تعطیلی همه مدارس غزه همزمان با آغاز سال تحصیلی

صدا و سیما چهارشنبه 21 شهریور 1403 - 13:37

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از گلوبال نیوز، بر اساس اعلام وزارت آموزش فلسطین، بیش از ۱۰ هزار دانش آموز در غزه طی ۱۱ ماه جنگ میان اسرائیل و حماس کشته شده اند. همچنین بر اساس اعلام سازمان ملل متحد، از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ تا کنون، دست کم ۸۵ درصد مدارس در نوار غزه، یا آسیب دیده اند یا ویران شده اند. «ردموند شنون» گزارش گلوبال نیوز در گزارش خود به این موضوع می‌پردازد که چگونه این کشتارها، باعث شده است مدارس غزه تعطیل باشد و اینکه چگونه صد‌ها هزار کودک، نمی‌توانند از تحصیلاتی بهره‌مند شوند که شایستگی آن را دارند.
اینجا شبیه به دیگر کلاس‌های مدارس ابتدایی در این موقع از سال است. اما اینجا مدرسه نیست. اینجا جایی است که اسرا ابو مصطفی آن را چادر آموزش می‌خواند. 
 اسرا ابو مصطفی می‌گوید آنها می‌خواهند مانند دیگر کودکان در سرتاسر جهان زندگی کنند، بیاموزند، بازی کنند و به ساده‌ترین امکانات دسترسی داشته باشند. او می‌گوید از جمله این امکانات ساده، این است که بتوانند پشت میز بنشینند. این کودکان، جزء خوش اقبال‌ترین‌ها هستند، که بالاخره به نوعی آموزش دسترسی دارند. سازمان ملل متحد اعلام کرده است دست کم ۸۵ درصد از مدارس در نوار غزه، یا آسیب دیده اند یا ویران شده اند. این اتفاق طی طی ۱۱ ماه جنگ میان اسرائیل و حماس رخ داده است. همه مدارس تعطیل شده اند. مدارسی هم که هنوز تخریب نشده اند، به عنوان سرپناه مورد استفاده قرار می‌گیرند.
راما که ۱۲ سال سن دارد، قرار بود به کلاس هفتم برود. 
او می‌گوید کیف مدرسه اش دیگر برای حمل کتاب مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، بلکه از آن برای حمل لباس در زمانی استفاده می‌کند که خانواده مجبور است بگریزد. آنها گاهی اوقات کتاب‌ها را به جای سوخت، می‌سوزانند. سازمان‌های خیریه که در غزه فعالیت می‌کنند، تاثیرات این اوضاع را به وضوح بر کودکان مشاهده می‌کنند. 
رولا کیخیا، عضو موسسه خیریه «نجات کودکان، کانادا» از اوتاوا: یکی از آنها رویای مهندس شدن داشت، دیگری می‌خواست افسر پلیس شود. آنها اکنون به فکر فروش بیسکوییت مقابل چادرهایشان هستند. 
بازسازی غزه هر زمان که آغاز شود، تا نسل‌های آینده ادامه خواهد داشت. کودکان غزه اکنون برای دومین سال است که از آموزش محروم هستند. 
رولا کیخیا، عضو موسسه خیریه «نجات کودکان، کانادا» از اوتاوا: پرداختن به موضوع وقفه تحصیلی می‌تواند بسیار چالش برانگیز باشد؛ به خصوص زمانی که شمار زیادی از کودکان تحت تاثیر این موضوع قرار می‌گیرند. 
هیچ آتش بسی در افق دیده نمی‌شود. حتی پس از وقوع آتش بس، دورنمای تاریکی در خصوص راه افتادن نظام آموزشی مناسب در آینده نزدیک وجود خواهد داشت. صد‌ها هزار کودک در معرض خطر تبدیل شدن به نسلی از دست رفته هستند؛ موضوعی که غزه و منطقه، نمی‌توانند آن را تاب بیاورند. 







آتش سوزی در خانه‌ای در اردوگاه طولکرم همزمان با حملات اشغالگران
پایگاه خبری سند در کانال تلگرامی خود، تصویری از آتش سوزی در خانه‌ای در اردوگاه طولکرم همزمان با ادامه حملات اسرائیل به این اردوگاه منتشر کرد.




لحظه اصابت پهپاد در نزدیکی صفد در شمال فلسطین اشغالی
پایگاه خبری مرکز اطلاع رسانی فلسطین در کانال تلگرامی خود تصاویری از اصابت پهپاد بر روی عمیمعاد در نزدیکی صفد، شمال فلسطین اشغالی منتشر کرد.





واکسیناسیون فلج اطفال در شهر غزه 
خبرگزاری فرانسه تصاویری از آغاز واکسیناسیون فلج اطفال در شهر غزه پخش کرد.
کارمند درمان در نوار غزه: امروز کمپین ملی اضطراری واکسیناسیون فلج اطفال را برای گروه سنی یک روز تا ۱۰ سال آغاز کردیم. این گروه سنی شامل ۱۴۰ هزار کودک است. ما ۲۳۰ گروه برای واکسیناسیون در اختیار داریم که ۱۷۷ تیم در مراکز بهداشتی به صورت ثابت حضور دارند و ۵۳ گروه هم گردشی هستند.

