برگزاری سومین نمایشگاه ملی رصتا؛ ۲۶ شهریور

صدا و سیما پنج شنبه 22 شهریور 1403 - 13:57

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سومین نمایشگاه ملی رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی رصتا با حضور رسانه‌های آموزشی، نمایشی، صدا پایه، کاربر محور، دوبله، تهیه کنندگان و عوامل تولید سریال‌ها و برنامه‌های شبکه نمایش خانگی همراه با برگزاری مسابقات جذاب و نشست‌های تخصصی برگزار می‌شود.

آقای حسن صفرعلی مدیر تعاملات بین الملل سازمان ساترا با حضور در استودیو شبکه خبر درباره تغییرات امسال تالار هوش مصنوعی گفت: ما در سومین دوره نمایشگاه رصتا هستیم و بحث تالار هوش مصنوعی، دومین سالی هست که تجربه اجرای آن را داریم، سال گذشته ما یک سالنی را در مجموعه نمایشگاه رصتا برای تالار هوش مصنوعی اختصاص دادیم که بیشتر فعالیت‌های خود سازمان­ تنظیم مقررات ساترا را و سکو‌هایی که فعال در حوزه هوش مصنوعی بودند، آنجا به نمایش گذاشتیم.

 امسال با برنامه ریزی‌هایی که انجام شد تلاش بر این­ شد که این تالار یک شکل تعاملی تری پیدا کند بین شرکت‌هایی که حاضر هستند در زمینه هوش مصنوعی و عرضه و ره آورد‌های خودشان را دارند و همچنین سکو‌هایی که در نمایشگاه رصتا هستند و این قابلیت تعامل بین شرکت‌های هوشمند و سکو‌های نمایش محور از طریق تالار هوش مصنوعی انجام شود.

وی در خصوص فعالیت‌های شرکت‌ها در این نمایشگاه هم گفت: ما تلاش کردیم که انتخاب شرکت‌ها بر اساس سه رویکرد باشد، رویکرد اول شرکت‌هایی است که سطح سیاست گذاری هوش مصنوعی را دنبال می‌کنند که بیشتر مباحث دانشی را دارند.

 رویکرد دوم شرکت‌هایی هستند که اپلیکیشن‌ها و نرم افزار‌های رسانه‌ای را تولید و عرضه می‌کنند و­رویکرد سوم شرکت‌هایی که نرم افزار‌های عمومی را ارائه می‌کنند که مورد توجه ویژه‌ای هستند به این دلیل که نرم افزار‌ها و اپلیکیشن‌های عمومی در فضای مجازی در دسترس عموم مردم هست و رده سنی مشخصی­ ندارد و تولید محتوا انجام می‌دهد و در شبکه‌های مجازی هم عرضه می‌شودو این اهمیت حضور این شرکت‌ها را در در تالار هوش مصنوعی بیشتر می‌کرد.

صفرعلی ادامه داد:­ انتخاب از بین­۵۰ شرکت انجام شد و ما سعی کردیم این رده بندی که برشمردم با ملاحظه داشته باشیم و شرکت‌هایی را انتخاب کنیم که در این سه سطح فعالیت دارند و در تالار هوش مصنوعی فعالیت می‌کنند و عرضه ره آورد دارند.

مدیر تعاملات بین الملل سازمان ساترا افزود: حدود ۱۲ شرکت حضور دارند و ما بر اساس محدودیت مکانی که در خود تالار وجود دارد، امکان این که شرکت‌های بیشتری را در این عرصه دعوت کنیم، نداشتیم، این تعداد هم منتخب­ شرکت‌های ایرانی هستند که بررسی و ممیزی شدند و­ به حضور در تالار هوش مصنوعی رسیدند.

