شیب رشد ۴۳ درصدی سرانه مصرف دیتا

دنیای اقتصاد شنبه 24 شهریور 1403 - 00:06
در هفته گذشته شاتل موبایل به مناسبت هفت سالگی خود نشستی با حضور خبرنگاران برگزار کرد که در آن به بررسی مسیری که پشت سر گذاشته و چالش‌‌های پیش‌‌رو پرداخته شد. در این نشست مدیرعامل شاتل موبایل اعلام کرد که از سال ۱۳۹۶ تا پایان سال ۱۴۰۲ سرانه مصرف سالانه دیتای مشترکان این اپراتور تلفن همراه به طور متوسط ۴۳‌درصد رشد داشته و میزان مصرف دیتا در شبکه این اپراتور نیز در همین زمان با نرخ رشد سالانه ۱۱۲ درصدی افزایش یافته است. آرش کریم‌‌بیگی در ادامه افزود: «همچنین از سال ۱۳۹۷ تا پایان سال ۱۴۰۲ میزان مصرف مکالمه در شبکه شاتل موبایل با شیب رشد ۳۵ درصدی و تعداد مشترکان شاتل موبایل با شیب رشد ۵۶ درصدی مواجه بوده است.» او با تاکید بر اینکه پروانه شاتل موبایل از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی Full MNNO است، تصریح کرد که این اپراتور اولین و تنها اپراتور موبایل دانش‌‌بنیان کشور است.

او با تشریح اقدامات صورت گرفته از سوی این اپراتور، افزود: «در شهریور ماه سال ۹۶ شبکه تلفن همراه شاتل موبایل به صورت رسمی راه‌‌اندازی و۶ ماه پس از آن اتصال به دومین اپراتور میزبان برقرار شد و در سال ۹۷ برای اولین بار در ایران تیم شاتل موبایل توانست به تکنولوژی سیم OTA دست یابد.  در همان سال ضمن راه‌‌اندازی خدمات همگرایی ثابت و سیار برای نخستین بار در ایران، سرویس نوآورانه شاتل موبایل پلاس به عنوان بسته‌‌های دیتای موقعیت‌محور را نیز راه‌‌اندازی کرد.» او ویژگی‌‌های برتر هسته شبکه مستقل شاتل موبایل را پیاده‌سازی بستری با قابلیت‌ Multitenancy، استفاده از تجهیزات مخابراتی برمبنای‌SDN/NFV، بررسی و امکان توسعه سریع خدمات در حوزه‌‌های نوین IoT وM۲M، همگرایی بین سرویس‌‌های سیار و ثابت اعم از‌TDD-LTE، وای‌‌فای، ADSL و تلفن ثابت، پشتیباتی از VoBB و راه‌‌اندازی Converged BSS برای همگرایی نهایی دو حوزه ثابت و سیار عنوان کرد.

کریم‌‌بیگی با اشاره به ارائه راهکارهای سازمانی همگرایی ثابت و سیار از سوی شاتل موبایل، دیگر ویژگی‌‌های راهکار سازمانی همگرایی خدمات ثابت و سیار (APN-VPN) شاتل موبایل را نیز پوشش گسترده و هوشمند، امکان تخصیص‌ IPهای ثابت اختصاصی (Public/Private)، امکان بهره‌‌گیری از بسته‌‌های APN سازمانی، عدم‌وابستگی به اینترنت در صورت نیاز مشتری، کاهش هزینه‌‌های ارتباطی، امکان اعمال قوانین کنترلی بر اساس نیازهای مشتری، امنیت و پایداری بالا، پشتیبانی از تکنولوژی‌‌های مختلف سیار و ثابت، امکان استفاده از Shared Account و بسته‌‌های سازمانی، امکان پرداخت هزینه‌‌ها به صورت پیش‌‌پرداخت و پس‌‌پرداخت، پوشش گسترده جغرافیایی باتوجه به پشتیبانی همزمان هر دو تکنولوژی ثابت و سیار، گسترش شبکه داخلی سازمان‌ها در سطح کشور و امکان سفارشی‌‌سازی متناسب با نیاز سازمان برشمرد.

مدیرعامل شاتل موبایل در ادامه بخشی از چالش‌‌های پیش روی شاتل موبایل را فیلترینگ و ناامنی حاصل از فراگیری فیلترشکن‌‌ها برای حریم خصوصی کاربران و عدم‌افزایش تعرفه خدمات دیتا، صوت و پیامک از سوی سازمان تنظیم مقررات رادیویی، متناسب با نرخ تورم عنوان کرد و افزود: «چالش تامین و انتقال ارز، مهاجرت نیروی انسانی، افزایش قیمت مودم و تجهیزات در بازار انحصاری به بهانه حمایت از تولید داخل و زیان ناشی از تعرفه نیم‌‌بها و تقلبات مرتبط با آن و تحریم‌‌های خارجی از دیگر چالش‌‌های پیش‌‌روی اپراتورها به شمار می‌‌روند.»

 آرش کریم‌‌بیگی در تشریح برنامه‌‌های پیش‌‌روی این اپراتور گفت: «ارائه خدمات‌eSIM، VoLTE، پیامک امن، راه‌‌اندازی فاز دوم همگرایی خدمات ثابت و سیار، راه‌‌اندازی مرکز تماس اختصاصی و مستقل راهکارهای سازمانی، صادرات فناوری، راه‌‌اندازی فاز سوم خدمات سیم‌‌کارت هوشمند، ارائه خدمات ترابردپذیری شماره تلفن همراه  (MNP) و ارائه خدمات رومینگ اقتصادی در دستور کار بزرگ‌ترین اپراتور MVNO ایران قرار دارد.»

 

منبع خبر "دنیای اقتصاد" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.