شهروند ساکن غزه: من امروز فرزندانم را آوردم تا به آنها واکسن فلج اطفال تزریق شود، چون این بیماری در نوار غزه شیوع پیدا کرده است. این واکسیناسیون به خاطر کودکان انجام می‌شود که هیچ گناهی ندارند؛ آنها در محاصره و کمبود هستند و به بیماری هم مبتلا می‌شوند. به همین خاطر لازم است مراقب باشیم و به فرزندان خود واکسن تزریق کنیم.





انتقال دانش آموزان از مدرسه آنروا در اردوگاه طولکرم
پایگاه خبری سند در کانال تلگرامی خود، تصویری از انتقال دانش آموزان از داخل مدرسه آنروا در اردوگاه طولکرم منتشر کرد.



بازگشت آوارگان برای نصب چادر‌های خود بر فراز گور دسته جمعی
پایگاه خبری سند نیوز در کانال تلگرامی خود، گزارش داد: ساعاتی پس از قتل عام المواصی، آوارگان بازگشتند تا چادر‌های خود را بر فراز گور دسته جمعی در همان مکان در خان یونس در جنوب نوار غزه برپا کنند.




پیکر شهدای غزه در بیمارستان 
به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، پیکر‌های شماری از شهدای غزه به بیمارستان‌ها منتقل شده و خانواده هایشان با آنها وداع کردند.

شهروند فلسطینی: ما خواب بودیم که ناگهان گویا طوفانی برپا شد؛ دود و آتش همه جا را گرفت و دخترم که کوچک بود، زیر آوار ماند و شهید شد.

شهروند فلسطینی: این یک دختربچه است. این سیاست اسرائیله؛ کشتار کودکان.



سخنگوی سازمان ملل: اسرائیل جلوی کاروان واکسیناسیون را گرفته است
به گزارش بخش تصویری خبرگزاری فرانسه، استفان دوجاریچ، سخنگوی سازمان ملل گفت: اسرائیل جلوی کاروان واکسیناسیون را گرفته است. حادثه دیروز مربوط به توقف کاروان سازمان ملل توسط نیرو‌های اسرائیلی آخرین نمونه از خطرات و موانع غیرقابل قبولی است که نیرو‌های امدادی در غزه با آن مواجه هستند. این کاروان حامل ۱۲ کارمند بود که برای حمایت از کارزار واکسیناسیون فلج اطفال در راه شمال غزه بودند. تحرکات آن کاملاً با نیرو‌های اسرائیلی هماهنگ شده بود و همه جزئیات از قبل ارائه شده بود. وضعیت خیلی سریع به تنش تبدیل شد و نظامیان سلاح‌های خود را مستقیماً به سمت نیرو‌های ما در کاروان نشانه رفتند. خودرو‌های سازمان ملل توسط نیرو‌های اسرائیلی محاصره شدند و تیراندازی شد. سپس تانک‌های اسرائیل و یک بولدوزر به کاروان نزدیک شدند و خود را به خودرو‌های سازمان ملل را از جلو و از عقب کوبیدند و کاروان را با کارکنان سازمان ملل در داخل خودرو‌ها تحت فشار قرار دادند.

وی افزود: یک بولدوزر بر روی اولین خودرو خاک ریخت و در حالی که نظامیان اسرائیلی کارکنان را تهدید کردند و خروج ایمن از وسایل نقلیه را برای آنها غیرممکن کرد. در حالی که مقامات ارشد سازمان ملل در تلاش برای کاهش تنش با مقامات اسرائیلی وارد عمل شدند شدند، کاروان همچنان تحت فشار باقی ماند. این دو کارمند توسط نیرو‌های اسرائیلی مورد بازجویی قرار گرفتند و سپس آزاد شدند. پس از هفت ساعت و نیم در ایست بازرسی، کاروان پس از ناتوانی در انجام ماموریت بشردوستانه خود به پایگاه بازگشت و همه کارکنان آن برگشتند.
این حادثه و رفتار نیرو‌های اسرائیلی در محل جان کارکنان ما را به خطر انداخت. بسیار مهم است که نیرو‌های اسرائیلی اقداماتی را برای محافظت از کارکنان و تجهیزات امور بشردوستانه و تسهیل کار آنها انجام دهند. این چیزی است که حقوق بشردوستانه بین المللی ایجاب می‌کند.





حملات هوایی سنگین رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان
به گزارش شبکه تلویزیونی العالم، منابع لبنانی از حملات شدید هوایی  رژیم صهیونیستی به جنوب این کشور خبر دادند.
به گفته این منابع، جنگنده‌های  اشغالگر ۱۶ مرتبه مناطق اطراف شهرک‌های «زبقین»، «الشعیتیة» و «القلیله» را بمباران کردند.

 

 

 

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.