بودجه به صورت وحشتناکی افزایش یابد. شانزده برنده جایزه نوبل (اقتصاد)، برنامه های اقتصادی او را اینگونه توصیف کرده اند که سبب افزایش تورم می شود و تا اواسط سال آینده سبب شروع رکود (اقتصادی) می شود. باید به مواضع ما درباره مسائل نگاه کنید. می خواهم این نکته را بدانید که دونالد ترامپ هیچ برنامه ای برای شما ندارد زیرا بیشتر علاقه مند است که از خودش دفاع کند و نه اینکه به فکر شما باشد.

دونالد ترامپ: حرف هایی که او می زند بی اساس است. من خودم به دانشکده اقتصاد وارتون رفتم. بسیاری از استادان ارشد فکر می کنند که برنامه من، عالی و فوق العاده است. این برنامه سبب می شود ارزش های کشور ما احیاء شود. این برنامه سبب می شود مردم علاقه مند شود بار دیگر تلاش کنند و کار کنند و کارآفرینی کنند و پول خوب و قابل اتکایی برای کشورمان ایجاد شود. در پایان می خواهم بگویم که او (کاملا هریس) برنامه ای ندارد. او از روی برنامه های بایدن نسخه برداری کرده است. جملات طرح او گویاست. چهار جمله این طرح گویاست و فقط می گویند که می خواهیم مالیات ها را کاهش دهیم. او برنامه ای ندارد. به برنامه او نگاه کنید. او برنامه ای ندارد. 

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.