از نقش وکلای تجار در شورش تنباکو تا لات‌های تهران

خبرآنلاین چهارشنبه 21 شهریور 1403 - 13:24
شماره‌ی ۲۶ تا ۲۹ فصل‌نامه‌ی مردم‌نامه منتشر شد... عناوین برخی مقالات و گفت‌وگوهای شماره‌های جدید: «مجلس وکلای تجار و نقش آنان در شورش تنباکو و انقلاب مشروطه» به قلم احمد اشرف، «قرائتی دیگر از منازعه‌ی لرد مینتو و سر هارد فورد جونز» به قلم غلامحسین زرگری‌نژاد، و...

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، شماره‌ی ۲۶ تا ۲۹ فصل‌نامه‌ی مردم‌نامه منتشر شد. داریوش رحمانیان، عضو هیأت‌علمی گروه تاریخ دانشگاه تهران و سردبیر و مدیرمسئول این فصلنامه، به مناسبت انتشار شماره‌های جدید در یادداشت کوتاهی نوشت:

«مردم‌نامه» یک پویش علمی و فکری و فرهنگی است. مجله‌ی «مردم‌نامه» این پویش را نمایندگی می‌کند و یکی از اجزای آن است. خطای بزرگی است اگر مردم‌نامه را تنها یک مجله بدانیم. مردم‌نامه متکی بر یک شخص نیست. پویش یا حرکت و جریانی است که خواه‌ناخواه پیش خواهد رفت؛ حتی اگر مجله‌ی مردم‌نامه هم نباشد و از انتشار بازبماند. این حرکت می‌ماند حتی اگر این مجله و گردانندگان آن نباشند و از گام‌ زدن در این راه بازمانند. ایرانیان، در ادامه‌ی کوشش‌های ارزشمندی که تاکنون داشته‌اند، سرانجام تاریخ را از زندان سیاست و شخصیت‌ها آزاد خواهند کرد. تاریخ را از شخصیت‌زدگی و سیاست‌زدگی نجات خواهند داد. تاریخ‌نگاری ایرانی این دگرگونی بزرگ و بنیادی را دیر یا زود رقم خواهد زد. در پی آن، سیاست نیز از شخص‌باوری و شخص‌محوری خواهد گسست و به راهی تازه خواهد افتاد. مردم‌نامه در حد توان و امکان - که البته بسیار اندک است و چندان نیست - به عنوان یک حرکت و نیز به عنوان یک مجله و نهاد، در این راه می‌کوشد.

عناوین برخی مقالات و گفت‌وگوهای شماره‌های جدید فصل‌نامه‌ی مردم‌نامه، به شرح زیر است:

مجلس وکلای تجار و نقش آنان در شورش تنباکو و انقلاب مشروطه/ احمد اشرف

قرائتی دیگر از منازعه‌ی لرد مینتو و سر هارد فورد جونز/ غلامحسین زرگری‌نژاد

چون‌وچرا در اعتبار فتوت‌نامه بنایان/ مهرداد قیومی بیدهندی

فوتبال ایرانی، نخستین پیامدها/ حبیب‌اله اسماعیلی

آخوندزاده و ادبیات کودک/ سید علی کاشفی خوانساری

لات‌های تهران/ نعمت‌الله فاضلی

تاریخ بیهق و تاریخ مردم/ مقصودعلی صادقی

مورخان باید میان‌رشته‌ای فکر کنند/ داریوش رحمانیان و محسن آزموده در گفت‌وگو با عباس کاظمی

همچنین در شماره‌ها، گفتارهایی در تاریخ جنسیت، تاریخ زنان، تاریخ نهادهای آموزشی و تاریخ نهادهای مذهبی از اشکان شریعت، محمدعلی علوی‌کیا، بهزاد کریمی و الیاس پیراسته آمده است.

از نقش وکلای تجار در شوروش تنباکو تا لات‌های تهران

۲۵۹

منبع خبر "خبرآنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.