صفرعلی در خصوص امکان برگزاری این نمایشگاه به شکل بین المللی هم گفت: ما امسال برای اولین بار غرفه بین الملل داریم یعنی سکوهای­­بین المللی که حضور پررنگی دارند، یعنی­ سکو‌های ایران ترکیه، ایران عمان، ایران قطر، ایران امارات، بیشتر کشور‌های منطقه هستند و تلاش شده که با برنامه ریزی‌های انجام شده ارتباط از طریق سکو‌های نمایش محور انجام شود.

قاعدتا حضور غرفه بین الملل در نمایشگاه رصتا برای اولین بار امسال درجه و رتبه بندی نمایشگاه رصتا را به سمت بین المللی ارتقا خواهد داد.

مدیر تعاملات بین الملل سازمان ساترا ادامه داد: ره آورد‌هایی که شرکت‌ها بیشتر در بخش رسانه دارند در بخش تولید محتوا هست، بحث تولید صوت، تصویر، متن، پویا نمایی، خبر که اینها بعضا ابزار‌ها یا تولید کاملا ایرانی هستند.

ما ابزار تولید ایرانی را داریم­ که بعضی از شرکت‌ها کار کردند و خیلی از این سکو‌های نمایش محور در تولید محتوا و انتشار محتوا در سکو‌های خودشان نیازمند استفاده از ابزار‌های هوش مصنوعی هستند که این شرکت‌ها آنجا ارائه­کردند یا این که یک سری از نیاز‌ها را استخراج کردند که­ قابل طرح هست و یک تعامل سازنده‌ای بین سکو‌ها و شرکت‌های حاضر در این تالار هوش مصنوعی برقرار می‌شود و این تعامل، تعامل سازنده‌ای خواهد بود.
وی در باره آسیب‌های هوش مصنوعی گفت: ابعاد هوش مصنوعی بسیار بسیط است یک بعد آن «جعل عمیق» موضوعی است که خیلی حاد است در تولید محتوا­مخصوصا در حوزه خبر که انتشار در شبکه‌های مجازی­تبعات بسیار پر تنشی خواهد داشت.

وی ادامه داد: ساترا به عنوان هم تنظیم گر و هم تسهیل گر موضوع تسهیل گری یک بخشی از آن ابزار‌های هوش مصنوعی است که ما به نوعی پیش قراول موضوع فضای مجازی و حوزه تنظیم گری در کشور هستیم و این موضوع را­ به دقت هم رصد می‌کنیم و ره آورد‌هایی که در حوزه هوش مصنوعی چه در بحث تولید محتوا و چه در بحث جعل عمیق و موضوعات دیگری که هست دنبال می‌کنیم.

صفرعلی در خصوص تشویق سکو‌ها برای ورود به هوش مصنوعی هم گفت: ما نزدیک هستیم به نمایشگاه بین المللی جی تکس­ در امارات­، پاویون ایران­ در نمایشگاه جی تکس سال گذشته حضور پر رنگی داشت و طبعا امسال هم حضور شرکت‌های خاص ایرانی و ارتباط آنها با شرکت‌های بزرگ دنیا در این نمایشگاه بین المللی مورد نظر هست.

برنامه ریزی کردیم برای سکو‌هایی که از سامانه‌های هوشمند استفاده می‌کنند در­ عرضه و تولید محتواهایشان قاعدتا آنها را از طریق برنامه ریزی‌هایی که انجام شده می‌توانیم آنها را در پاویون ایران­ پیشخوان‌هایی به آنها بدهیم تا آنجا عرضه محصولات خود را داشته باشند.

وی در پایان درخصوص حوزه آینده پژوهی گفت: در هر دو بخش ما موضوع آینده پژوهی را داریم، بحث ستاد هوش مصنوعی سازمان صدا و سیما یک موضوع پر اهمیتی است، سازمانی که بحث هوش مصنوعی در آن اهمیت خاص و ویژه دارد و قواعد آینده پژوهی را در تمام زیر فصل‌های هوش مصنوعی در سازمان را مورد بررسی این ستاد قرار می‌دهد.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.