دو کلمه حرف حساب با جناب آقای روحانی / عرصه مدیریت، چاله و میدان نیست که با ادبیاتی خاص مخالفان را مورد عتاب و خطاب قرار دهید !

شمال نیوز چهارشنبه 21 شهریور 1403 - 16:15
شمال نیوز : اینکه چگونه ممکن است کسی مانند آقای روحانی که از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون همواره بر صدر نشسته ، بجای عذرخواهی از برخی اتفاقات ناخوشایند سال های نه چندان دور، چشمانش را بر همه واقعیت های تلخ می بندد و گمان می کند که افکار عمومی آلزایمر گرفته و آن همه خسارتهای معیشتی و اقتصادی و سیاسی و حتی بهداشتی و سلامتی را به فراموشی سپرده و با ایشان آشتی می کنند ....
دو کلمه حرف حساب با جناب آقای روحانی / عرصه مدیریت، چاله و میدان نیست که با ادبیاتی خاص مخالفان را مورد عتاب و خطاب قرار دهید !

شمال نیوز / دیدگاه : اظهارات اخیر جناب آقای روحانی در دیدار با اعضای کابینه خود که رسانه ملی را متهم به انحصارگرایی کرده و اداره آن را به یک گروهک و باند کوچک نسبت داده است در روند رصد مداوم بازتابهای کلی و موضوعی مجموعه برنامه های تحلیلی و واکاوی ها و مستندپردازی ها به انگیزه بهره برداری از دیدگاههای تخصصی افراد صاحب نظر و نیک اندیش، توجهم را جلب کرد.

 

البته ایشان در این سخنان تهاجمی، ارگان های دیگری مثل نیروی انتظامی را نیز در آستانه سالگرد اغتشاشات نیز مورد هدف قرار داد که در این مجال به آنها نمی پردازم، هرچند ایشان دردوران ریاست جمهوری هم منتقدان خود را هراسان، ترسو، لرزان، بزدل سیاسی، عقب مانده ازتاریخ، بی عقل، کاسبان تحریم، یک عده کودک، دروغگو، بروید به جهنم، دلالان تحریم وغیره....خوانده بود اما دراین مجال اندک، حقیر فقط به نقد مواضع تند ایشان نسبت به رسانه ملی بسنده می کنم.

 

مدتهاست که برخی از مدیران طرد شده از نگاه و رویکرد مردم، بجای ریشه یابی بحران محبوبیتشان که ظاهرا برای آنها بسیار آزاردهنده و خاطرپریش است، لجوجانه به اطراف حمله می‌کنند تا به قول روانشناسان با جابجایی خشم عصبی، خود را تخلیه هیجانی کرده و احساس فراغت کنند غافل از آنکه اینگونه فرافکنی ها در سیاهه مکانیسم های دفاعی غیر علمی قرار دارند و مثل مُسکّن ها موقتی هستند و در درازمدت دردی را دوا نمی کنند.

 

خلق واژه های کینه توزانه نسبت به رسانه ملی که همواره تلاش کرده است بی طرفانه دولت های ادوار را مورد نقد و بررسی قرار دهد و واقعیتها را برای تنویر افکار مردم و تصحیح قضاوتهای عمومی و تسهیل گواهی تاریخ، تبیین کند چیزی از واقعیت تلخ رکود و روند قهقرایی عملکرد برخی افراد در بعضی از بخشها نمی کاهد و نمی تواند جایگزین سالها بی عملی و عدم تحرک کافی شود.

 

اینکه چگونه ممکن است کسی مانند آقای روحانی که از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون همواره بر صدر نشسته و مشرفانه به امور کاری در کشور نگریسته و بی توقف به همه اتفاقات آشکار و‌ نهان وقوف داشته و همیشه سیاست گذار و تصمیم ساز بوده است، بجای عذرخواهی از برخی اتفاقات ناخوشایند سال های نه چندان دور، چشمانش را بر همه واقعیت های تلخ می بندد و گمان می کند که افکار عمومی آلزایمر گرفته و آن همه خسارتهای معیشتی و اقتصادی و سیاسی و حتی بهداشتی و سلامتی را به فراموشی سپرده و با ایشان آشتی می کنند.

