حدود دو هفته پیش، در یک نشست خبری، هیوندای اسلایدهایی از کانسپت N ویژن V۴ را به نمایش گذاشت که این خبر را تأیید کرد. انتشار این خبر توجه بسیاری از علاقهمندان به خودروهای اسپرت و همچنین دوستداران محیط زیست را جلب کرده است، زیرا ترکیب قدرت و پایداری زیستمحیطی معمولاً در این حوزه کمتر مورد توجه قرار میگیرد.
باید در نظر داشت که پیشرانه هیدروژنی صرفاً برای شارژ باتریها و تأمین انرژی مورد نیاز موتورهای برقی وارد مدار میشود و طبق پیشبینیها، احتمالاً پیشرانه این محصول هیوندای توان بالایی به تولید برساند. همچنین احتمال میرود شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر آن کمتر از سه ثانیه و حداکثر سرعتی بالغ بر ۲۵۰ کیلومتر در ساعت داشته باشد.
استفاده از هیدروژن به عنوان منبع انرژی میتواند مزایای بسیاری داشته باشد، از جمله ذخیرهسازی آسانتر انرژی نسبت به باتریهای الکتریکی و قابلیت سوختگیری سریعتر. اما چالشهایی همچون زیرساختهای محدود برای سوختگیری هیدروژنی، هزینه بالای تولید این نوع خودروها و همچنین اشتعالپذیری بالای سوخت هیدروژن نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
هیوندای برای این سوپرکار، مجموعهای از امکانات و آپشنهای پیشرفته را در نظر گرفته است که شامل سیستمهای رانندگی خودکار، سیستم کمک راننده (ADAS)، صفحه نمایشهای دیجیتالی گسترده، و سیستمهای چندرسانهای پیشرفته میشود. همچنین هیوندای در طراحی داخلی این خودرو از متریال باکیفیت استفاده کرده و در کنار راحتی، به جنبههای اسپرت و عملکرد بالا نیز توجه ویژهای کرده است.
تا به این لحظه اطلاعات دقیقی درباره قیمت نهایی این سوپرکار هیدروژنی ارائه نشده است، اما با توجه به پیشبینیها و هزینههای توسعه چنین فناوریهای پیشرفتهای، احتمالاً قیمت آن در دستهبندی خودروهای لوکس قرار خواهد گرفت. برخی منابع غیررسمی تخمین زدهاند که قیمت این خودرو بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار دلار باشد، اما برخی دیگر قیمت آن را در محدوده ۳۷۵ هزار دلار تخمین میزنند که این موضوع نیازمند تایید رسمی هیوندای است.
ورود هیوندای به بازار سوپرکارهای هیدروژنی نشاندهنده رویکرد این شرکت به توسعه محصولات پایدارتر و همگام با نیازهای محیط زیستی است. گرچه چالشهایی از جمله قیمت بالا و زیرساختهای محدود وجود دارد، اما نوآوریهایی مانند ورود این سوپرکار هیدروژنی به بازار میتواند آینده صنعت خودرو را به سمت استفاده از منابع تجدیدپذیر و پایدارتر هدایت کند.