بومی سازی تجهیزات آزمایشگاهی صنایع آرد و نان به دست دانش بنیان ها  

صدا و سیما شنبه 24 شهریور 1403 - 14:47

بومی سازی تجهیزات آزمایشگاهی صنایع آرد و نان در کشور 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان گفت: دستگاه آسیاب آزمایشگاهی، محصولی است که معمولاً برای تجزیه و تحلیل و تهیه نمونه‌ها استفاده می‌شود. 

سید احمد حیدری درخصوص دستگاه آسیاب آزمایشگاهی افزود: تقریبا برای انجام تمام آزمایش‌ها بر روی آرد، ابتدا باید گندم را به طور کامل آسیاب کرد بدون این که رطوبتش تغییر چندانی کند؛ بنابراین در این مسیر، به آسیابی ویژه با دور بالا نیاز است که قطعات درونی آن ضد سایش باشند و این آسیاب آزمایشگاهی ساخت متخصصان دانش بنیان ، اندازه ذرات را کاهش می‌دهد تا مواد صاف شود. .

وی همچنین گفت : جدا کردن گلوتن از آرد، از جمله چالش‌های مهم در آزمایشگاه‌های آرد است و برای حل این چالش، دانش بنیان ها اقدام به ساخت دستگاه گلوتن شوی کردند. 

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان  افزود: جدا کردن گلوتن از آرد با شستشوی نمونه انجام می‌شود؛ با این حال شستشوی نمونه توسط کاربر می‌تواند به دلیل تفاوت در چگونگی عمل شستن، نتایج ناپایداری داشته باشد؛ بنابراین بهتر است از یک سامانه مکانیکی و تحت شرایط دما، فشار و آب ثابت این کار انجام شود و برای همین منظور، متخصصان دانش بنیان ، دستگاه گلوتن شوی را بومی سازی کردند . 

حیدری افزود: این دستگاه  کار شست‌وشو را در زمان و شرایط ثابت انجــام می‌دهد و  اجازه شستشوی همزمان دو نمونه و جدا کردن گلوتن آنها را جهت صرفه‌جویی در وقت به کاربر می‌دهد ، همچنین امکان تغییر پارامتر‌هایی مانند زمان ترکیب و شست‌وشو را بر مبنای نوع گندم به کاربر می‌دهد.

وی گفت: این دستگاه در مدت زمان حدود پنج دقیقه و با استفاده از ۳۰۰ سی‌سی آب مقطر حاوی دو درصد نمک طعام، کار شست‌وشو را به شکل همزمان روی دو نمونه آرد انجام می‌دهد و گلوتن آنها را جدا می‌کند.

حیدری افزود: پس از جدا کردن گلوتن و قرار دادن آن درون دستگاه خشک‌کن گلوتن یا دستگاه گلوماتیک، تحت دمای کنترل شده، گلوتن مرطوب به گلوتن خشک تبدیل می‌شود و بنابراین وزن واقعی گلوتن بدون آب درون آن به دست می‌آید.

وی سرعت بالا ، قطعات ضد سایش، کیفیت مطلوب و صدای ناچیز را از مزیت‌های این آسیاب برشمرد.

 

 

 

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.