 

نه آقای روحانی! عملکرد و عکسهای دوران ریاست جمهوری شما که انگار شما را بر میز ریاست جمهوری منگنه کرده بودند در مقایسه با تحرک و مدیریت جهادی آیت الله شهید رئیسی و حضور در بین مردم حتی در دوردست ترین شهرها و روستاها، از ذهن و ذهنیت کسی پاک نمی شود و جسارتا حمله شما به رسانه ملی ادامه همان راه اشتباه است و نمی تواند رافع کاستی های سالهای مدیریتی باشد، البته تنها راه برون رفت از بن بست خودساخته، اعتراف به فرصت سوزی ها و آسیب آفرینی ها در زندگی مردم و حتی امنیت جامعه است که متأسفانه نارضایتی و ناامیدی را به اقشار مختلف جامعه تحمیل کرده بود.

 

جناب آقای روحانی! رسانه ملی، نه تنها میلی یا تحت انحصار گروهک خاصی نیست، بلکه میزان اقبال عمومی از برنامه ها و سیاست های رسانه ملی بخصوص در سالهای اخیر و عصر تحول که با انجام روایت های اول و برنامه سازی خاص و رویکردهای ملی، مردمی و ارزشی و رهاسازی رسانه از انحصار برخی ذی نفوذان وذی نفعان صورت گرفته است نه تنها موجب تقویت مرجعیت رسانه ای در داخل کشور و منطقه شده است، بلکه رسانه ملی و رئیس آن پنج بار مورد تحریم آمریکا و اتحادیه اروپا قرار گرفته اند و دلیلش هم همین بوده که ثابت کرد برغم برخی کاستی ها همواره مردمی عمل کرده و هرگز حاضر نشد علیه منافع ملت، زیر بلیط باندهای قدرت طلب بين المللی و داخلی، دیکته بنویسد.

 

از این رو علت العلل این همه عصبانیت از جانب امثال شما کاملا قابل درک است، چون دوسه ماه قبل هم برخی از شبکه های معاند و بدخواه ملت ایران مدعی شده بودند که رسانه ملی توسط گروهک خاصی اداره می‌شود، هرچند حقیر این همسویی شما با این رسانه های معاند را نفی می کنم ولی گفتمان مشترک امثال جنابعالی با این جریان رسانه ای برای قاطبه افکار عمومی جای تامل و بررسی دارد.

 

آقای روحانی دو موضوع را فراموش نکنید نخست اینکه یادتان نرود افراد خوش ذوقی تعداد توهین های شما را به منتقدان و ناهمراهان شمارش کردند که متأسفانه از عدد ۵۵ هم عبور کرده و این آمار اصلا برای شما که سالها نفر دوم‌ نظام تلقی می شدید خوب نیست، چون عرصه مدیریت، چاله و میدان نیست که با ادبیاتی خاص مخالفان را مورد عتاب و خطاب قرار دهید.

 

دوم اینکه فراموشتان نشود که علیرغم آن همه فرش قرمز پهن کردن برای تندروها، تا آخر هم شما را نپذیرفته و از شما به رحم اجاره ای یاد می کردند و حتی در انتخابات اخیر هم شرط رأی دادن خود را عدم تکرار تجربه دولت شما اعلام کرده بودند و این حداقل برای شما باید جای تأمل باشد.

 

جناب آقای روحانی! امثال جنابعالی و برخی دوستان شما ازسکوت و متانت رسانه ملی سواستفاده نکنید و تصور هم نکنید که پاسخي برای برخی موضوعات خودساخته که برخواسته از جنگ روانی علیه رسانه ملی است وجود ندارند، فقط بدانید رسانه ملی هرگز در برابر چنین تهاجماتی عقب نشینی نکرده و با بی طرفی کامل، منافع مردم و مصالح نظام و انقلاب را نصب العین مواضع خویش قرار داده و می دهد.

 

رسانه ملی نه با کسی جنگ جناحی دارد و نه با فردی عقد اخوت بسته است و تنها گزینه ای که رسانه ملی را منعطف نگه می دارد، خواست و رضایت مردم است و از این رو اگر رسانه های غول پیکر استکباری با میدان داری پادوهای داخلی، در یک فرایند همنوایی با چهره هایی که از اریکه قدرت پائین آمده و دلشان برای ایام فرمانفرمایی تنگ شده و اینگونه بر طبل لجاجت می کوبند تا اتحادی شبیه جنگ احزاب ایجاد کنند، کوتاه نیامده و در جنگ رسانه پا پس نمی گذارد و به مردم خیانت نمی کند.

 

جناب آقای روحانی! کاش فرصت می کردید برنامه های رسانه ملی مانند شیوه و جریان و مناظره های انتخاباتی با حضور همه سلایق را ملاحظه می کردید و می دیدید که برخی افراد مانند محمد فاضلی، جواد ظریف، تقی آزاد ارمکی، پیروز حناچی، محمد قوچانی، شمس الواعظین، صادق زیباکلام، نوبخت، عطریانفر و دهها منتقد دیگر که حتی از دعوت خود به رسانه ملی در عصر تحول این رسانه شگفت زده شده بودند چگونه آزادانه دیدگاه ها خود را مطرح می کردند یا کاش ویژه برنامه های گفتگو محور را در انتخابات پیش رو می دیدید که رسانه ملی چگونه فضاسازی کرده تا نمایندگان جناح ها و گروه مختلف سیاسی با دیدگاه های متنوع و حتی متضاد به بیان مواضع خود بپردازند و همچنان هم این برنامه ها ادامه دارد.

 

جناب آقای روحانی به فرموده‌ی حضرت امام همه ملت، وظیفه نظارت برعملکرد مسئولان خویش را دارند و رسانه‌ها نیز تکلیف مهمتری دراین زمینه برعهده دارند؛ شاید شما به این اصل اعتقاد ندارید که در جمهوری اسلامی همگان حق انتقاد و مطالبه دارند یا این اصل را نمی پسندید که رسانه باید مستقل از دولت ها به نقد سازنده عملکرد آنها بپردازد، نقدی که مترتب در همه دولت ها ادوار گذشته بود در دولت شما و خاتمی و احمدی نژاد و شهید خدمت رئیسی

 

آقای روحانی آیا اطلاق گروهک به رسانه ملی ایران که رسانه های معاند را خوشحال می کند زیبنده شما است، وقتی این عبارت را از شما خواندم به یاد سخنان دکتر حسام الدین آشنا مشاور شما و رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک دولت شما افتادم، زمانی که دکتر جبلی به عنوان معاون خبر سازمان منصوب شده بود، آقای آشنا در سخنان خود آقای جبلی را فرزند صدا و سیما خوانده بود که از حمایت درون سازمانی، حمایت جامعه خبری کشور و حمایت همه ذی نفعان و ذی ربطانی که با حوزه خبر سازمان صدا و سیما سر و کار دارند برخوردار است و می توان آینده ای روشن برای رسانه ملی پیش بینی کرد.

 

جناب آقای روحانی توصیه دلسوزانه ام به شما این است که در ایام فراغت از قدرت، بازنگری گذشته، دو مقوله عملکرد و مواضع خویش را واکاوی و ارزیابی مجدد کرده و خود را دریابید تا در چرخه اشتباهات و اتفاقات گذشته نمانده و اسیر تسلسل باطل نشوید.

 

در پایان ضمن اینکه معتقد هستم نقدهایی نیز بر عملکرد رسانه ملی وجود دارد اما این رسانه ثابت کرده است همواره شنوا و آماده دریافت دیدگاهها و نقدهای سازنده و نافع فرهیختگان جامع بوده و هیچگاه خود را از دیدگاههای ناب و تخصصی مستغنی ندانسته و حتی با ایجاد هسته های اندیشه ورز، داوطلبانه به استقبال آنها نیز می رود اما همواره در مقابل تنگ نظری ها و عقده گشایی ها ایستادگی کرده و مصمم تر از همیشه به روند تبیین و روشنگری اش استمرار بخشیده و هرگز از مستندات و تحلیل های اندیشمندانه و نقدهای منصفانه کارشناسان بی طرف، فاصله نمی گیرد.

 

دکتر محمدرضا رضایی مدرس دانشگاه


منبع خبر "شمال نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.